شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۸
۰ نفر

‌دولت سوریه در نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل به‌صورت رسمی خواستار دریافت غرامت از ائتلاف به رهبری آمریکا به‌خاطر ویرانی و تخریب زیرساخت‌های این کشور شده است.

سوریه

در اين نامه كه توسط سفير سوريه در سازمان ملل تنظيم شده است با غيرمشروع خواندن ائتلاف آمريكا خواسته شده است تا اين ائتلاف مسئوليت بمباران اهداف غيرنظامي را بپذيرد. در اين نامه بار ديگر خواسته شده تا حملات غيرقانوني اين ائتلاف در سوريه به‌صورت فوري متوقف شود.بشار الجعفري، سفير سوريه در سازمان ملل اين درخواست رسمي را در 2نامه به دبير كل سازمان ملل و رئيس دوره‌اي شوراي امنيت مطرح كرده است.

دولت سوريه پيش از اين بارها بر حق خود براي دريافت غرامت از نيروهاي ائتلاف تحت رهبري آمريكا به‌خاطر هدف قراردادن زيرساخت‌هاي اين كشور تأكيد كرده بود. اكنون اما به‌صورت رسمي اين درخواست از سازمان ملل متحد مطرح شده است. مقام‌هاي سوريه مي‌گويند كه حملات ائتلاف به رهبري آمريكا كه بدون هماهنگي با دولت اين كشور صورت مي‌گيرد خسارات فراواني به‌ويژه به چاه‌ها و ميادين نفت و گاز اين كشور ازجمله در استان‌هاي ديرالزور، الرقه و حسكه وارد كرده است. براساس گزارش مقام‌هاي سوريه بسياري از اين زيرساخت‌ها در بمباران‌هاي سنگين ائتلاف آمريكا به‌صورت كامل نابود شده‌اند. دولت سوريه اعتقاد دارد كه انهدام پل‌ها و تخريب زيرساخت‌هاي اقتصادي سوريه توسط ائتلاف آمريكا به سود گروه‌هاي تروريستي داعش و جبههًْ‌النصره خواهد‌بود.

پيش از اين وزارت دفاع روسيه هم در گزارشي اعلام كرده بود كه ائتلاف آمريكا به‌صورت سيستماتيك زير‌ساخت‌هاي سوريه را هدف قرار داده است.در نامه رسمي دولت سوريه به سازمان ملل آمده: حملات هوايي ائتلاف تحت امر آمريكا همچنان باعث كشته شدن غيرنظامي‌هاي بي‌گناه سوري مي‌شود و اين حملات تقريبا به تخريب كامل خانه‌ها و زيرساخت‌ها ازجمله تخريب تأسيسات نفت و گاز انجاميده است.

  • تحركات جديد نظامي در مناطق كاهش تنش

برخي منابع از مذاكرات روسيه با قرقيزستان و قزاقستان براي استقرار نيروهاي نظامي اين كشور در مناطق كاهش تنش خبر داده‌اند. چنين خبري حدود يك‌ماه قبل از سوي رئيس كميته دفاعي دوماي روسيه اعلام شد اما مقام‌هاي آستانه و بيشكك اين مسئله را در آن زمان رد كردند. اكنون بار ديگر اين گمانه‌زني مطرح شده كه مسكو قصد دارد طي مذاكراتي مقام‌هاي اين كشور را براي استقرار نظاميان خود در اين مناطق قانع كند. هدف استقرار نيروهاي نظامي در مناطق كاهش تنش نظارت بر فرايند عادي‌سازي وضعيت در سوريه به‌حساب مي‌آيد. روز گذشته همچنين منابع سوري در استان درعا از استقرار نيروهاي روسيه در جبهه‌هاي جنوبي اين كشور در نقاط تماس دولت دمشق با شورشيان در اين استان خبر دادند.

اهالي روستاهاي استان درعا واقع در جنوب سوريه مي‌گويند كه سربازان روسي براي ممانعت از هرگونه درگيري بين ارتش سوريه و مخالفان مسلح در اين استان مستقر شده‌اند. منطقه جنوب‌غربي سوريه همان جايي است كه ترامپ و پوتين پس از نخستين ديدار رسمي خود در حاشيه نشست گروه ۲۰ آتش‌بس در آن را اعلام كردند.

در اين توافق بر استقرار نيروهاي نظامي روسيه در جنوب سوريه با هماهنگي اردن و آمريكا به‌عنوان پليس و ناظر جهت جلوگيري از هر نوع برخورد ميان نيروهاي متحد دولت سوريه و شورشيان سوريه تأكيد شده است. روز گذشته همچنين روسيه توافقي را با مخالفان مسلح در غوطه شرقي به‌عنوان يكي از مناطق كاهش تنش براساس توافق آستانه امضا كرد.

کد خبر 376979

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha