همشهری آنلاین: کاهش تا ۵۰ درصدی نرخ شهریه گروه غیرپزشکی بدون آزمون مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی از سوی رئیس دانشگاه آزاد ابلاغ شد.

به گزارش ایرنا، فرهاد رهبر در بخشنامه‌ای به همه رئیسان واحدهای مراکز استان (دبیران هیات‌های امنای استانی)، رئیسان واحدها و مراکز آموزشی و سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی، نرخ شهریه سال تحصیلی آتی را ابلاغ کرد.

وی در این بخشنامه تاکید کرده است: به منظور جذب نخبگان و کمک به تحصیل دانش‌آموزان مناطق محروم و کاستن از بار مالی خانواده‌ها، شهریه ثابت و متغیر رشته محل‌های گروه غیرپزشکی بدون آزمون مقاطع کاردانی و کارشناسی که در نقشه جامع علمی کشور دارای اولویت بوده و کمبود دانشجو دارند تا 50 درصد کاهش می‌یابد.

به گفته رهبر، این کاهش 50 درصدی شهریه برای سال 97-96 بعد از اعمال افزایش تا 10 درصدی شهریه این رشته‌محل‌ها نسبت به سال 95 محاسبه می‌شود.

همچنین پیشنهاد دقیق ارقام کاهش یافته شهریه ثابت و متغیر هر رشته محل با رعایت شرایط یاد شده، در اختیار رئیس واحد دانشگاهی و تصویب نهایی برعهده کمیسیون دائمی هیات امنای استان است.

طق این بخشنامه جدید، برای دانشجویان رشته‌های غیرپزشکی، (شهریه پایه) بر اساس شهریه پایه‌ای که هر ورودی در سال 1395 پرداخت کرده است، در سال تحصیلی 97-1396 بدون افزایش در نظر گرفته می‌شود.

شهریه پایه دانشجویان رشته‌های علوم‌پزشکی که قبل از مهر 96 وارد دانشگاه شده‌اند نیز افزایش نمی‌یابد.

بر همین اساس، شهریه متغیر دانشجویان رشته‌های علوم‌پزشکی که قبل از مهر 96 وارد دانشگاه آزاد شده‌اند 80 درصد نرخ شهریه اعلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای رشته‌های خودگردان در سال تحصیلی 97-1396 است که رقم آن از سوی این وزارتخانه اعلام و از سوی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد ابلاغ خواهد شد.

در مورد دانشجویان جدیدالورود (از مهر 1396) نیز برای دانشجویان غیرپزشکی، نرخ افزایش شهریه پایه و متغیر در تمام مقاطع تحصیلی نسبت به شهریه پایه و متغیر پرداختی در سال 1395 به میزان 10درصد تعیین می‌شود.

شهریه پایه دانشجویان رشته‌های علوم‌پزشکی که سال 96 وارد دانشگاه می‌شوند به میزان 10 درصد نسبت به سال 95 افزایش می‌یابد و شهریه متغیر آنها 80 درصد نرخ شهریه اعلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای رشته‌های خودگردان در سال تحصیلی 97-1396 است که رقم آن از سوی وزارت مذکور اعلام و از سوی سازمان مرکزی دانشگاه ابلاغ خواهد شد.

شهریه رشته محل‌های جدید که در واحد دانشگاهی دایر شده است و این رشته‌ها در واحدهای دیگر همان استان یا استان همجوار موجود بوده‌اند بر اساس شهریه رشته‌های هم‌نام واحد دانشگاهی تعیین شود.

شهریه پایه و متغیر دکترای پژوهش‌محور همانند شهریه دکترای آموزشی و پژوهشی با احتساب 10 درصد افزایش نسبت به سال قبل تعیین شود.

رئیس دانشگاه آزاد در این بخشنامه اعلام داشت که مجموع اعتبار تخفیفات شهریه برای هر واحد دانشگاهی حداکثر 0.75 درصد شهریه محاسبه شود که نحوه اجرای آن در بخشنامه‌ای متعاقبا ابلاغ می‌شود.

در چارچوب مصوبات هیات‌های امنای استانی، میزان و نحوه محاسبه شهریه واحدهای برون‌مرزی، واحدهای بین‌الملل داخلی و دانشجویان غیرایرانی در آینده نزدیک از طریق اداره کل بین‌المللی دانشگاه آزاد، بخشنامه مربوطه ابلاغ خواهد شد.

در صورت تصویب رشته با عنوان جدید برای سال تحصیلی 97-96 میزان شهریه آن با بررسی در دبیرخانه کمیته شهریه سازمان مرکزی دانشگاه اعلام خواهد شد.

کد خبر 378609

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha