جبار آذین: در شرایطی که ۴ چرخ برنامه‌های طنز تلویزیونی پنچر است، یک سریال در برهوت مجموعه‌های طنز برای خود اندکی مشتری جمع می‌کند.

سریال

 سال‌هاست كه تلويزيون در غيبت طنازهاي حرفه‌اي تنها به توليد سريال‌هاي سطحي، ضعيف و متوسط طنز مي‌پردازد؛ آثاري كه به‌دليل ضعف‌هاي فراوان ساختاري، هنري و محتوايي و ارتباط برقرار نكردن با مخاطب به توفيق نمي‌رسند.

برزو نيك‌نژاد، فيلمنامه‌نويس و كارگردان سينما و تلويزيون كه در زمينه توليد فيلم‌ها و سريال‌هاي طنز و جدي تجربه كسب كرده، اين‌بار در ادامه مسير سريال‌سازي خود «پنچري» را ساخته است؛ سريالي كه جايگاهي در ميان آثار طنز درجه‌يك تلويزيون ندارد و با وجود استفاده از چهره‌هاي شناخته‌شده تلويزيوني و بهره‌گيري از موضوع‌هاي تكراري، فيلمنامه متوسط آن و شخصيت‌ها درست پرداخت نشده‌اند و طنازي‌هاي كمرنگ با اقبال بينندگان روبه‌رو نشده است.

گرچه در نبود سريال‌هاي طنز و وفور مجموعه‌هاي تلخ و غم‌انگيز خانوادگي اجتماعي كه فضاي عمومي تلويزيون را ناخوشايند كرده، پنچري مي‌تواند از هيچ بهتر باشد اما مسئله اين است كه با وجود ادعاي تلويزيون مبتني بر داشتن مشكلات مالي و همچنين استفاده مكرر از عوامل كمتر حرفه‌اي نشان مي‌دهد مديران فقط مظلوم‌نمايي مي‌كنند. چرا كه با همين بودجه و دعوت از حرفه‌اي‌ها و بهره‌مندي از موضوع‌هاي به‌روز مي‌توان آثار طنز و جدي مناسب ساخت.

از اين رو، نداشتن بودجه بدتر از گناه است كه تلويزيون نداشتن برنامه‌ها و مجموعه‌هاي خوب را گردن بودجه ضعيف خود بيندازد. پنچري با توجه به پيشينه عوامل آن و همچنين بهره‌مندي از نوآوري و قرار دادن جايگاهي خوب براي انتقادهاي اجتماعي و پرهيز از كليشه‌هاي رايج اين نوع آثار مي‌توانست يك مجموعه طنز و انتقادي جذاب باشد ولي با بضاعت و ظرفيت كنوني تنها بر كارنامه هنري سازنده سريال و محصولات ازيادرفتني افزوده است.

كمبود آثار طنز با عنايت به نياز مخاطب به شادي و نشاط ضرورت برنامه‌سازي را در دستور كار قرار مي‌دهد و چنانچه به اين مهم اعتنا و به خواسته‌هاي مخاطب پاسخ شايسته داده نشود، 4چرخ پنچري تلويزيون قادر به حركت نخواهد بود. در اين صورت، اگر تماشاگران تلويزيون كركره را پايين بكشند و به تماشاي برنامه‌هاي نامناسب ماهواره‌اي روي بياورند، چندان عجيب نخواهد بود.

  • منتقد تلويزيون
کد خبر 377738

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha