همشهری آنلاین: وقوع ۲ حادثه تروریستی در حرم مطهر امام خمینی و مجلس شورای اسلامی، در هفدهمین روز خرداد ۹۶ به حادثه تروریستی تهران معروف شد.

حادثه تروریستی تهران

اين دو حمله تروريستي كه داعش مسئوليت آن را برعهده گرفت، اولين عمليات تروريستي داعش در تهران بود. تيم‌هاي تروريستي در دو گروه جداگانه، حرم امام خميني و مجلس شوراي اسلامي را نشانه گرفته بودند.

  • حادثه تروريستي مجلس

اولين حركت تروريستي ساعت 10:30 دقيقه در مجلس كليد خورد. چهار فرد مسلح از در شرقي يا همان در مراجعه كنندگان مردمي مجلس، با رگبار بستن نيروهاي حفاظتي راه خود را براي ورود به مجلس باز كردند.

تروریست‌ها پس از عبور از گيت، وراد حياط مجلس شدند که به ساختمان دفاتر نماینده‌ها منتهی می‌شود. این ساختمان به دو مسیر، لابی اصلی مجلس و راه پله ورودی دفاتر نمایندگان راه دارد. با اقدام به موقع يكي از نيروهاي حفاظتي و بستن در آهني، امكان ورود به لابي و صحن علني مجلس از مهاجمان گرفته شد. با بسته شدن اين در، تروريست‌ها مجبور شدند تا مسير خود را به دفاتر نمايندگان تغيير بدهند.

در اين ميان، با وجود شنيده شدن صداي تيراندازي، نمايندگان جلسه علني را تعطيل نكردند و حتي علي لاريجاني كه در صحن مجلس حاضر نبود، دقايقي بعد از شروع درگيري‌ها به مجلس بازگشت و اداره جلسه را برعهده گرفت.

سرانجام حادثه تروريستي مجلس حوالي ساعت 15 به پايان رسيد. براساس اطلاعيه وزارت كشور «یک نفر از آنان در انفجار انتحاری و سه نفر دیگر پس از تیراندازی‌های کور و تلاش برای حضور در طبقات فوقانی ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی، در درگیری با مأموران به هلاکت می‌رسند.»

  • حادثه تروريستي حرم امام خميني

همزمان با گروه تروريستي اول، تيم دوم با فاصله چند دقيقه‌اي يعني حوالي ساعت 10:40 دقيقه، دست به عمليات زد. اين تيم تروريستي از 2 نفر كه مجهز به اسلحه و جليقه انفجاري بودند، تشكيل شده بود.

نكته مهم در اين تيم عملياتي گم كردن مسير بود. براساس گفته سرهنگ بهمنياري سركلانتر جنوب غرب تهران « دو تروريست پس از عبور از زيرگذر بزرگراه به‌سمت ورودي شماره 7حرم مطهر حركت كردند و يكي از آنها از در اصلي و ديگري از در مجاور وارد رينگ 400متر شدند. آنها براي گمراه كردن مأموران امنيتي و انتظامي اقدام به انفجار يك بمب صوتي كردند و نفر دوم با تيراندازي به يك نگهبان كه كنار در اصلي و داخل اتاقك نگهباني قرار داشت، او  را مجروح كرد.پس از ورود تروريست‌ها به رينگ 400آنها با اين تصور كه ورودي درمانگاه به داخل ضريح حضرت امام راه دارد به‌سمت درمانگاه حمله‌ور شدند و در طول حركت در مسير در ورودي تا درمانگاه نيز شعارهاي تروريستي خود را با صداي بلند تكرار مي‌كردند. در آن زمان كارگران و خدمه در حال جابه‌جايي زائران بودند و يكي از خدمه به‌نام شهيد سبزعلي مقابل در ورودي درمانگاه با ضرب گلوله تروريست‌ها به شهادت رسيد.»

سرانجام حادثه تروريستي زودتر از مجلس يعني حوالي ساعت 12 با كشته شدن 2 تروريست- يكي با منفجر كردن جليقه انتحاري و ديگري با ضرب گلوله نيروهاي امنيتي- تمام شد.

  • مجروحان حادثه

هفده نفر در این حادثه شهید و حدود 56 نفر نیز بر اثر ضربه گلوله مهاجمان مصدوم شدند.

  • تروريست‌ها چه كساني بودند؟

وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:  بر این اساس تیم عملیاتی داعش که در عملیات تروریستی حرم مطهر و مجلس شورای اسلامی مشارکت داشتند؛ ۵ نفر از عناصر تروریست سابقه‌دار وابسته به گروه های وهابی و تکفیری بودند که پس از جذب به گروهک تروریستی داعش، از کشور خارج گردیده و در جنایات این گروهک تروریستی در موصل و رقه مشارکت داشته اند.

عناصر مذکور در اجرای عملیات تروریستی در مردادماه سال ۱۳۹۵، تحت فرماندهی ابوعایشه از فرماندهان رده بالای داعش وارد کشور شده و قصد اجرای عملیات تروریستی در شهرهای مذهبی را داشتند که پس از انهدام کامل شبکه و ضربه به نفرات اصلی این کیس ازجمله هلاکت ابوعایشه؛ از کشور متواری گردیده بودند.

کد خبر 377702

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha