آیدا ابو‌ترابی: ۲۶ ساله است،‌ متولد فرانسه و ماجراجو. دور دنیا می‌گردد و عاشق سفر است. در این میان علاقه‌ی زیادی به ایران دارد. به گفته‌ی خودش هیچ‌گاه فکرش را نمی‌کرد که روزی سفرکردن و فیلم‌ساختن، حرفه‌اش شود.

«بنجامين مارتين» (Benjamin Martine) با نام مستعار «تولت» (Tolt)، حدود 30 تا 40 کشور را ديده و فيلم و عکس‌هاي زيادي هم گرفته است.

«به ايران نرويد!» يکي از فيلم‌هاي معروف اوست که در آن به تصورات اشتباه درباره‌ي ايران و ايرانيان پاسخ مي‌دهد. فيلمي که در انتهاي آن مي‌گويد: «[با سفر به ايران] ممکن است بهترين سفر عمرتان را تجربه كنيد!»

 

  • اين‌روزها کجا هستي و مشغول چه‌کاري؟

در حال حاضر فرانسه هستم و به زودي عازم کانادا خواهم شد.

 

  • هميشه در سفر، هدفت از سفر‌کردن چيست؟

کشف‌کردن و آشنايي با فرهنگ‌ها و چشم‌‌اندازهاي جديد و ديدن مردمان جديد.

 

  • تا حالا چندين‌بار به ايران آمده‌اي، ايران را چه‌طور توصيف مي‌کني؟

ايران کشوري با ثروت فرهنگي بزرگ، مردم خون‌گرم و منظره‌هاي بي‌نظير است.

 

  • در برخوردهايي که با نوجوانان ايراني داشته‌اي، آن‌ها را چه‌طور ديده‌اي؟

من فکر مي‌کنم نوجوانان ايراني نمايانگر آينده‌ي اين کشور هستند. آن‌ها به اطلاعات زيادي دسترسي دارند و مطمئنم با هم موفق خواهيم شد كه راه‌حل‌هايي براي بحران‌هاي زيست‌محيطي، اجتماعي و سياسي پيدا کنيم؛ بحران‌هايي که امروز همه‌ي دنيا‌ با آن روبه‌رو است.

 

  • به نوجواناني که دوست دارند به سفر بروند، چه توصيه‌اي مي‌كني؟

پيشنهاد مي‌کنم از کشور خودشان شروع کنند يا کشورهايي که حس راحتي و اعتماد بيش‌تري براي سفرکردن به آن‌ها دارند. بعد از اولين تجربه احتمالاً متوجه خواهند شد که چه‌قدر سفرکردن خوب است و نبايد از آن ترسيد! [لبخند مي‌زند!]

 

  • تولت وقتي نوجوان بود چه آرزويي داشت؟

خيلي آرزوها، از حرفه‌اي‌شدن در تنيس تا خواننده و بازيگر! اما هرگز فکرش را نمي‌کردم فيلم‌ساز در حال سفر بشوم!

 

دوچرخه شماره ۸۸۷

 

  • گويا يک صفحه‌ي تلگرام داري که روي آن به فارسي هم مي‌نويسي. موضوع اين صفحه چيست و چه‌طور اين کار را انجام مي‌دهي؟

من يک کانال تلگرامي به‌ نشاني traveltolt@ ايجاد کردم تا با طرفداران و دوستان ايراني‌ام در ارتباط باشم. برنامه‌ام اين بود که عکس و فيلم‌ جاهاي مختلف دنيا را به اشتراک بگذارم تا مخاطبانم بتوانند کشورهاي جديد را کشف کنند. چرا که مي‌دانم گرفتن ويزاي برخي کشورها براي ايراني‌ها سخت است.

من يک دوست ايراني دارم که به من در ترجمه‌ي فارسي کمک کرد. اما متأسفانه، مجبور شدم فعاليت اين کانال را متوقف کنم! چون زمان زيادي صرف آن مي‌شد و من در حال حاضر رسانه‌هاي اجتماعي زيادي را مديريت مي‌کنم.

 

  • صحبت از فناوري و شبکه‌هاي مجازي شد؛ به نظرت اين موضوع چه قدر زندگي ما را تغيير کرده و يا لذت‌هايي را از ما گرفته است؟

من خودم اگر براي کارم به اين ابزار نياز نداشتم شايد از آن‌ها استفاده نمي‌کردم. به نظرم ما بايد به دنبال تعادل باشيم. راه‌حل‌هايي مثل اين که گوشي‌هاي هوشمندمان را موقع غذا خوردن با خانواده کنار بگذاريم يا (اعلان) نوتيفيکيشن‌ها را غيرفعال کنيم و...

 

  • چه شهري از ايران را بيش‌تر دوست داري؟

من عاشق اصفهانم.

 

  • و چه غذايي؟

من همه‌ي غذاهاي ايراني را دوست دارم اما الآن تنها اسم بعضي از آن‌ها را يادم مي‌آيد مثل ديزي، کباب و سالاد شيرازي!

 

  • فکر مي‌کني چه‌قدر در تغيير نگاه مردم نسبت به ايران موفق بوده‌اي؟

به نظرم موفق بوده‌ام. من پيغام‌هايي مي‌گيرم از افرادي که مي‌گويند: اين تصويري نبود که ما از ايران داشتيم! به نظرم گردشگري در ايران رونق پيدا کرده و من دوست دارم فکر کنم سهم کوچکي در اين ميان داشته‌ام. [لبخند مي‌زند!]

 

دوچرخه شماره ۸۸۷

 

  • يکي از مهم‌ترين نکات سفر، کسب تجربه و آگاهي است. به نظر تو که اين‌همه سفر رفته‌اي و با فرهنگ‌ها و اتفاق‌هاي درشت و کوچک دنيا آشنا شده‌اي، چگونه مي‌توانيم براي داشتن جهاني بهتر کمک کنيم؟

هرکس مي‌تواند احساسات مثبتش را به اشتراک بگذارد. به‌ويژه در اين دوران جديد که رسانه‌هاي اجتماعي و دوربين‌هاي ارزان قيمت، همه را به رسانه‌هاي کوچک تبديل کرده‌ است.

بهترين راه براي ساختن جهان بهتر اين است که مراقب يکديگر و طبيعت باشيم، نگرش باز داشته باشيم و تفاوت‌ها را بپذيريم و پيام‌هاي مثبت را همه جا پخش کنيم.

 

  • يک روز معمولي تولت چه‌طور مي‌گذرد؟

من روز معمولي ندارم چون پروژه‌هاي من هر روز متفاوتند. روزهايي در سفرم و روزهاي ديگر مشغول ويرايش عکس و فيلم‌ سفرهايم هستم و اين را خيلي دوست دارم!

 

  • آرزوي خاصي داري؟

رؤياي من اين است که راهي براي سفر کردن بدون توليد کربن پيدا کنيم. مشکل استفاده از هواپيما و ماشين‌ در سفر اين است که شما در تخريب محيط‌زيست شريک مي‌شويد؛ بنابراين ضروري است راهي پيدا کنيم كه بتوانيم به شيوه‌اي که دوستدار محيط‌زيست است، سفر کنيم.

 

  • اين طور که پيداست خيلي دغدغه‌ي محيط‌زيست را داري و به آن فکر مي‌کني.

درست است؛ تخريب طبيعت من را ناراحت مي‌کند و ما نمي‌توانيم به همين شکل به رفتارها و عادت‌هايمان ادامه دهيم. بسياري از گونه‌ها از بين مي‌روند، بسياري از مردم از بحران آب و هوايي رنج مي‌برند و... و وقتي که مي‌بينم تغيير عادت‌هاي ما چه‌قدر سخت و زمان‌بر است اين موضوع من را غمگين مي‌کند.

اميدوارم نوجوانان ايراني اهميت محيط‌زيست را درک کنند و با ساير نوجوانان جهان براي يافتن راه‌حلي متحد شوند.

 

دوچرخه شماره ۸۸۷

عكس‌ها: تولت

کد خبر 378107

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha