همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تمهیدات بهداشتی و پیشگیرانه لازم برای سفر حجاج درنظر گرفته شده است، برای جلوگیری از گسترش برخی بیماری‌های عفونی خاص، سیستمی را طراحی کرده ‌ایم تا بتوان افراد مبتلا به این بیماری‌ها را در فرودگاه شناسایی کرد.

معاون وزیر بهداشت

به گزارش وبدا، دکتر ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت، در نشست خبري درباره تجمع پرستاران و تشکیل جلسه تصمیمات حوزه پرستاری گفت: این جلسه از قبل هماهنگ شده بود و در آن افراد مختلفى از وزارت بهداشت و گروه‌هاى ذينفع شركت داشتند.

وی افزود: در این جلسه ضمن روشن شدن موضوعات، قرار شد دستورالعملی که در اصفهان به توافق رسيده بود با كنترل معيارها انجام شود.

حریرچی درباره آموزش پرستاران در بیمارستان‌ها و اعتراضاتی که به این موضوع انجام شده است، گفت: ما از نظرات کارشناسی استقبال می‌‌کنیم، اما درخواست ما از گروه‌های مختلف این است که به صورت مکتوب و یا در جلسات حضوری صحبت‌ هایشان را مطرح کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت در عین حال گفت: هدف از ایجاد نظام سلامت و وزارت بهداشت این است که سلامت مردم را ارتقا دهیم و بنابراین همه سیاست‌های ما باید بر اساس توجه به ارتقای سلامت مردم پیش رود.

وی خاطرنشان کرد: آموزش پرستاران تفاوتی با آموزش آکادمیک پرستاران ندارد. چرا که این افراد از طریق کنکور پذیرش و جذب می‌شوند و آموزش‌های لازم هم با معیارهای شورای عالی انقلاب فرهنگی به آنها ارائه می‌شود و تعداد واحدها و نحوه آموزش نیز کاملا مشابه سیستم آکادمیک است، اما در کنار این آموزش‌‌ها از ظرفیت آموزش‌های بالینی در بیمارستان‌‌ها هم استفاده می‌کنیم.

حریرچی با اشاره براینکه در کل کشور کمبود پزشک و پرستار وجود دارد، افزود: کادر درمانی که در حال حاضر در بیمارستان‌‌ها و مراکز درمانی مشغول به کار می‌باشند، تحت فشار هستند، زیرا بیش از اندازه کار می‌کنند و از طرفی مردم در تامین خدمات تخصصی و پزشکی دچار مشکلاتی هستند بنابراین باید نیرو تامین شود تا از ظرفیت خدمت رسانی آنها استفاده کنیم.

وی درباره سطح بندی خدمات نیز خاطرنشان کرد: در نگاه اول شاید خوب به نظر برسد که در یک شهر ۵۰۰۰ نفری یک بیمارستان ۲۰۰ تخت خوابی داشته باشیم. اما در دنیا ثابت شده که اولا در هر جایی نسبت مشخصی از بیماردهی وجود دارد و معلوم است که چند درصد از مردم بیمار شده و یا در بیمارستان بستری می‌شوند و بر این اساس مشخص می‌کنیم که چه تعداد تخت بیمارستانی نیاز داریم و چگونه باید آن را توزیع کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در ایران نیز طبق قانون اجرای سطح بندی خدمات که از اواسط برنامه چهارم در وزارت بهداشت اجرا شده مشخص می‌‌شود که در آینده چند تخت بیمارستانی نیاز داریم و این تخت‌‌ها از نظر جغرافیایی چگونه باید توزیع شوند. بر همین اساس نزدیک به یک سال است که مطالعات وسیعی را در داخل وزارتخانه انجام دادیم و امیدواریم که الگوی درمان ۱۴۰۴ در یک ماه آینده رونمایی شود و بر اساس آن سطح بندی، اقدامات جاری را طراحی و اجرا کنیم.

حریرچی بیان کرد: اقدامات پیشگیرانه بهداشتی و مراقبت‌های اولیه سلامت، سطح یک خدمات سلامت است و طبق سطح بندی فعلی معتقد هستیم که هیچ روستایی در کشور وجود ندارد که نیازمند پزشک باشد یا پزشکی نداشته باشد. همچنین در حال برنامه ‌ریزی برای تکمیل مراقبین سلامت و بهورزها هستیم.

وی ادامه داد: باید توجه کرد که سطح ۲ و ۳ نیز در حوزه خدمات تخصصی سرپایی و بستری قرار دارند و بنابراین ما بر اساس امکانات موجودمان سطح بندی را انجام می‌‌دهیم و بسته به اولویت دولت‌‌‌ها امکاناتش را در زمینه توزیع متخصص و سایر خدمات انجام می‌‌دهیم.

حریرچی گفت: در حال حاضر نظام ارجاع در استان‌های فارس و مازندران وجود دارد. البته پایلوت نظام ارجاع الکترونیک را هم از استان گلستان شروع کردیم و آن را به ۱۰ استان دیگر نیز گسترش می‌‌دهیم.

  • تمهیدات وزارت بهداشت برای زائران حج

سخنگوی وزارت بهداشت در مورد اقدامات وزارت بهداشت برای سلامت زائران سفر حج گفت: امسال ۸۰ هزار نفر از مردم‌ در رده‌‌های سنی بالا به حج سفر کرده اند و این سفر و مناسک آن، شرایط خاصی را می‌طلبد و بنابراین هر ساله برنامه‌ ریزی پیچیده ای در خصوص حج پیش بینی می‌کنیم. به عنوان مثال قبل از رفتن حجاج اقدامات لازم در جهت واکسیناسیون و معاینات مختلف انجام می‌شود و با توجه به بیماری‌‌های احتمالی موجود برنامه ریزی‌‌هایی را انجام می‌دهیم، ضمن اینکه برای بروز سوانح احتمالی نیز با
حریرچی گفت: بیماری‌‌هایی مانند آنفلوآنزای فصلی یا سرماخوردگی در درصدی از حجاج ایجاد می‌شود که برای جلوگیری از گسترش برخی بیماری‌‌های عفونی خاص هم سیستمی را طراحی کرده ‌ایم تا بتوان افراد مبتلا به این بیماری‌‌ها را در فرودگاه شناسایی کرد.

وی با بیان اینکه اقدامات بهداشتی و درمانی ایده الی در این زمینه ارائه خواهد شد، افزود: مردم نگران نباشند، چرا که اگر آموزش‌‌ها و موارد اعلام شده را رعایت کنند، می‌‌توانند حج را با سلامت سپری نمایند.

سخنگوی وزارت بهداشت درخصوص طب سنتی و ورود بعضی افراد در این حوزه با ادعای طبابت نیز گفت: طبق سیاست‌هاى کلى سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، نظارت بر طب سنتى بر عهده وزارت بهداشت است و در واقع نظارت بر هر شخصى که در زمینه طب سنتی ادعاى طبابت و معاینه و تجویز نسخه را دارد، بر عهده وزارت بهداشت است و ما از تلفیق و به روز شدن طب ایرانى اسلامى استقبال مى‌کنیم.

دکتر حریرچی گفت: توصیه های طب سنتی براى ساعت خواب و تغذیه سالم منع قانونى ندارد، اما اینکه برخى افراد در امور طب دخالت مى کنند، طى نظارت‌ ها و شکایت ها، وزارت بهداشت بر آنها نظارت مى کند و مراقب سلامت مردم است.

وی ادامه داد: در زمینه طب سنتى، هم توصیه کننده و هم شنونده باید عاقل باشند. برخى حوزه‌‌ها تحت کنترل ما هست، اما برخى حوزه‌ها را نمى‌توانیم کنترل کنیم و بی اعتمادی به درمان‌هاى علمى و قانونى که به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه به دلیل عوامل مختلف ایجاد مى‌شود در رفتن مردم به این سمت تاثیر دارد.

وی خاطرنشان کرد: هر شخصی که موازین قانونى لازم را طى نکرده باشد، با آن برخورد قانونى مى‌کنیم و قطعا ما نیز در نحوه برخورد با کسانى که به طور غیرقانونى طبابت مى‌کنند، چندان راضى نیستیم.

دکتر حریرچی درخصوص عملکرد رسانه ها در حوزه سلامت گفت: توجه به اولويت سلامت در اين دولت و اجراى طرح تحول سلامت، حوزه سلامت را بیش از سایر حوزه‌ها مورد تجزيه و تحليل قرار داد.

وی گفت: به دليل پير شدن جامعه، توجه به سلامت به مرور بيشتر مى‌شود و در نتيجه رسانه نيز به آن توجه مى‌كند.

سخنگوی وزارت بهداشت در پایان گفت: ما از انتقادهاى منصفانه و غيرمنصفانه رسانه‌ها تشكر مى‌كنيم، اما باید گفت، فعالیت بیشتر

رسانه‌ها در خصوص سواد سلامت و آموزش اقدامات پيشگيرانه ضروری است و از سویی بهتر است که رسانه‌ها در انتشار مطالب

سلامت، مصلحت عمومى جامعه را در نظر بگيرد.

کد خبر 378602

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha