مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۹
۰ نفر

۶۶ دستگاه واگن و لکوموتیو مترو به همراه ۳۰ دستگاه اتوبوس تک‌کابین با حضور شهردار تهران وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران شد.

مترو

 با ورود اين تعداد واگن و اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومي تهران روزانه 200هزار نفر به ظرفيت جابه‌جايي مسافر اضافه خواهد شد.محمدباقر قاليباف در حاشيه اين مراسم از عقد قرارداد 450ميليون يورويي (معادل 1900ميليارد تومان) خبر داد كه براساس آن تا پايان امسال بيش از 200واگن ديگر تحويل مترو خواهد شد. به گزارش همشهري قرار است 22رام از اين قطارها درخط 3، 13رام براي خطوط 6و 7مترو، 10رام براي خط 8و 4رام قطار براي متروي مهرآباد مورد استفاده قرارگيرد.

قاليباف با اشاره به اينكه وضعيت كارخانه واگن‌سازي‌ تهران از نظر تكنولوژي و اجرا در خاورميانه بي‌نظير است، گفت: هم‌اكنون اين كارخانه در 2شيفت فعاليت مي‌كند و امكان توليد روزانه 2 و سالانه 600واگن وجود دارد. بنابراين مي‌توان بحران كمبود واگن مترو را حل كرد اما گير اصلي نقدينگي و تأمين پول است. وي به دولت پيشنهاد كرد با توجه به مشكلات اشتغال، سياست توسعه كارخانه‌هاي واگن‌سازي‌ و افزايش ظرفيت اينگونه كارخانه‌ها را دنبال كند.

شهردار تهران همچنين از پايان كار ساخت تمام خطوط مترو ظرف يكي، دوماه آينده سخن گفت و افزود: خط 8مترو تا فرودگاه حضرت امام(ره) در روزهاي آينده افتتاح خواهد شد و خط 6مترو نيز بالاي 94درصد پيشرفت دارد. وي ابراز داشت: خط 6مترو به طول 35كيلومتر ساخته شده و هم‌اكنون تونل، ريل‌گذاري و ايستگاه‌هاي آن تكميل شده است؛ در ادامه اولويت اصلي كار تكميل واگن‌هاست كه بتوانيم ظرفيت مترو را به 10ميليون نفر مسافر در روز برسانيم.

بهره‌برداري از پروژه امتداد بزرگراه حكيم طي هفته آينده نيز از سوي قاليباف مورد اشاره قرار گرفت. وي گفت: ادامه اتوبان رسالت و حكيم به منطقه 22، بزرگراه كرج، جاده قديم و مخصوص برقرار مي‌شود و منتهي‌اليه شرق تهران به منتهي‌اليه غرب آن متصل خواهد شد. شهردار تهران درباره خطوط حومه‌اي مترو گفت: طراحي مترو در ابتدا شامل تهران و حومه آن مي‌شد اما در يك دوره‌اي تصميم گرفتند كه متروي تهران را از حومه‌اش جدا كنند؛

همين باعث شد تا در حومه تهران هيچ توسعه‌اي دربخش مترو اتفاق نيفتد اما حالا دوباره متروي حومه را به تهران واگذار كردند كه منجر به اتمام كار ساخت متروي فرودگاه حضرت امام(ره) شد؛ درصورتي كه اگر كار بقيه خطوط حومه‌اي تهران مثل شهرهاي ورامين و پاكدشت را نيز به شهرداري تهران واگذار كنند، امكان اجراي اين خطوط وجود خواهد داشت؛ به‌عنوان نمونه ما با نمايندگان مجلس صحبت و اعلام آمادگي كرديم تا ادامه خط 3را به طول 10كيلومتر به سمت اسلامشهر اجرايي كنيم.

شهردار تهران درباره افزايش ناوگان اتوبوسراني پايتخت افزود: در قانون حمل‌ونقل 82.5درصد پول اتوبوس بايد از سوي دولت واگذار شود كه از سال 90تا‌كنون هيچ واگذاري‌اي در اين زمينه صورت نگرفته است. با وجود اين ما در اين مسير تلاش كرديم و خود شهرداري بخشي از اعتبارات خود را براي خريد اتوبوس گذاشته است. قاليباف با تأكيد بر ضرورت تقويت خصوصي‌سازي‌ در شهر تهران اظهار داشت:

در 8سال گذشته به سمت خصوصي‌سازي پيش رفتيم و امروز نيز يكي از افتخارات ما در مجموعه شهرداري تهران آن است كه با همان رويكرد اقتصاد مقاومتي، بخش خصوصي با هزينه و كار كمتر مي‌تواند ناوگان اتوبوسراني را تقويت كند؛ همچنان كه امروز نيز اين 30دستگاه اتوبوس از سوي بخش خصوصي وارد شده است، در آينده هم اين كار با كيفيت بهتر و توجه به توليد داخلي پيش خواهد رفت.

شهردار تهران از اصلاح خطوط اتوبوسراني، راه‌اندازي خطوط بي‌آر‌تي و هوشمند كردن ايستگاه‌ها به‌عنوان 3اتفاق مهم براي كاهش هزينه‌ها و افزايش كارايي اتوبوسراني شهر تهران ياد كرد و گفت: براساس هدفي كه داشتيم امروز اگر در هر كجاي شهر باشيد، با 350متر فاصله مي‌توانيد به يك ايستگاه حمل‌ونقل عمومي دسترسي داشته باشيد. در ادامه تنها بايد ظرفيت ناوگان را بالا ببريم.

  • تهران هيچ شباهتي به دهه‌هاي گذشته ندارد

سيدمازيار حسيني، معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهردار تهران نيز در مراسم بهره‌برداري از 66دستگاه واگن و لوكوموتيو متروي تهران و بهره‌برداري از 30دستگاه اتوبوس جديد گفت: در روزهاي پاياني اين دوره از مديريت شهري قرار داريم و خدا را شكر كه در مجموعه‌اي خدمت كرديم كه روز اول تا آخر از نظر انگيزه كار و خدمت هيچ تغييري وجود ندارد كه اين روحيه همان مديريت جهادي است. وي افزود: در مديريت جهادي كار و انجام كار مهم است.

در مديريت جهادي كار مبنا و اصل رفتار ماست كه البته با ياري پروردگار متعال مسائل و مشكلات يكي پس از ديگري حل مي‌شود. مانند اتفاقي كه اكنون در حوزه حمل‌ونقل روي داده است و امروز مي‌بينيم در زمينه مترو و اتوبوس بسياري از مشكلات حل شده است.

حسيني در بخش ديگري از توضيحات خود به اقدامات حوزه حمل‌ونقل نظير ورود اتوبوس‌هاي تندرو، افزايش سطح كيفيت خدمات و پايه‌گذاري و اجراي بليت الكترونيكي اشاره كرد و گفت: ما از سال 89به بعد در زمينه اختصاص اتوبوس از سوي دولت واقعا دچار مشكل بوديم اما در طول اين سال‌ها اتوبوس‌هاي مورد نياز شهر تا حد امكان توسط شهرداري تأمين شد تا شهروندان كمتر مشكلات را احساس كنند.

وي از تدابير شهردار تهران براي گسترش فعاليت كارخانه واگن‌سازي‌ سخن گفت و افزود: اين كارخانه هم‌اكنون هر 24ساعت يك واگن مي‌تواند تحويل دهد درحالي‌كه اين ظرفيت قابل افزايش به روزي 2واگن با استانداردهاي بين‌المللي است.به گفته مازيار حسيني، توليد واگن مانند خودرو نيست چون طراحي و اجراي واگن متروي هر شهري با شهر ديگر متفاوت است.

حسيني افزود: ما با كمال افتخار اعلام مي‌كنيم كه اين دانش و تكنولوژي در شركت واگن‌سازي‌ تهران وجود دارد تا هر سفارشي را طراحي، تست و توليد كند. به گفته وي شهر تهران امروز هيچ شباهتي با تهران دهه‌هاي پيش ندارد و تلاش‌هاي زيادي در حوزه‌هاي مختلف شهر تهران شده است. هر‌چند بحث‌هاي سياسي مختلفي در مورد عملكرد مديريت شهري مي‌شود اما همان منتقدان نيز مي‌دانند در اين دوره كارهاي بزرگي انجام شده است.

  • دولت به وعده تحويل 1600واگن به مترو عمل نكرد

هابيل درويشي، مديرعامل متروي تهران نيز در مراسم بهره‌برداري از 66واگن مترو با بيان اينكه هم‌اكنون زيرساخت‌هاي مترو به پايان رسيده است، گفت: هنوز دولت به قول خود براي واگذاري 1600واگن به مترو عمل نكرده است؛ البته ما معطل وعده‌هاي دولت نشديم و كار را خودمان پيش برديم. وي افزود: 1900ميليارد تومان هزينه 3سال خريد واگن براي مترو را شهرداري تأمين كرده است و از اين‌ماه تا پايان سال هر چه واگن‌سازي، واگن بسازد و تحويل دهد، پول آن را پرداخت كرده‌ايم؛ اين در حالي است كه 50درصد هزينه واگن‌سازي‌ را دولت بايد بپردازد. به گفته درويشي به‌زودي مشكل استخدام نيروي انساني كارخانه واگن‌سازي‌ را نيز برطرف كرده و كار تغيير وضعيت آنها را به نتيجه مي‌رسانيم.

  • تزريق قطارهاي جديد به خط3 مترو

مديرعامل شركت بهره‌برداري مترو از تزريق بخشي از قطارهاي جديد بهره‌برداري شده به خط3 مترو خبر داد. محمد احمدي‌بافنده گفت: واگن‌هايي كه وارد چرخه مي‌شوند، جانمايي‌هاي لازم براي آنها صورت گرفته به‌گونه‌اي كه بخشي از آنها براي جايگزيني با قطارهايي كه نيازمند اورهال هستند، وارد خطوط مي‌شوند.

وي با بيان اينكه بخشي از قطارها براي جايگزيني قطارهايي كه از خطوط مختلف گرفته و به خط7 تزريق شده، درنظر گرفته شده‌اند، گفت: هنگام راه‌اندازي خط7، 5رام قطار از ساير خطوط به اين خط تزريق شد كه حالا با ورود قطارهاي جديد خطوطي كه از آنها قطار گرفته شده است، بايد مرمت شوند. مديرعامل شركت بهره‌برداري مترو با بيان اينكه بخش ديگري از اين قطارها براي كاهش سر فاصله حركت قطارها به خط3 تزريق مي‌شوند، گفت:

هم‌اكنون سرفاصله نيمه جنوبي خط3 تا ايستگاه خواجه عبدالله انصاري ۸ دقيقه است و سر فاصله از ايستگاه خواجه عبدالله تا قائم ۱۸دقيقه است كه با تزريق قطارهاي جديد درصدد آن هستيم كه سر‌فاصله كل خط به ۹دقيقه برسد. وي در مورد كمبود قطار در خط7 مترو نيز با بيان اينكه به‌زودي 2 ايستگاه ديگر اين خط مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرد، گفت: با افتتاح ايستگاه‌هاي جديد بايد تعداد قطارهاي فعال در اين خط از 5رام به 7رام افزايش يابد.

  • 700ميني‌بوس فرسوده از رده خارج شد

يكي ديگر از سخنرانان مراسم ديروز، مديرعامل شركت اتوبوسراني تهران بود. پيمان سنندجي با بيان اينكه 700ميني بوس فرسوده از رده خارج شده است، گفت: دولت از سال 89اتوبوسي تحويل شهر نداده است و همين امر باعث شده است تا هزينه تأمين اتوبوس به شهرداري تحميل شود.

وي گفت: براي رسيدن به اتوبوسراني پيشرفته شبكه خطوط را اصلاح و سرفاصله‌ها را كاهش داديم. سنندجي از تحقق برنامه زمانبندي اتوبوس‌ها نيز سخن گفت كه كاهش 12درصدي سوخت ازجمله تأثيرات آن است. مديرعامل اتوبوسراني افزود: توسط بخش خصوصي 30دستگاه اتوبوس وارد ناوگان شده است كه ادامه اين رويكرد مي‌تواند منجر به تسهيل امر نوسازي ناوگان اتوبوسراني شود‌.

کد خبر 377230

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha