وزارت بهداشت در نامه‌ای خطاب به معاونت‌های درمان سراسر کشور بر اطلاع‌رسانی درخصوص «ممنوعیت پرداخت وجه خارج از صندوق» در بیمارستان‌ها به‌دنبال شروع برخی از قانون‌شکنی‌های جدید تأکید کرد.

درمانگاه

يكي از مهم‌ترين بسته‌هاي خدمتي وزارت بهداشت در قالب طرح تحول نظام سلامت، كاهش ميزان پرداختي بيماران بستري در بيمارستان‌هاي دانشگاهي بود. در توضيح اين بسته آمده بود كه تمامي بيماران داراي بيمه پايه سلامت ساكن در شهرها كه در بيمارستان‌هاي دولتي بستري مي‌شوند تنها ۱۰ درصد از كل صورتحساب بيمارستان را پرداخت مي‌كنند و بيماران روستايي، عشاير و ساكنان شهرهاي زير ۲۰ هزار نفر كه از طريق نظام ارجاع به بيمارستان‌هاي دولتي مراجعه مي‌كنند ۵ درصد هزينه‌هاي درمان را پرداخت مي‌كنند. همچنين بيماران يا همراهان آنها براي تهيه دارو، خدمات آزمايشگاهي و تصويربرداري و ساير ملزومات پزشكي به بيرون از بيمارستان ارجاع داده نمي‌شوند.

اما كلاهبرداري‌هاي اخير و اعتراض‌هاي مردم در مورد دريافت وجوه در مراكز درماني متخلف باعث شد كه ميردهقان، مديركل دفتر نظارت و اعتبار بخشي وزارت بهداشت در نامه‌اي خطاب به معاونت‌هاي درمان سراسر كشور بر اطلاع‌رساني درخصوص «ممنوعيت پرداخت وجه خارج از صندوق» در بيمارستان‌ها به‌دنبال شروع برخي از قانون‌شكني‌هاي جديد تأكيد كند. در متن اين نامه آمده است: در راستاي رعايت منشور حقوق بيماران و پيرو بخشنامه شماره ۳۰۶۰۹/ ۴۰۹ د مورخ ۸/۱۰/۹۵ درخصوص ابلاغ دستورالعمل ارائه پرونده و اطلاعات پزشكي بيماران، همانگونه كه مستحضر هستيد تعيين سطح دسترسي و مقررات واگذاري اطلاعات بيماران يكي از جنبه‌هاي قانوني مهم مربوط به پرونده پزشكي است و از سويي ارائه خدمات سلامت در كليه مراحل مراقبت اعم از تشخيص و درمان بايد بر پايه ا حترام به حريم خصوصي بيمار و رعايت اصل امانتداري باشد و صرفا بيمار، تيم درماني، افراد مجاز طرف بيمار و نيز اشخاصي كه به حكم قانون و نيز دستورالعمل فوق مجاز تلقي مي‌شوند مي‌توانند به اطلاعات پرونده بيمار دسترسي داشته باشند.

حسب پاره‌اي از گزارش‌ها و شكايات واصله افرادي با دسترسي و سوءاستفاده از اطلاعات شخصي پرونده بيماران و تماس با همراهان و نيز بحراني جلوه دادن وضعيت سلامتي آنها و با ادعاي تأمين داروي خاص ملزومات پزشكي، اعمال جراحي اورژانسي و... مبادرت به اخاذي و دريافت وجه از طرق گوناگون (از جمله معرفي خود به‌عنوان پزشك معالج و درخواست انتقال وجه از طريق عابربانك) مي‌كنند. لذا به‌منظور حفظ محرمانگي اطلاعات و پيشگيري از اتفاقات مذكور ضرورت دارد بيمارستان‌ها با اتخاذ تدابير و تمهيدات لازم نسبت به حفظ و صيانت از اين مهم برنامه‌ريزي و اقدام مناسب معمول دارند.

کد خبر 377133

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha