چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۵۳
۰ نفر

مدیرکل دفتر جنگل‌کاری و پارک‌ها و ذخیره‌گاه‌های جنگلی معاونت جنگل‌های شمال کشور گفت: طرح ممنوعیت بهره‌برداری از جنگل فقط مخصوص شمال کشور است و مسئولان در تلاش هستند کمترین آسیب به کسانی که از جنگل ارتزاق داشتند، برسد.

به گزارش همشهري، طرح ممنوعيت بهره‌برداري از جنگل كه از آن به‌عنوان طرح تنفس جنگل نام برده مي‌شود، يكي از مطالبات جدي منتقدان منابع طبيعي و محيط‌زيست طي سال‌هاي اخير بود كه نخستين بار از سوي دكتر جزيره‌اي، چهره ماندگارمنابع طبيعي مطرح شد و سرانجام با پيگيري كارشناسان و متخصصان منابع طبيعي و محيط‌زيست سال گذشته با مصوبه مجلس و دستور وزير جهادكشاورزي لازم‌الاجرا شد. اين طرح فرصت بازپروري و احياي جنگل‌هاي رو به اضمحلال شمال كشور را فراهم مي‌كند. درعين حال بنا به باور متخصصان پيگير اين طرح و نيز اعلام رئيس سازمان جنگل‌ها و مراتع كشور، اجراي طرح تنفس جنگل به‌معناي بستن در جنگل‌ها نيست و مديريت جنگل طي دوره تنفس با جديت و براساس ضوابط علمي و فني اجرا مي‌شود.

روز گذشته كورش خلعتبري مديركل دفتر جنگل‌كاري و پارك‌ها و ذخيره‌گاه‌هاي جنگلي معاونت جنگل‌هاي شمال در يك ميزگرد راديويي با اشاره به اينكه سال‌هاي سال سازمان‌هاي مردمي و حتي كارشناس‌هاي سازمان، با شيوه‌هاي بهره‌برداري كنوني از جنگل‌هاي شمال مخالف بودند، گفت: اين مخالفت‌ها در نهايت منجر به مصوبه قانوني شد كه براساس آن در برنامه ششم و تا پايان 3 سال نخست، بايد بهره‌برداري از جنگل‌ها را به صفر برسانيم.

خلعتبري به عوامل تخريب جنگل‌ها اشاره كرد و گفت: بهره‌برداري غيراصولي و قاچاق چوب همچنين تغييرات اقليمي كه در قالب آفات و بيماري‌ها خود را بروز مي‌دهد، ازجمله عوامل تخريب جنگل‌ها هستند. دكتر نعمت‌الله خراساني استاد دانشگاه نيز در اين‌باره خاطرنشان كرد: مرحوم دكتر جزيره‌اي - رئيس اسبق سازمان‌ جنگل‌ها- موضوع استراحت جنگل را مطرح كرد بنابراين اگر بتوانيم استراحتي به جنگل‌ها بدهيم، قسمت‌هايي كه تخريب شده‌اند فرصت پيدا مي‌كنند تا خودشان را بازيابي كنند و قسمت‌هايي كه توان احياي طبيعي ندارند را با كاشت و كمك، احيا كنيم.

اين استاد دانشگاه ادامه داد: عده‌اي با اين موضوع مخالفت و عده ديگري از اين نظريه دفاع مي‌كردند. به‌تدريج افرادي كه مخالف بودند به افراد موافق پيوستند و الان تقريبا همه كارشناس‌ها موافق اين نظريه هستند.

به گزارش سايت راديو گفت‌وگو، اين عضو انجمن جنگل با بيان اينكه براي استراحت جنگل‌ها نيازمند اقدامات ديگري نيز هستيم، گفت: بايد همزمان بتوانيم دام‌ها را از جنگل‌ها خارج كنيم همچنين بايد جلوي قاچاق چوب كه بخش عمده بهره‌برداري از جنگل‌ها از اين طريق صورت مي‌گيرد را بگيريم. اين تدابير در كنار طرح استراحت جنگل، مي‌تواند جنگل‌هاي شمال را كه ارزش فوق‌العاده‌اي براي كشور دارند، حفظ كند.

کد خبر 377402

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha