یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۳
۰ نفر

علی ابراهیمی: با گذشت بیش از ۱۰‌ماه از آغاز مذاکرات رنوی فرانسه با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) برای تولید مشترک محصولات این شرکت خودروسازی در ایران این قرارداد امروز(دوشنبه) در مراسمی در وزارت صنعت، معدن و تجارت به امضای طرفین رسیده و نهایی می‌شود.

رنو خودرو ساز داخلی می‌شود؟

براساس اين قرارداد كه تفاهمنامه اوليه آن در حاشيه نمايشگاه خودرو2016پاريس به امضاي طرفين رسيد، مقرر شد تا رنوي فرانسه با تشكيل شركت مشتركي (جوينت وينچر) با سهام 40درصدي ايدرو و 60درصدي اين شريك فرانسوي، ساخت داخل برخي محصولات خود مانند داستر و سيمبل تا سال آينده ميلادي و احتمالا كوئيد را در ايران آغاز كند.

حجم سرمايه‌گذاري نقدي رنو در چارچوب اين قرارداد كه بزرگ‌ترين قرارداد صنعت خودروي كشورمان از نظر ميزان سرمايه‌گذاري محسوب مي‌شود، در مرحله نخست حدود 350تا 400ميليون يورو براي توليد مشترك 150هزار دستگاه خودرو، در مرحله دوم حدود 700تا 800ميليون يورو و توليد 300هزار دستگاه خودروخواهد بود كه با داخلي‌سازي‌ 40درصدي آغاز و در ادامه به 60تا 80درصد افزايش خواهد يافت، در مقابل آورده ايدرو در اين قرارداد سهام شركت بن رو و ارزش بازار ايران است.

صادرات سالانه 30درصدي خودروهاي توليد مشترك، راه‌اندازي مركز تحقيق و توسعه منطقه‌اي در ايران، توليد موتور، گيربكس و شاسي و همچنين متصل شدن قطعه سازان ايراني به زنجيره تأمين قطعات رنو از بندهاي ديگر اين قرارداد است.

  • نهايي‌شدن قرارداد با رنو

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و رئيس هيأت عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بيان اينكه قرارداد ايدرو با رنو براي سرمايه‌گذاري و توليد مشترك خودرو در ايران مراحل نهايي خود را سپري كرده و امروز به امضاي طرفين مي‌رسد، اعلام كرد، با مذاكرات انجام شده موضوعات مورد بحث در اين قرارداد حل و فصل شده و امروز در وزارت صنعت، معدن و تجارت به امضاي طرفين مي‌رسد.

منصور معظمي، دليل طولاني شدن روند امضاي اين قرارداد را افزايش چانه‌زني‌ها و مذاكرات 10ماهه براي نهايي شدن اين قرارداد ناشي از ميزان و نحوه سرمايه‌گذاري و چگونگي و درصد داخلي‌سازي‌ محصولات رنوي فرانسه در ايران دانست و افزود: ايدرو در اين مذاكرات به‌دنبال آن بود تا رنو به يكباره سرمايه بيشتري را هر چه زودتر به ايران منتقل كند اما مسئولان رنو خواستار آن بودند تا اين كار درچند مرحله انجام شود كه با مذاكرات، اين موضوعات حل‌وفصل شد و امروز قرارداد با امضاي طرفين نهايي مي‌شود.

وي در مورد برخي انتقادها نسبت به مشخص‌نبودن وضعيت تملك سهام شركت بن‌روي سايپا (رد ديون يا خريد سهام اين شركت) به‌عنوان آورده ايدرو در قرارداد با رنو افزود: مشكلي در اين زمينه وجود ندارد و وضعيت سهام و ارزش سايت بن‌رو در اين قرارداد نيز مشخص شده، تملك سهام بن‌رو در قالب رد ديون سايپا نبوده و اين سهام با قيمت كارشناسي ازسايپا خريداري شده است.

  • تكذيب تمديدنشدن قرارداد تندر90

معظمي در واكنش به اخبار مطرح شده در مورد تمديدنشدن قرارداد توليد تندر90، اختلاف نظر رنو با ايران خودرو و سايپا را در مورد افزايش تيراژ توليد اين خودرو به 150هزار دستگاه و به خطر افتادن بازار ساير خودروهاي توليد داخل گفت: هيچ مشكلي براي تمديد قرارداد و تداوم توليد تندر90وجود ندارد و اينگونه خبرها را تكذيب مي‌كنم.همانطور كه شركت رنو نيز اعلام كرده، مشكلي در اين زمينه وجود ندارد. اين شركت به ادامه توليد تندر90در ايران وفادار است.

کد خبر 378523

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha