دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

مراسم نکوداشت پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی به محل انتقاد مسئولان از سیاستگذاری‌های صنعتی، گلایه از مدیران ناکارآمد و البته تجلیل از برخی مدیران قبلی و رونمایی از تمبر یادبود این سازمان تبدیل شد.

خودرو

مشاور ارشد اقتصادي رئيس‌جمهور با بيان اينكه بايد به‌سمت صنعتي برونگرا و پاسخگو به نياز جهاني گام برداريم، گفت: هنوز يك مدل توسعه صنعتي در كشور وجود ندارد گرچه در سال 80اقداماتي براي تهيه يك مدل صنعتي در كشور انجام شد، اما هنوز نتوانسته‌ايم يك سند يكپارچه در اين بخش مصوب كنيم. به گفته وي از گذشته تا به امروز استراتژي نانوشته‌اي در صنعت تعريف شد كه اساس آن، اولويت دادن به بازار داخلي بوده و اين موضوع در بدو تأسيس ايدرو و حتي برنامه ششم توسعه نيز مورد توجه قرار گرفته بود.

نيلي افزود: روند افزايش ظرفيت صنعت با ميزان تقاضا همخواني ندارد. اكنون صنعت كشور تقريباً به دوبرابر سال 81رسيده، اما سطح تقاضا به سطح سال 81 رسيده است. به گفته وي امروز شكاف بين ظرفيت صنعت و تقاضا وجود دارد كه اثر عيني آن بروز مشكلات براي واحدهاي توليدي است، البته واحدهاي توليدي مي‌گويند با كمبود نقدينگي روبه‌رو هستند و متقاضي منابع مالي هستند، اما مشكل جدي‌تر از اين حرف‌هاست. اگر فكري به حال صنعت نشود، اين بخش نصف و به‌مرور كوچك‌شده و مشكل بيكاري و مسائل ديگر اتفاق خواهد افتاد، تنها راه افزايش تقاضا در بازار توجه به تقويت خارجي است. نمي‌توانيم به بانك‌ها فشار بياوريم كه به واحدهاي توليدي پول بدهند و از آن طرف واحدهاي توليدي نتوانند پول بانك‌ها را بازگردانند و بايد بازارهاي صادراتي را گسترش دهيم.

  • پنبه در گوش مديران خودروساز

در اين مراسم وزير صنعت، معدن و تجارت نيز با تأكيد بر واگذاري مسئوليت مديران‌ ناتوان خودروسازي گفت: اين موضوع را با مديران مختلف ازجمله خودروسازي‌ها اعلام كردم اما آنها پنبه در گوش گذاشتند و به اين موضوع توجه نكردند. حتي برخي از رسانه‌ها هم من را بابت اين صحبت‌ها مسخره كردند اما باز هم مي‌گويم اگر كاربلد نيستيد مدير وارد كنيم. محمدرضا نعمت‌زاده با تأكيد بر اينكه فقط با كتابخواندن كسي مدير نمي‌شود، گفت:

تربيت و رشد توانايي مديران و آموزش‌هاي مهارتي كاركنان و كارگران در سطح كشور بايد مورد توجه قرار بگيرد. نعمت‌زاده افزود: به‌خصوص در خودرو‌سازي‌، تربيت مديران صادراتي بايد در دستور كار قرار بگيرد. اگر ما مسئولان نمي‌توانيم به توسعه و رشد كمك كرده و مشكل را حل كنيم بايد صندلي و ميز خود را واگذار كنيم.

منصور معظمي، رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران نيز با بيان اينكه برجام به‌معناي بازكردن درهاي كشور به روي توليد خارجي نيست و اين سياست تا‌كنون دنبال نشده است، گفت:پس از برجام 6قرارداد در صنعت خودرو منعقد و دو تاي آن اجرايي شده و محصول آن در بازار وجود دارد. همچنين 8ميليارد دلار قرارداد امضا و 5.5ميليارد دلار قرارداد اجرايي شده است.

کد خبر 376529

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha