آزاده احمدی: منوچهر هادی ۲ جریان فیلمسازی را دنبال می‌کند؛ توجه به تولید آثاری با مخاطب انبوه (من سالوادور نیستم) و فیلم‌هایی با گرایش اجتماعی و نگاه جدی‌تر به مشکلات انسان امروز (کارگر ساده نیازمندیم، یکی می‌خواد باهات حرف بزنه و زندگی جای دیگری است).

سینما

او توفيق‌هايي هم در اين تجربه‌گري‌ها داشته، به‌ويژه آنكه اين روزها موقعيتي مناسب به‌عنوان يك كارگردان حرفه‌اي دارد؛ كارگرداني كه قابل اعتماد است و مي‌تواند پروژه‌هايي پولساز مثل «عاشقانه» يا سالوادور را به سرانجام برساند.«كارگر ساده نيازمنديم» يك درام اجتماعي درباره مشكلات مهاجرت به تهران و زندگي طبقه پايين جامعه است؛ فيلمي گرم با شخصيت‌هاي دوست‌داشتني و بازي‌هاي قابل توجه. كارگر ساده نيازمنديم انرژي خود را از شخصيت اصلي‌اش قدم (بهرام افشاري) مي‌گيرد؛ جواني كه برخلاف كليشه‌هاي سينماي شهري و اجتماعي شخصيتي معصوم و مثبت ندارد. قدم با همه ويژگي‌هاي اخلاقي و سنتي و شيرين خود، سرتق و مغرور است و براي خودش و ديگران دردسر درست مي‌كند.

او در شهر مثل يك وصله ناجور است و نمي‌تواند مناسبات سراسر مادي زندگي را درك كند. برخلاف عزيز (سيروس همتي) كه با وجود مشكلات فراوان و تحقيرهايي كه مي‌شود، كوشيده گليمش را از آب بيرون بكشد و با وجود ظاهر اخلاقي و موجهش، اگر بخت يارش باشد، در آينده تبديل به جهان (آتيلا پسياني) مي‌شود. شهر در كارگر ساده نيازمنديم مظهر پلشتي است؛ جايي كه رحمت (مهران احمدي) را مي‌بلعد و معصوميت دختري جوان (سحر قريشي) در آن بي‌ارزش است.

فيلم قصه‌اش را بدون لكنت روايت مي‌كند، به تمام شخصيت‌هايش به اندازه مي‌پردازد و به‌دليل انتخاب درست بازيگرها و فضاسازي كارگردان، واقعي و تأثيرگذار از كار درآمده است. پايان‌‌بندي آن هم خوب و در مجموع از يك فيلم متوسط شهري بالاتر است. يكي از امتيازهاي كارگر ساده نيازمنديم بازي خوب قريشي است؛ ستاره فيلم‌هاي تجاري و كمدي‌هاي سطحي اين سال‌ها كه صدا و چهره‌اي مناسب دارد و در نمايش رنج زنانه در فيلم بدون تصنع و زياده‌روي موفق است.

تازه‌ترين فيلم هادي در مقام كارگرداني با تلخي به پايان مي‌رسد. گويي در سرنوشت شخصيت‌ها نقطه روشن وجود ندارد اما در همين هنگامه از دست دادن‌ها و بي‌عشق سركردن‌ها مي‌شود به رفاقت و شجاعتي غبطه خورد كه آدم‌ها در بزنگاه نشان مي‌دهند و پاي آنچه انجام داده‌اند، مي‌ايستند.

کد خبر 377852

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha