ادامه بزرگراه حکیم حدفاصل بزرگراه آزادگان تا کاروانسرا سنگی۲ به طول ۱۵کیلومتر که به نام شهید حسین همدانی نامگذاری شده است و تونل شهدای غزه در همین مسیر به بهره‌برداری رسید تا حرکت در غرب تهران و ورود به پایتخت کم‌ترافیک‌تر از گذشته شود.

قالیباف

تونل شهداي غزه با احتساب رمپ‌هاي ورودي و خروجي بيش از 3هزار متر طول دارد. هزينه احداث اين دو پروژه نيز حدود 750ميليارد تومان اعلام شده است. تونل شهداي غزه به‌دليل ملاحظات زيست‌محيطي زير پارك جنگلي چيتگر احداث شده و هنگام ساخت اين تونل به هيچ درختي آسيب نرسيد.

در واقع پروژه احداث ادامه غربي بزرگراه شهيد حكيم حدفاصل تقاطع آزادراه آزادگان تا بزرگراه و جاده مخصوص تهران- كرج به همراه تونل شهداي غزه در فضاي زيرسطحي بوستان جنگلي چيتگر بدون قطع حتي يك اصله درخت انجام‌شده است. تونل شهداي غزه و بزرگراه شهيد همداني يكصد و چهلمين پروژه فرامنطقه‌اي تهران ظرف 12سال گذشته به شمار مي‌آيند.

  • تغيير ترافيك در 10سال

بنابراين گزارش، محمدباقر قاليباف، شهردار تهران در مراسم روز گذشته از تونل شهداي غزه و بزرگراه شهيد همداني به‌عنوان طرح‌هاي بسيار تأثيرگذار در غرب تهران نام برد و گفت: از شما مي‌خواهم 10سال پيش را به ياد آوريد. زماني كه از ساعت6 تا 8صبح همه ترافيك غرب فقط از يك نقطه و بزرگراه محمد علي جناح وارد تهران مي‌شد و ترافيك آن تا چند كيلومتر بعد از عوارضي پس مي‌زد. قاليباف با بيان اينكه وضعيت پل محمدعلي جناح امروز به‌طور كلي تغيير كرده است، عنوان كرد:

امروز رمپ و لوپ، پل‌هاي شرقي - غربي و شمالي - جنوبي و دسترسي‌هاي شرق به جنوب، غرب به جنوب و بالعكس تكميل‌شده و غرب تهران صاحب پل و بزرگراه شهيد باكري است. همين بزرگراه شهيد باكري هم در مسير شمال به جنوب، بزرگراه‌هاي شهيد همت و رسالت را قطع كرده و به بزرگراه آزادگان رسيده است. شهردار تهران افزود: امروز شهروندان توسط بزرگراه آزادگان با بيش از 18لاين كندرو و تندرو جابه‌جا مي‌شوند. اين درحالي است كه تا پيش از اين دوره اصلا آنجا بزرگراه نبود و در‌ماه چندين كشته مي‌داديم.

وي در توضيح دستاوردهاي ديگر مديريت شهري در بخش احداث بزرگراه‌ها و تونل‌ها گفت: نگاه كنيد به ادامه بزرگراه شهيد همت، بزرگراه شهيد خرازي تا وردآورد كه بخشي از ترافيك به آنجا منتقل شده، اين مسير تا ورودي كرج، بزرگراه شهيد حكيم، تونل شهداي غزه و بزرگراه شهيد همداني و اتصال آن به كاروانسراي سنگي 1و 2 كه به جاده مخصوص و جاده قديم كرج متصل مي‌شود.
قاليباف ادامه داد: امروزه 3بزرگراه در شرق و غرب تهران، سه‌راه آزمايش، بزرگراه شهيد بابايي و بزرگراه شهيد صدر را در اختيار مردم قرار داديم. امروز دركنار بزرگراه صدر و تونل نيايش، بزرگراه‌هاي رسالت، حكيم، همداني و تونل غزه اين كمك را مي‌كند كه 3بزرگراه شرقي و غربي بدون يك تقاطع هر كدام به طول 50كيلومتر در شرق و غرب اين شهر وجود داشته باشند.

  • ادبيات نامفهوم شهرسوخته

قاليباف با بيان اينكه اين روزها ظاهرا ادبيات جديدي به ادبيات گفتماني شهر و كشور اضافه شده گفت: بعضي‌ها به اين كارها آوار‌ريختن و آواربرداري و شهرسوخته مي‌گويند. نمي‌دانيم معني اين ادبيات چيست؟ اما من به يكي از دوستان گفتم شما قادر نيستيد حتي آواربرداري كنيد، سازندگي‌اش كه اصلا؛ حداقل يك چيزي بگوييد كه قاعده‌اش براي يك يا 2سال بعد براي مردم قابل توجيه باشد.

قاليباف در عين حال گفت: بارها اقرار كرده‌ايم كه بضاعت و توان ما در خدمت به مردم اين شهر كم بوده و ما در مقابل خدمت به شما مردم، هميشه سر تعظيم فرود آورده‌ايم اما افرادي كه ادبيات جديدي در شهر و كشور ما توليد مي‌كنند بايد بدانند كه اين ادبيات بايد ادبياتي باشد كه در آينده هم قابليت ماندگاري داشته باشد.

وي به مناسبت نامگذاري بزرگراه به نام شهيد همداني گفت: من در سخت‌ترين لحظات جنگ و در جايي كه فشار دشمن به حدي بود كه راهي جز اسارت، شهادت و جنگ‌هاي تن به تن نبود، با اين شهيد بزرگوار آشنا شدم. بحث ايشان همواره مبارزه بود و البته زندگي انسان جز مبارزه چيز ديگري نيست. فقط مهم اين است كه اين مبارزه را خوب درك و تحليل كنيم. به همين دليل، اگر شهيد همداني مي‌گفت تا آخر عمر مرد مبارزه است، معني‌اش خدمت به مردم،

برقراري امنيت، مبارزه با نفس و خودخواهي و قدرت‌طلبي است. قاليباف گفت: اگر امروز اين تونل را تونل شهداي غزه ناميده‌ايم، اين امر نمادي از مبارزه و خدمت در هر دو صحنه است. اگر ادامه بزرگراه شهيد حكيم را به نام شهيد حسين همداني نامگذاري كرده‌ايم، اين امر هم نمادي از مبارزه اين فرد هم در دوره دفاع‌مقدس و هم مبارزه با گروه الحادي و ضدبشري است.

شهيد همداني نمادي از خدمت براي مردم در عرصه‌هاي سازندگي، توليد و پيشرفت است. شهردار تهران مبارزه را برخوردار از جهت‌هاي مختلفي دانست و گفت: يك بخش از مبارزه، مبارزه با فقر، آسيب‌هاي اجتماعي، نارسايي‌ها و ناكارآمدي‌هايي است كه در مجموعه كشور مي‌بينيم. اينكه در كشورمان بتوانيم اشتغال ايجاد كنيم، عين مبارزه با آمريكاست. امروز مبارزه با دشمن تنها با كار است و اگر كسي مي‌خواهد با دشمنان اسلام مبارزه كند و دلش براي كشور و جوانان مي‌سوزد، بايد كشور را در مسير پيشرفت قرار دهد. البته پيشرفت بايد توأم با عدالت باشد و نه تبعيض و رانت.

در حاشيه مراسم افتتاح بزرگراه شهيد همداني و تونل شهداي غزه، شهردار تهران در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: موزه مشاهير در خانه اتحاديه و فاز2 باغ پرندگان طي هفته آينده افتتاح مي‌شود. قاليباف افزود: تلاشمان اين است كه همه پروژه‌هاي نيمه‌تمام اين دوره را به اتمام برسانيم؛ در همين راستا خط8 مترو كه مربوط به فرودگاه امام خميني(ره) است،

هفته آينده افتتاح مي‌شود. اقدامات مربوط به خط6 مترو نيز در مرحله بالاي 95درصد است كه ممكن است در اين دوره مديريت افتتاح نشود و 2تا3‌ماه بعد از آن افتتاح شود. وي در پاسخ به سؤال يكي از خبرنگاران در مورد فروش فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي شهروند و مجموعه شهر آفتاب بيان كرد: فروش اين دو مجموعه مصوبه شوراي شهر تهران را دارد و پس از تأييد به قانون تبديل و ابلاغ شده است.

  • پيشنهاد ساخت تونلي جديد براي شهر

سردار عبادالله عبداللهي، فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا به‌عنوان پيمانكار پروژه‌هاي افتتاح‌شده ديروز طي سخناني ضمن اعلام آمادگي اين قرارگاه براي همكاري با شوراي شهر جديد تهران گفت: پيشنهاد ما به شوراي شهر جديد شهر تهران اين است كه با توجه به توسعه نامتوازن شهر تهران و ترافيك زياد آن بايد فكري اساسي براي ورودي و خروجي‌هاي اين شهر شود.
وي افزود: برهمين اساس ما پيشنهاد ساخت يك تونل از سمت ميدان سپاه با هدف اتصال به بزرگراه آزادگان به طول 10كيلومتر را مطرح مي‌كنيم.

به گفته سردارعبداللهي اين تونل از مسير بازار عبور خواهد كرد و مي‌تواند حجم بالايي از خودروهاي ديزلي دربخش حمل بار را جابه‌جا كند. به گفته سردار عبادالله‌عبداللهي فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا تونل پيشنهادشده از سوي فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا در 3طبقه است كه 2طبقه آن اختصاص به‌خودرو و يك طبقه آن نيز ريلي خواهد بود و مي‌تواند بار شرقي، غربي و جنوبي كشور را جابه‌جا كند.

پيشنهاد ساخت تونل يادشده در سال‌هاي اخير نيز از سوي برخي مديران شهرداري و اعضاي شوراي شهر با نام «طرح تونل شهيد متوسليان» مطرح شده است.

36 مساوي 12

معاون فني و عمراني شهرداري تهران نيز ديروز طي سخناني گفت: طي يك دهه اخير هر آنچه از زيرساخت شبكه بزرگراهي، جمع‌آوري آب‌هاي سطحي، پل و تقاطع، تونل‌هاي مترو، بوستان و... در شهر مشاهده مي‌شود، برابر با نيمي از همه آن چيزي است كه ظرف 36سال گذشته ساخته شده است.

در واقع 36سال يك طرف، اين 12سال دوره مديريت شهري نيز يك طرف. عليرضا جاويد به‌عنوان مثال از افزايش طول بزرگراه‌ها از 304به حدود 600كيلومتر و تعداد پل‌ها از 157به 350ياد كرد و گفت:‌170پروژه در طول 12سال گذشته در برنامه قرار گرفت كه امروز صدوچهلمين آن به بهره‌برداري رسيد و 30پروژه ديگر باقي مانده كه بخشي از آن ظرف يك‌ماه آينده و بخش ديگري درنيمه دوم سال به اتمام مي‌رسد.

وي گفت: بزرگراه شهيد همداني (ادامه غربي بزرگراه شهيد حكيم) داراي 10تقاطع غيرهمسطح شامل تقاطع بزرگراه شهيد حكيم با خيابان‌هاي كوهك، كاج، گل‌ها، بلوار ايران خودرو، رودخانه وردآورد، بلوار پژوهش، خيابان اردستاني و همچنين تقاطع‌هاي برقرار‌كننده ارتباط معابر محلي در محدوده منطقه22 است.

کد خبر 377987

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha