مجموع نظرات: ۰
جمعه ۳۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۴
۰ نفر

سیدمحمد فخار : خط دیگری از متروی تهران به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد تا طول خطوط افتتاح شده در نیمه اول سال ‌۹۶ به۶۱ کیلومتر برسد و پس از آن خط ۸ مترو در فهرست افتتاح قرار گیرد.

مترو

20خرداد بود كه محمدباقر قاليباف، شهردار تهران در مراسم افتتاح خط 7متروي تهران تصريح كرد: ما پيش از اين بخش كوچكي از خط 6در حدود 5كيلومتر را با دستگاه تمام حفار اتوماتيك اجرا كرده بوديم اما كار باقي مانده بود. با وجود اين در كمتر از 18ماه گذشته اين خط به‌صورت كامل حفاري، لاينينگ و ريل‌گذاري شد.

همچنين امروز كار ساخت همه ايستگاه‌ها در خط‌6مترو به‌عنوان طولاني‌ترين خط در حال انجام است و بالاي 85درصد پيشرفت فيزيكي دارند. پيشرفت فيزيكي خط 6حالا تا آن حد رشد داشته كه مسئولان آن را براي افتتاح آماده مي‌كنند. بدين‌ترتيب اين خط مترو ركورد كار و مديريت را در مترو مي‌شكند و در مرداد‌ماه افتتاح مي‌شود.

  • طولاني‌ترين متروي تهران

خط 6مترو براساس برنامه اوليه 33كيلومتر بود كه با اضافه شدن 6كيلومتر به بخش جنوبي، طول اين خط به 39كيلومتر رسيده و طولاني‌ترين خط متروي پايتخت محسوب مي‌شود. اين خط از حرم حضرت عبدالعظيم(ع) در شهر ري تا ابتداي جاده امامزاده داوود امتداد دارد و از مركز شهر و ميادين مهم عبور مي‌كند. خط مذكور مايه افتخار كشور است كه به‌دست مهندسان و تلاشگران ايراني شكل گرفته است.

  • ويژگي‌هاي خط6

يكي از مهم‌ترين كاربردهاي هر خط مترو در جهان، تقاطع‌هايي است كه آن را به ديگر خطوط مترو، خطوط اتوبوسراني و نقاط پررفت‌وآمد شهر پيوند مي‌دهد.خط 6مترو داراي 6ايستگاه تقاطعي با ساير خطوط ريلي زير زميني است. اين ايستگاه‌ها شامل بزرگراه شهيد محلاتي، ميدان شهدا، ميدان امام حسين، ميدان هفت تير، ميدان ولي عصر و پل نصر است كه مي‌تواند توجه بسياري از شهروندان پايتخت را براي استفاده از خود جلب كند. همچنين اين خط از 6ميدان پررفت‌وآمد شهر مي‌گذرد و فاصله ترددي از شهر ري تا سولقان و شهران را به كمترين زمان ممكن مي‌رساند.

  • مترو، ستون فقرات شهر

مترو، مهم‌ترين ستون فقرات شهر در بخش ترددي است و براي توسعه اين شبكه حمل‌ونقل شهري، برنامه‌ريزي لازم صورت مي‌گيرد. از همين روست كه شهرهاي بزرگ جهان براي توسعه مترو و حمل‌ونقل ريلي خود طرح‌هاي جامع طراحي مي‌كنند. اين طرح‌ها با درنظر گرفتن استاندارد دسترسي به نزديك‌ترين ايستگاه حمل‌ونقل عمومي از هر نقطه شهر با شعاع 350متر تدوين مي‌شوند.

همچنين پايانه‌هاي كاربردي نظير اتوبوس و تاكسي براي فضاي رو سطحي ايستگاه‌هاي مهم هر خط مترو راه‌اندازي مي‌شود تا ترددها در ساير نقاط كور بدون امكان عبور مترو، ممكن و تسهيل شود. خط 6مترو نيز با تمركز بر اين مهم در فاصله‌اي مشخص از خط 7مترو در جنوب شرقي شهر گسترده شده و مي‌تواند ظرفيت ترددهاي روزانه را به بيش از يك ميليون سفر روزانه در مترو افزايش دهد.

  • نياز خطوط جديد

هم‌اكنون خطوط 6، 7و 8متروي تهران در گام‌هاي افتتاح و ابتداي بهره‌برداري هستند اما با تكميل اين خطوط و تأمين تجهيزات مورد نياز، اگر دولت به تعهدات خود درخصوص مترو عمل كند، ميزان مسافران خطوط متروي تهران روزانه به 10ميليون نفر افزايش مي‌يابد. در اين راه براي رسيدن به خدمات‌رساني مطلوب در متروي تهران بايد 1200واگن به واگن‌هاي امروز متروي تهران اضافه شود تا فاصله گذر حركت قطارها در همه خطوط به 3تا 4دقيقه برسد و تعداد واگن‌ها نيز به 2500واگن برسد.

اين واگن‌ها مي‌توانند نيمي از سفرهاي درون شهري پايتخت را به زير زمين منتقل كنند تا معضل ترافيك، آلودگي هوا و همه تبعات استفاده از خودروهاي شخصي به كمترين حد ممكن برسد.

  • مشخصات خط
  • تعداد ايستگاه 31
  • طول خط: 39كيلومتر
  • ايستگاه تقاطعي:‌6
  • زمان ساخت: 18ماه

موقعيت: شمال غربي تا جنوب شرقي

برآورد هزينه: 6500ميليارد تومان

حجم عمليات عمراني:‌ ٧٨ جبهه كاري

تعداد شغل ايجاد شده: 7742كارگر و مهندس

 

کد خبر 376867

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha