سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان دانشگاه کلمبیا در پژوهشی جدید دریافتند خاطرات موشی که به آلزایمر مبتلا شده‌است را می‌توان با کمک گرفتن از نور لیزر آبی احیا کرد،‌کشفی که می‌تواند روند درمان آلزایمر را متحول سازد.

آلزایمر

براساس گزارش نيوساينتيست، كشف جديد مي‌تواند ديدگاه دانشمندان به اين باور كه آلزايمر تمامي خاطرات بيمار را نابود مي‌كند را به باوري جديد، تغيير دهد: آلزايمر تنها مكانيزم به‌ياد‌آوري را مختل مي‌سازد.

اين نتايج با مقايسه وضعيت موش‌هاي سالم با موش‌هايي كه به نوعي آلزايمر انساني مبتلا شده‌بودند به دست آمده‌است. ابتدا مغز موش‌ها به گونه‌اي تغيير يافتند تا در زمان ذخيره سازي خاطرات به رنگ زرد و در زمان به ياد‌آوردن خاطرات به رنگ قرمز بدرخشند.

سپس موش‌ها در معرض بوي ليمو قرار گرفته و در نهايت شوك الكتريكي به آنها وارد شد. يك هفته بعد موش‌ها باري ديگر در معرض بوي ليمو قرار گرفتند. درخشش زرد و قرمز مغز موش‌هاي سالم دچار همپوشاني شده و موش‌ها دچار ترس شدند، و اين يعني خاطره‌اي درست را به ياد آورده‌اند.

با اين‌همه مغز موش‌هاي مبتلا به آلزايمر در مناطقي متفاوت آغاز به درخشيدن كرد و موش‌ها نسبت به بو بي‌تفاوت باقي ماندند، و اين يعني خاطرات را از منطقه‌اي نادرست از مغز بازيابي مي‌كردند.

محققان سپس از فيبرهاي نوريبراي تاباندن ليزر آبي به مغز موش‌ها استفاده كردند و شاهد آن بودند ليزر آبي با موفقيت خاطرات بوي ليمو و شوك الكتريكي را در موش زنده كرده و باعث وحشت موش‌هاي آلزايمري شد.

به گفته محققان دانشگاه كوآن در استراليا، اين كشف جديد مي‌تواند كمكي بزرگ براي توليد درمان‌ها و داروهاي جديد براي بازيابي خاطرات بيماران مبتلا به آلزايمر به شمار رود. با اين‌همه بايد ديد كه آيا اين تكنيك روي انسان‌هاي مبتلا به اين بيماري نيز نتيجه‌اي مشابه خواهد داشت يا خير. با توجه به اين موضوع كه انسان‌هاي آلزايمري نورون‌هاي بسيار بيشتري را نسبت به موش‌ها از دست مي‌دهند و همچنين هدف‌گيري خاطراتي خاص در مغز انسان، به دليل پيچيده‌بودن شديد اين عضو، كار بسيار دشواري خواهد بود.

کد خبر 378034

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha