دکتر اسماعیل امینی : هزاران نرگس از چرخ جهانگرد فرو شد تا برآمد یک گل زرد

دکتر اسماعیل امینی

امروز هزارمين نشست درسگفتارهاي مركز فرهنگي شهر كتاب برگزار مي‌شود؛ هزار جلسه براي سخن‌گفتن از تاريخ و فرهنگ و هنر وادبيات، آن هم در روزگاري كه جلساتي از اين دست، چندان دوامي ندارند و به همان سرعت كه شكل مي‌گيرند و اسم و رسمي پيدا مي‌كنند، كمرنگ و تمام مي‌شوند.

جلسات درسگفتارهاي شهر كتاب، الگوي مناسبي است از كار فرهنگي و علمي كه نه سياست بر آن سايه افكنده است و نه هيجان‌هاي خبري و رسانه‌اي آن را به اين سو و آن سو سوق داده است؛ ساده و بي‌تكلف و كم‌هزينه، اما پربار و مؤثر و مداوم بوده است. اين است كه نظر اهل دانش و فرهنگ را جلب كرده و بسياري از بزرگان دانش و پژوهش و هنر و ادبيات را به‌خود خوانده و پشت ميز درسگفتارهاي تأمل‌برانگيز نشانده است.

همچنان كه دلبستگان انديشه و دانايي را پذيرا بوده است و در دل شلوغي تهران، اين شهر پرشتاب و پرغوغا، شهرِ كتاب را ميعادگاه اهالي انديشه و فرهنگ كرده و افزون بر اين، حاصل هزار جلسه درسگفتار، گنجينه‌اي است كه به‌سادگي در دسترس تمام دوستداران مباحث علمي و فرهنگي قرار گرفته است.

به‌نظر من، تداوم و توفيق اين جلسات، حاصل اين ويژگي‌هاست:

1-پرداختن به متن كار و پرهيز از حاشيه‌هايي كه ممكن است جذاب باشند اما مانع مقصودند.
2-كم‌هزينه‌بودن برنامه كه موجب شده است، اغيار از اين برنامه دور شوند. هرجا كه پول زياد و غيرمتعارف باشد، دوستداران و برنامه‌ريزان پول هم حاضر مي‌شوند و در كار دخالت مي‌كنند.
3-مديريت صحيح، تخصصي و منطقي كه موجب جلب اعتماد پژوهشگران و استادان شده است.
4-بي‌شائبه بودن برنامه‌ها، به اين معنا كه با وجود محبوبيت و جاذبه نشست‌هاي درسگفتار، هيچ نوع امتياز اداري و بهره‌برداري سياسي از آن نشده است. هر چه هست تبادل دانش و انديشه است.
5-پرداختن به مباحث بنيادين و پركردن خلأ بزرگي كه ميان مجامع دانشگاهي و مسائل روز وجود دارد.
6-تنوع مباحث مطرح شده در درسگفتارها و نيز تنوع استادان و سخنرانان اين جلسات .
7-پرهيز از موج‌سازي‌ خبري و اقدامات نامتناسبي كه بر وزانت و جديت جلسات سايه افكن مي‌شود.
8-سامان منطقي برنامه‌ها و بازتاب مناسب رهاوردهاي آن در فضاهاي جدي رسانه‌اي براي استفاده مخاطبان غيرحضوري.
براي من كه بيشتر سال‌هاي زندگي‌ام را با كتاب، مطالعه، نوشتن و آموختن گذرانده‌ام، برگزاري هزار جلسه درسگفتار فرهنگي و ادبي، رخدادي است فرخنده، دلگرم‌كننده و بسيار ارزشمند. از اين روي براي طراحان و برگزاركنندگان و استادان جلسات و دوستداران و حاضران اين نشست‌ها، توفيق و سرافرازي آرزو مي‌كنم.

  • شاعر، طنزپرداز و مدرس دانشگاه
کد خبر 378000

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha