همشهری آنلاین: دو محقق آلمانی می‌گویند توانسته‌اند با بررسی الگوی کلیک‌ در فضای مجازی عادت‌های یک قاضی برای تماشای سایت‌های غیراخلاقی و اولویت‌های مواد مخدر یک سیاستمدار را برملا کنند.

هکر

براساس گزارش BBC، اين دو محقق اطلاعات مربوط به عادت‌هاي وب‌گردي سه ميليون شهروند آلماني را از شركت‌هايي كه به كليك استريم، شهرت دارند به دست آوردند. اين شركت‌ها اطلاعات دقيق هرجايي كه افراد در آن آنلاين شده‌اند را جمع‌آوري مي‌كنند.

اين محققان معتقدند چنين حجم وسيعي از داده‌ها كه شركت‌ها از آنها براي تبليغات استفاده مي‌كنند، بايد تحت محافظت قرار گيرند. قرار بر اين است كه داده‌ها ناشناس باشند اما شركت‌ها به راحتي از آنها در ارتباط با افراد خاص استفاده مي‌كنند. به بياني ديگر تاريخچه وب‌گردي افراد معمولا براي رونق بخشيدن به صنعت تبليغات مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

اسویا اکرت و آندرس دوس نتایج تحقیق خود را در کنفرانس دف‌كان که در لاس وگاس آمریکا برگزار شد مطرح کردند. این دو پژوهشگر متوجه شدند که 95 درصد این اطلاعات را افزونه (extension) ده مرورگر معروف فراهم می‌کنند.

به گفته اکرت کاری که این شرکت‌ها می‌کنند در اروپا غیرقانونی است اما این برایشان اهمیتی ندارد. انتشار یافته‌های این دو پژوهشگر باعث شده در آلمان این موضوع مطرح شود که باید برای فعالیت شرکت‌هایی که اطلاعات جستجوی اینترنتی کاربران را جمع می‌کنند، محدودیت قائل شد.

به گفته دوس مرتبط کردن این اطلاعات با افراد کار ساده‌ای است و دقیقا می‌توان فهمید که افراد کجا آنلاین شده‌اند، چه چیزهایی را در اینترنت جستجو کرده‌اند و چه چیزهایی خریده‌اند.

این دو محقق اطلاعاتی را که کاربران از عادت‌های اینترنتی خود بجا می‌گذارند بر اساس فهرست سایت‌های و لینک‌هایی بازدید شده تجزیه و تحلیل کردند و بعد با بررسی فقط چند دامنه، می‌توانستند کاربری را که یک جستجوی خاص را انجام داده به چند نفر محدود کنند تا سرانجام به کاربر مورد نظر برسند.

به گفته این دو محقق در بسیاری موارد تشخیص هویت فرد حتی از این هم ساده‌تر است چون اطلاعات مربوط به کلیک کاربران در خیلی موارد به صفحه آنها در شبکه‌های اجتماعی لینک می‌شود که بلافاصله هویت و حتی اطلاعات بیشتری را درباره فرد روشن می‌کند.

اطلاعاتی که عادت‌های اینترنتی افراد را فاش می‌کند می‌تواند لینک‌هایی باشد که در توئیتر همرسان می‌کنند، ویدئوهای که در یوتیوب تماشا می‌کنند، مطالب خبری که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند یا عکس چیزهایی را که خریده‌اند یا جاهایی را که رفته‌اند در این شبکه‌ها منتشر می‌کنند.

دو پژوهشگر می‌گویند اطلاعات کاربران که در فضای مجازی در اختیار همه قرار دارد روز به روز بیشتر می‌شود، بنابراین یافتن کاربر از روی الگوی کلیک روز به روز آسان‌تر می شود.

اکرت می‌گوید اطلاعات به جا مانده از جستجوهای اینترنتی افراد، جزئیات خصوصی زندگی آنها را برملا می‌کند که می‌توان از آن سوء استفاده کرد؛ مثل این که دفترچه تلفنی داشته باشید که با نگاه کردن به اسم هر فرد، از هر کاری که او انجام داده باخیر شوید.

در بسیاری موارد این عادت‌های اینترنتی غیر قانونی نیستند اما اگر برملا شوند ممکن است توضیح یا توجیه آن برای چهره‌های شناخته شده بسیار سخت باشد و آنها در مقابل اخاذی آسیب‌پذیر کند.

کد خبر 378013

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha