سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: این حیوانات قهرمانان سرعت در حیات وحش هستند،‌ شاهین‌ها در آسمان، یوزپلنگ‌ها در زمین و نیزه‌ماهی‌ها در دریا.

یوزپلنگ

براساس گزارش BBC، همواره اين پرسش مطرح بوده‌است كه چرا اين حيوانات تا اين‌حد سريع هستند درحالي كه انتظار مي‌رود حيوانات بزرگتر و ورزيده‌تر به راحتي از آنها سبقت بگيرند؟ دانشمندان براي توضيح اين پرسش به نظريه‌اي جديد رسيده‌اند كه مي‌تواند عملكرد قهرمانان سرعت حيات وحش را توضيح دهد.

به نظر مي‌آيد اين توانايي در انرژي خلاصه شده كه اين حيوانات براي حركت از نقطه آغاز صرف مي‌كنند. به گفته دانشمندان حيوانات بزرگ پيش از آنكه بتوانند بدن خود را به حداكثر سرعت برسانند، از انرژي حركتي خالي مي‌شوند. به اين شكل اگرچه حيوانات بزرگتر مي‌توانند سرعتر نيز باشند،‌اما انرژي و زمان مورد نياز براي شتاب گرفتن بدن آنها مانع از سريع بودنشان مي‌شود.

مطالعه جديد توضيح مي‌دهد كه چگونه حيوانات با جثه متوسط معمولا براي سرعت ساخته شده‌اند. در اين مطالعه به طيف وسيعي از حيوانات،‌از مگس‌هاي ميوه گرفته تا وال‌هاي آبي پرداخته شده‌است و اطلاعات به دست آمده مي‌تواند به پيش‌بيني حداكثر سرعت حيواناتي كه مدتها است منقرض شده‌اند نيز كمك كند.

 نتايج به دست آمده از اين مدل با داده‌هاي موجود از صدها حيوان ديگر مقايسه شد و محققان دريافتند داده‌ها معمولا با دانسته‌هاي آنها همخواني دارد: حداكثر سرعت با بزرگ‌تر شدن ابعاد بدن حيوانات به شدت كاهش پيدا مي‌كند. اين نظريه مي‌تواند حداكثر سرعت بيش از 450 گونه زميني،‌هوايي و دريايي در وزن‌هايي كمتر از يك گرم تا بيش از 10 تن را توضيح دهد.

بدن حيواناتي پرسرعت مانند يوزپلنگ‌ها به گونه‌اي تكامل يافته تا بتواند به تعقيب شكار بپردازد. ابعاد بدن اين حيوانات بهترين وضعيت را براي داشتن بالاترين سرعت دارند.

شتاب گرفتن به انرژي زيادي نياز دارد، و ماهيچه‌ها تنها براي مدتي كوتاه مي‌توانند با چنان شدتي فعاليت كنند. از اين رو است كه يك فيل هرگز نمي‌تواند از يك يوزپلنگ سبقت بگيرد،‌زيرا سوخت مورد نياز براي شتاب گرفتن بدنش پيش از آنكه جاندار به حداكثر سرعت خود برسد، پايان خواهد گرفت.

اين اطلاعات به دانشمندان كمك خواهد كرد تا درباره اكولوژي و رفتار گونه‌هاي مختلف،‌از جمله رژيم غذايي،‌شكار، مهاجرت و جفت‌يابي آنها شناخت بيشتري پيدا كنند. 

انسان‌ها نسبت به ديگر جانداراني كه ابعاد بدني مشابهي دارند،‌عملكرد ضعيف‌تري از خود نشان مي‌دهند. به گفته دانشمندان از نظر جرم بدني،‌انسان تفاوت چنداني با يوزپلنگ‌ها ندارد اما بدن انسان طي ميليون‌ها سال تكامل براي تعقيب شكار تكامل نيافته و به همين دليل هرگز نمي‌تواند با سرعتي مشابه يوزپلنگ بدود.

کد خبر 376569

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha