همشهری آنلاین: شبکه خبر "اس ای بی سی" آفریقای جنوبی روز سه‌شنبه از لوزاکا گزارش داد که شیطنت یک بابون موجب شد برق سراسری استان‌های غربی و جنوبی زامبیا با بیش از ۵۰ هزار مشترک برای مدت ۶ ساعت قطع شود.

بابون بازیگوش برق چند منطقه زامبیا را قطع کرد

به گزارش ايرنا، هنری کاپتا، سخنگوی اداره برق سراسری زامبیا (زِسکو) اعلام کرد که شب دوشنبه یک بابون وحشی سرخ موی با دسترسی به پست تقسیم برق فشار قوی مرکزی منطقه، بخش قابل توجهی از کشور را در تاریکی قرار داد.

وی گفت که این بابون سرخ موی در غیبت ماموران با رسیدن به تاسیسات برق شهر لِیونگستون، مرکز گردشگری در استان‌های جنوب و غرب زامبیا (رودِزیای شمالی سابق) و معیوب کردن آن، بیش از 50 هزار مشترک اداره برق مرکزی زامبیا را از نعمت برق محروم کرد.

این مقام دولتی بدون اشاره به شروع و پایان قطع برق منطقه اظهار داشت که همه 28 هزار مشترک لیوینگستون و 22 هزار مشترک منطقه دیشب برای 6 ساعت برق نداشتند، تا این که سرانجام بعد از چند ساعت کار تعمیر و عیب‌یابی تاسیسات سحرگاه امروز برق منطقه وصل شد.

کاپتا برای مستندسازی ادعای خود به فیلم دوربین مرکزی تاسیسات برق اشاره کرد و گفت که فشار وارده به این بابون فقط او را دچار شوک و سوختگی شدید کرد و این بابون برای مراقبت‌های بعدی به مرکز حیوانات وحشی منتقل شد.

وی در این خصوص افزود: از آنجایی که ویژگی بدنی این حیوان به گونه‌ای است برق با ولتاژ بالا را از خود عبور می‌دهد، چنانچه این شوک الکتریکی به یک انسان عظیم‌الجثه وارد می‌آمد بی‌تردید او را به طور کامل می‌سوزاند و اثری از او باقی نمی‌گذاشت.

این مقام زامبیایی طبق قوانین کشورش، مجازات ارتکاب چنین اقدامی به عنوان یک حرکت خرابکارانه توسط انسان را حداقل 10 تا حداکثر 25 سال خواند.

بابون‌های سرخ موی یا بابون دماغه (امید نیک) در کیپ تاون آفریقای جنوبی از حیوانات وحشی دم کوتاه از خانواده میمون‌های دنیای قدیم هستند که دارای طبعیتی تهاجمی هستند.

این گونه از میمون‌ها از رده انترها و در راسته نخستییان بوده و در قاره آفریقا و مناطقی چون آفریقای جنوبی، آنگولا، زامبیا و موزامبیک زیست می‌کنند.

این نوع از بابون‌ها (میمون دم کوتاه) با طولی برابر 115 سانتی‌متر و وزنی معادل 15 تا 35 کیلوگرم، بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین نوع بابون هستند.

بابون‌های سرخ موی به رغم نامشان، دارای رنگ قهوه‌ای تیره و یا خاکستری هستند و نرهای آن‌ها برخلاف گونه‌های شمالی، یال ندارند و البته روحیه تهاجمی جنس نر آنها یکی از برزگ‌ترین خطرات برای گردشگران زن سفرکننده به مناطق جنوب قاره آفریقا به ویژه در سواحل آفریقای جنوبی نیز به شمار می‌رود.

کد خبر 376712

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha