همشهری آنلاین: طولانی ترین تصنیف تاریخ موسیقی ایران را همایون شجریان با آهنگسازی محمد رضا درویشی روی باز سازی کاری از عبدالقادر مراغی خوانده است که قرار است اواخر امسال به بازار موسیقی عرضه شود.

به گزارش همشهری آنلاین محمد رضا درویشی، در دومین نشست پیش همایش عبدالقادر مراغی، موسیقیدان نامدار قرن نهم هجری که در ساختمان فرهنگستان هنر در خیابان ولی عصر برگزار شد، ضمن اعلام این خبر گفت: این تصنیف که 21 دقیقه زمان دارد حاصل دو سال تلاش شبانه روزی گروه عبد القادر مراغی است که قرار است به همراه 23 تصنیف دیگر در مجموعه‌ای با یک کتاب و سه سی دی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به بازار موسیقی عرضه شود.

وی گفت به دلیل آنکه 17 دقیقه از این تصنیف در مدح امام هشتم شیعیان سروده شده است، هیچ گاه از سوی نوازندگان و خوانندگان ترکیه اجرا نشده است و برای نخستین بار است که بعد از پنج قرن این تصنیف اجرا و خوانده شده است.

این تصنیف که بخش‌هایی از آن در همین نشست پخش شد در سه گاه نوشته شده است و عمده آن در بخش‌های اوج صدای خواننده قرار دارد و همایون شجریان توانسته با تمرینات طاقت سوزی که روی این کار انجام داده است، به خوبی از پس کار برآید.

در این نشست که با حضور همایون شجریان و برخی از اعضای گروه عبدالقادر مراغی برگزار شد، همایون شجریان که از سوی درویشی به وی لقب برجسته ترین خواننده معاصر بعد پدرش(محمد رضا شجریان) داده شد، در این نشست حضور داشت و گفت که وقتی کار را ابتدا شنید برایش بسیار عجیب و شگفت انگیز جلوه کرد، چرا که در برخی از لحظات تصنیف  نقاط اوج و فرودهای آن با معیارهای آواز خوانی موسیقی سنتی همخوانی نداشت، ‌به این معنا که خواننده درست در زمانی که باید فرود بیاید بایک اوج دیگر روبرو می‌شود که این تجربه به این می‌مانست که دونده‌ای که صد متر را با بالاترین سرعت دویده است، وقتی به خط پایان رسید، تازه به وی بگویند که صد متر دیگر را هم باید در جهت عکس بدود.

وی همچنین از کم آمدن نفس خواننده در برخی از نقاط خبر داد و گفت کار عبدالقادر به گونه‌ای بود که در بخش‌های بم تصانیف خواننده با کمبود نفس روبرو می‌شود و برای غلبه بر این مشکل نیازمند تمرینات طاقت سوزی است که من سعی کردم از پس کار برآیم.

محمد رضا درویشی درباره چگونگی کار روی این تصانیف گفت که دو سالی است که هر هفته دو جلسه 4 ساعته با گروه تمرین می‌کند و شکل گیری این گروه 9 نفره به گونه‌ای است که نه کسی می‌تواند به گروه اضافه شود و نه از آن کم شود، چرا که  پیوستن هر فرد به گروه، نیازمند 6 ماه تمرین مقدماتی فشرده برای آشنایی با سبک کار مراغی ونواختن این قطعات است.

درویشی  گفت که چند سالی تمامی وقت وانرژی خود راگذاشته است تا از آرشیوهای شخصی و نیز کتابخانه‌های موسیقی ترکیه و یونان بتواند این تصانیف را به دست آورد که از میان سی تصنیفی که یک محقق ترک نشانی آنها را در کتاب خود داده است، توانسته به 24 تصنیف دست پیدا کند و بقیه تصانیف را نتوانسته به دست آورد.

در گروه عبد القادر مراغی نگار بوبان (عود)،ساناز نخجوانی (قانون)، آرش شهریار (چهارتار)علی صمد پور (رباب)،سیروس جمالی (رباب)، سیامک جهانگیری (نی)، احسان ذبیحی فر(کمانچه آلتو)، سامر حبیبی(کمانچه آلتو) و بهزاد میرزایی (دایره) می‌نوازند و به گفته درویشی در شکل گیری و ساخت این مجموعه تصانیف تمامی اعضای این گروه که از آهنگسازان و نوازندگان شناخته شده کشور به شمار می‌روند سهمی جدی و تاثیر گذار داشته‌اند.

درویشی گفته است که پس از انتشار آلبوم و سی دی عبد القادر مراغی، گروه یاد شده کنسرت صحنه‌ای کار را در ایران و سایر کشور ها اجرا خواهد کرد.

پیش از سخنان درویشی داریوش طلایی درباره علم و عمل موسیقی: دیدگاهها و کاربردها سخن گفت و ضمن ارائه تاریخچه‌ای از نظریه پردازی در موسیقی ایران، از فارابی تا ابن سینا و ارموی و مراغی، به فضای عملی کارهای آنها نیز پرداخت.

پس از درویشی نیز فرهاد فخر الدینی که چند سال قبل یکی از تصانیف عبد القادر مراغی را در سریال امام علی (ع) با صدای صدیق تعریف انتشار عمومی داده بود به شکل تئوریک و با استفاده از عدد و رقم و نت گفت که سی سال است روی این پروژه کار کرده تا توانسته به چنین لحن و بیان عملی در کار دست یابد.

پس از سخنان فخر الدینی و درویشی چند تن از حاضران سوالاتی را با این دو موزیسین نامی درمیان گذاشتند.

کد خبر 37669

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز