همشهری آنلاین: قرار گرفتن در معرض انواع خاصی از مواد شیمیایی مقاوم در برابر آتش (پیشگیرنده شعله) در دوران بارداری موجب کاهش ضریب هوشی کودک می‌شود.

کودک

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری یونایتدپرس، در بررسی انجام گرفته آمده است مادرانی که در دوران بارداری در معرض ماده شیمیایی مقاوم در برابر آتش با عنوان اختصاریِ PBDE قرار می‌گیرند بیشتر احتمال دارد فرزندشان ضریب هوشی پایین‌تری داشته باشند.

پیشگیرنده‌های شعله، ترکیب‌هایی هستند که به برخی مواد تولیدی مانند پلاستیک و پارچه افزوده می‌شوند یا به صورت روکش یا رویهٔ یک سطح بکار می‌روند تا پدیداری شعله را به تاخیر بیندازند یا مانع از ایجاد آن شوند و درنتیجه از گسترش آتش جلوگیری کنند.

متخصصان اظهار داشتند اگرچه استفاده از این ماده شیمیایی در آمریکا به تدریج حذف شده اما همچنان در بسیاری از محصولات وجود دارد.

نتایج مطالعات حاکی از آن است که به ازای هر مورد افزایش ۱۰ برابری که مادر در دوران بارداری در معرض ماده شیمیایی مقاوم در برابر آتش قرار می‌گیرند حدود ۳.۷ نمره ضریب هوشی نوزاد کاهش پیدا می‌کند.

کارشناسان آمریکایی همچنین معتقدند اگرچه یافته‌های بدست آمده نشان دهنده رابطه مستقیم علت - معلولی نیست اما حاکی از وجود ارتباط قوی بین قرار گرفتن در معرض ماده شیمیایی PBDE و کاهش ضریب هوشی در کودک است.

کد خبر 378479

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha