رضا رویگری: این روزها خبرهای تلخ ما را محاصره کرده است. خبرهای تلخی که حکایت از رفتن هنرمندان و اندیشمندان به دیار باقی دارد.

رضا رویگری

هر بزرگي كه از اهالي فرهنگ و هنر از دنيا مي‌رود، رسانه‌ها چند روزي درباره‌اش مطلب مي‌نويسند و بعد همه چيز به پايان مي‌رسد تا مرگ سراغ يكي ديگر از هنرمندان و اهالي فرهنگ برود كه باز همين حكايت تكرار شود. گاهي وقت‌ها مديران و مسئولان هم به مناسبت فوت هنرمندان پيام تسليت مي‌فرستند. اين ابراز همدردي‌ها خوب است ولي كاش وقتي اين عزيزان زنده هستند سراغشان را بگيرند. بارها پيش آمده هنرمند پيشكسوتي در بستر بيماري افتاده و مسئولان كاملا رهايش كرده‌اند يا اگر هم به عيادتش رفته‌اند عكاس و خبرنگار هم با خود همراه كرده‌اند تا پوشش خبري گسترده‌اي از قدم‌رنجه‌شان صورت بگيرد.

ما در اين سرزمين هنرمندان برجسته‌اي داريم كه شايد در تاريخ ايران به‌سادگي تكرار نشوند. هنرمندان شاخصي كه مدت‌هاست يا امكان فعاليت ندارند يا در بستر بيماري افتاده‌اند، همين‌ها اگر روزي از دنيا بروند تاج‌گل‌ها براي مراسم ترحيمشان فرستاده و پيام‌هاي تسليت به رسانه‌ها مخابره مي‌شود. اين چه عادت بدي است كه پس از رسيدن فرشته مرگ، ياد آدم‌ها مي‌افتيم. بماند كه عده‌اي هم با انتشار اخبار دروغين به شايعه مرگ برخي از هنرمندان دامن مي‌زنند. افرادي كه نمي‌دانم نامشان را چه مي‌شود گذاشت لحظه‌اي فكر نمي‌كنند كه با اين كار چه بلايي سر هنرمند و خانواده و اطرافيانش مي‌آورند. اتفاقي كه در مورد من هم رخ داده است....

مي‌گويند هنرمند، نويسنده، شاعر و كلا اهل فرهنگ و انديشه و هنر، طبع لطيفي دارد. اينكه در كوران مشكلات مصائب و گرفتاري‌ها و بي‌توجهي‌ها‌ چه بلايي سر اين روحيه حساس مي‌آيد، مصيبت‌نامه‌اي است كه جايش در اين مقال نيست. كوتاه سخن، اهالي طايفه هنر را تا زنده هستند قدر بدانيد. مخاطب اين كلام هم بيشتر مسئولان هستند چون خوشبختانه مردم مهربان و عزيز ايران همواره قدردان هنرمندان بوده و هستند.

اگر هنوز نفسي هم براي من و امثال من مانده، از چشمه جوشان محبت اين مردم نازنين است. به گمانم رسانه‌ها اگر به رسالتشان عمل كنند بايد با پرداختن به هنرمنداني كه بي‌دليل مورد بي‌توجهي قرار گرفته يا به دلايل واهي طرد شده‌اند، به مثابه چشم تيزبين جامعه عمل كنند. شايد كه اين رويه ناپسند تغيير يابد و دگر نگويند در اين روزگار عسرت و فراموشي هنرمند خوب، هنرمند مرده است.

  • بازيگر سينما، تئاتر و تلويزيون
کد خبر 378397

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha