همشهری آنلاین: معاون حقوقی وزارت امور خارجه، اقدام اخیر کنگره آمریکا را خلاف تعهدات آن کشور ارزیابی کرد و گفت: این اقدام واکنش قطعی جمهوری اسلامی ایران را در پی خواهد داشت. ما با توجه به اقدامات آنها، تصمیم می گیریم و در صحنه عمل پاسخ خواهیم داد.

عراقچی

به گزارش ایرنا، سید عباس عراقچی در حاشیه نشست تهران در زمینه پیشگیری و مقابله با جرائم سایبری  اظهار داشت: اقدامی که کنگره آمریکا در حال انجام دادن آن است و قانون جدیدی که علیه ایران، روسیه و کره شمالی در حال تصویب است یک اقدام خصمانه کاملا روشن و بین علیه جمهوری اسلامی ایران است و با واکنش قطعی جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد.

وی گفت: ما در طول سال های گذشته همواره با چنین اقدامات خصمانه ای از طرف کنگره و دولت آمریکا مواجه بوده ایم و این موضوع اختصاص به دولت فعلی و قبلی هم ندارد.

عراقچی تاکید کرد: قانون جدیدی که در حال تصویب است تحریم موضوعی جدید وضع نمی کند و جمع بندی تحریم های گذشته آمریکا در حوزه های غیرهسته ای است ؛ با این حال می تواند اجرای موفق برجام را تحت تاثیر قرار دهد و بهره مندی جمهوری اسلامی ایران از برجام را می تواند کاهش دهد.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام افزود: به همین جهت ناسازگار با بندهای مختلف برجام است که در آن ها آمریکا متعهد شده برجام را با حسن نیت و در فضای سازنده اجرا کند و از هرگونه اقدامی که اجرای موفق برجام را تحت تاثیر قرار دهد خودداری کند.

وی خاطرنشان کرد: اقدامی که کنگره انجام می دهد برخلاف این تعهدات است و حتما با واکنش جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد.

عراقچی در عین حال گفت: دولت جدید آمریکا در 6 ماه گذشته دو بار مجبور شده است پایبندی ایران به برجام را تایید کند و چاره ای هم جز این نداشته است چرا که هفت گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبندی ایران را به صراحت تایید کرده است.

معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: دولت آمریکا هفته گذشته برای بار دوم اجرای تعهدات برجامی ایران را تایید کرد و حرف هایی که زده می شود و تهدیداتی که درباره سه ماه آینده و موعد تایید مجدد پایبندی ایران به برجام می شود؛ عملی نخواهد شد. با این حال ما منتظر می مانیم و با توجه به اقدامات آن ها تصیمی عملی خواهیم گرفت.

وی اضافه کرد: مهم این است که 27 تیرماه جاری آمریکا پایبندی ایران به اجرای برجام را تمدید کرد و تحریم های ایران را کماکان متوقف نگه داشت.

عراقچی بار دیگر گفت: تحریم های جدید تجمیع تحریم های موجود آمریکا در زمینه تروریسم، حقوق بشر، موشکی و تسلیحاتی است، در عین حال تحریم های موضوعی جدید می تواند اجرای موفق برجام را تحت تاثیر قرار دهد.

کد خبر 377440

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha