مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: کهکشان راه شیری خانه ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد ستاره‌ است، و هریک از آنها از این قابلیت برخوردارند که ستاره‌ای در مدار خود داشته‌باشند.

سیاره

براساس گزارش بيزينس اينسايدر، با تصور اينكه دست‌كم دو تريليارد كهكشان مشابه كهكشان راه شيري در جهان قابل مشاهده وجود دارند، احتمالا هريك داراي تريليارد‌ها سياره هستند كه در مدار صدها ميليارد ستاره در حركتند. و حتي اگر تعداد بسيار كمي از اين سياره‌ها از قابليت پشتيباني از حيات برخوردار باشند،‌ اگر تنها اعداد و ارقام را در نظر بگيريد، بايد در جايي از جهان حياتي هوشمند وجود داشته‌باشد.

براي مثال، اگر تعداد سياره‌هايي كه ممكن است در آنها حيات وجود داشته‌باشد را 0.1 درصد در نظر بگيريم،‌اين يعني يك ميليون سياره داراي حيات هستند. اين اعداد باعث شدند تا فيزيكدان برنده نوبل انريكو فرمي پرسشي به نام "تناقض فرمي" را مطرح كند: پس آنها كجا هستند؟ و قابل قبول‌ترين پاسخ‌ها به اين پرسش براي انسان‌ها نگران‌كننده خواهد بود.

يكي از ويژه‌ترين اين پاسخ‌ها فرضيه فيلتر بزرگ است، كه بر اساس آن حيات هوشمند بيگانه پيش از آنكه بتواند از مرز‌هاي سياره مادر خود گريخته و خارج شود، با ديواري به نام فيلتر بزرگ برخورد خواهد كرد. از ديدگاه تكاملي لحظات گذاري وجود دارد كه هر سياره‌اي مشابه به زمين بايد پيش از برقراري تماس با ديگر سياره‌ها،‌آنها را پشت سر بگذارد. برخي از اين لحظات در مراحل اوليه حيات رخ مي‌دهند. انسان‌ها احتمالا درحال اجراي فيلتر بزرگ در دوران تكاملي خود هستند.

تغييرات اقليمي درصورتي كه تداوم پيدا كند، به تدريج همه حيات روي زمين را نابود مي‌كند. طي 12000 سال گذشته زمين از شرايط اقليمي نسبتا باثباتي برخوردار بود و همين باعث شكوفايي تمدن بشري با استفاده از كشاورزي و صنايع مختلف شد.

تحقيقات اخير چندين ويژگي گونه‌هايي كه مي‌توانند از سياره‌اي كه قرباني تغييرات اقليمي شده جان به در ببرند را مشخص كرده‌اند كه هيچ‌يك از آنها شامل انسان نمي‌شود. به بياني ديگر در جهاني كه ميليارد‌ها سال سن دارد، و سيستم‌هاي ستاره‌اي كه به واسطه فضا و زمان در فواصل بسيار دوري از يكديگر قرار گرفته‌اند، تمدن‌ها با چنان سرعتي تشكيل و نابود مي‌شوند كه فرصتي براي يافتن يكديگر به دست نمي‌آورند، و بهتر است به ياد داشته باشيد كه دور ششم انقراض كلي زمين نيز هم‌اكنون آغاز شده‌است. اين فرضيه‌اي است كه ديويد والاس ولز در پاسخ به تناقض فرمي آن را مطرح ساخته‌است.

ديگر متفكران پاسخ‌هاي متفاوت و ناراحت‌كننده‌تري به اين فرضيه داده‌اند. براي مثال اندرس سندبرگ عصب‌شناس دانشگاه آكسفورد،‌ ميلان چيركوويچ اخترشناس، و استوارت آرمسترانگ متخصص هوش مصنوعي معتقدند بيگانه‌هاي فضايي منقرض نشده‌اند، بلكه در خواب زمستاني به سر مي‌برند.

زازا عثمانف استاد دانشگاه تفليس نيز معتقد است به جاي جستجو به دور ستارگان،‌بشر بايد جستجو‌هاي خود را به دور پالسارها متمركز كند. 

کد خبر 376458

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha