همشهری آنلاین: معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طبق آمار دهه ۹۰ تعداد یک‌ میلیون فُک خزری در دریای خزر زندگی می‌کردند اما طبق آخرین سرشماری‌ها آمار آن‌ها به کمتر از صد هزار رأس می‌رسد.

پروین فرشچی

به گزارش ایسنا، پروین فرشچی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه "برای فُک خزری" که در گرگان برگزار شد با اشاره به دلایل کم شدن تعداد فک‌های خزری گفت: فرهنگ نادرست مردم مناطق کشورهای حوزه دریای خزر و بهره‌برداری بی‌رویه از این ‌گونه پستاندار و نگاهشان به تنوع زیستی، علل کاهش جمعیت این گونه دریایی است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌ زیست درباره اقدامات محیط زیستی برای نجات این یگانه پستاندار دریای خزر اظهار کرد: طبق هماهنگی‌های انجام‌ شده با صیادان قرار شد چنانچه فُک خزری در تور صیادان به دام افتاد آن را زخمی رها نکنند و یا آسیبی به آن نرسانند بلکه با تحویل فُک به شیلات هزینه‌ای را دریافت کنند.

فرشچی بابیان این که در دنیا هیچ حرکت محیط زیستی بدون کمک مردم به سرانجام نمی‌رسد، گفت: این امر بستگی به فرهنگ مردم منطقه به‌ویژه ماهیگیران دارد تا نگذارند که این‌گونه پستاندار، زخمی در دریا رها شود.

وی ادامه داد: در منطقه‌ای که ما زندگی می‌کنیم دریای خزر از شمال، جنوب، شرق و غرب با کشورهای دیگری مشترک است و از آنجایی‌ که فُک خزری تنها پستاندار دریای خزر است یک کشور به ‌تنهایی نمی‌تواند از این‌ گونه پستاندار حمایت کند. در واقع نتیجه‌بخشی فعالیت‌های ما بستگی به همکاری سایر کشورهای حوزه دریای خزر دارد.

به گزارش ایسنا، فرشچی پس از پایان بازدید یک روزه از خلیج گرگان و جزیره آشوراده نیز اظهار کرد: هر چند در خصوص احیای زودتر خلیج گرگان از سوی جوامع محلی، نهادها و سمن‌های محیط زیست و دانشگاه‌ها و متخصصان تحت فشار هستیم اما با توافقی که با کارگروه استانی و ملی انجام شده است، راهکارهای کوتاه مدت با پشتوانه علمی اجرایی خواهد شد. تجربه نشان داده اقدامات غیرعلمی علاوه بر این که مشکلی را حل نمی‌کنند بلکه باعث معضل و حتی بحران می‌شوند.

وی با بیان این که بخش زیادی از پس‌روی تالاب میانکاله و خلیج گرگان متاثر از نوسانات دریای خزر است، اقدامات احیای خلیج گرگان را به دو بخش کوتاه مدت و دراز مدت تقسیم کرد و گفت: علاوه بر راهکارهای کوتاه مدت، برنامه جامع مدیریت خلیج گرگان و تالاب میانکاله را بطور جدی در دستور کار داریم.

معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست همراه با خانم لنی هارت -مدیر مرکز سگ‌های آبی کشور هلند و دکتر شیرازی- نماینده مرکز هلندی در ایران- با حضور در جزیره آشوراده از مرکز بازتوانی فُک خزری دیدن کردند. فرشچی در حاشیه این بازدید تاکید کرد: برای حمایت و نجات فُک خزری (گونه‌ای از سگ آبی) مشارکت همه کشورهای حاشیه دریا را می‌طلبیم این در حالیست که فرهنگ نادرست در برخی از مناطق کشورهای حوزه دریای خزر و بهره‌برداری بی‌رویه از این ‌گونه پستاندار و نوع رویکرد و نگاه آنها به مقوله تنوع زیستی از جمله دلایل اصلی کاهش جمعیت فُک خزری است.

کد خبر 376566

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha