یکشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۱
۰ نفر

مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را به تصویب رسانده و براساس آن خواستار ایجاد کانال‌های ارتباطی بین ایران و آمریکا در خلیج‌فارس شده است.

خلیج فارس

اين طرح را كه 2نماينده حزب دمكرات در مجلس نمايندگان آمريكا پيشنهاد داده‌اند با هدف جلوگيري از درگيري تصادفي ميان دو طرف در آب‌هاي خليج‌فارس ارائه شده است. اين مصوبه كنگره‌ موضوع راه‌اندازي خط ارتباطي موسوم به «خط تلفن قرمز» بين ايران و آمريكا در منطقه خليج‌فارس را بار ديگر زنده مي‌كند؛ موضوعي كه يك‌بار در سال91 از سوي مقامات نظامي آمريكا مطرح شد و با مخالفت مقامات نظامي كشورمان همراه بود.

اصطلاح تلفن قرمز براي نخستين بار در دوران جنگ سرد بر سر زبان‌ها افتاد؛ در آن زمان روسيه و آمريكا كه در جنگ سرد باهم بودند براي برقرار ساختن تماس اضطراري مستقيم ميان كاخ سفيد و كرملين به راهكار خط تلفن قرمز روي آوردند. اين خط تلفن براي جلوگيري از بروز برخوردهاي ناخواسته و بحران‌هاي بزرگ بود.

اين بحث زماني مطرح مي‌شود كه احتمال درگيري مستقيم بين طرفين وجود داشته باشد؛ در سال‌هاي اخير مقامات نظامي آمريكا مدعي شده‌اند قايق‌هاي تندروي سپاه قصد نزديك شدن به ناوهاي آمريكايي را داشته‌اند اما مقامات نظامي ايران ازجمله فرماندهان نيروي دريايي سپاه اين موضوع را رد كرده و گفته‌اند ناوهاي آمريكايي به‌دنبال بهانه‌جويي در خليج‌فارس هستند.

در يك مورد كه سال گذشته رخ داد سخنگوي نيروي دريايي آمريكا مدعي شده بود كه پس از نزديك شدن قايق‌هاي تندروي سپاه‌ ناو آمريكايي براي اخطار به سمت قايق ايراني منور شليك كرده است. سخنگوي نيروي دريايي آمريكا مدعي شده بود قايق‌هاي سپاه فاصله لازم را با ناو آمريكايي حفظ نكرده و تا هزارمتري ناو آمريكايي رفته‌اند. در آن زمان محمد جواد ظريف، وزير خارجه كشورمان در واكنش به اين اقدام نيروي دريايي آمريكا نوشت: نيروي دريايي ما در خليج‌فارس فعاليت مي‌كند و نه در خليج مكزيك. سؤال اينجاست كه نيروي دريايي آمريكا 7هزار و ۵۰۰ مايل دورتر از خانه‌اش چه مي‌كند؟

شهريور‌ماه سال91 مايكل مولن رئيس وقت ستاد مشترك آمريكا از نبود هرگونه خط ارتباطي بين دولت‌هاي ايران و آمريكا در خليج‌فارس ابراز نگراني كرده بود. در همان ايام مسئولان نظامي آمريكا اعلام كردند واشنگتن در حال بررسي برقراري خط تلفن سرخ با ايران است. آنها مدعي شده بودند نيروهاي نظامي آمريكا در خليج‌فارس به‌شدت نگران گشتزني قايق‌هاي تندروي سپاه هستند. چند روز بعد يك مقام وزارت دفاع آمريكا گفت كه كشورش در حال بررسي خط تلفن قرمز با تهران است تا از هرگونه برخورد ناخواسته در خليج‌فارس پرهيز شود.

در آن زمان سردار فدوي فرمانده نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي بود كه در واكنش به اين اخبار همان جوابي را گفته كه سال گذشته ظريف گفته بود. سردار فدوي گفته بود: «ما هر موقع به خليج مكزيك برويم با آمريكا ارتباط مستقيم برقرار مي‌كنيم و از نظر جمهوري‌اسلامي ايران حضور آمريكا در خليج‌فارس، نامشروع است و معنا و مفهومي ندارد.»اين رويكردي است كه مقامات نظامي و البته ديپلماتيك كشورمان نسبت به برقراري خط تلفن قرمز با آمريكا دارند. رويكردي كه از سال91 تا‌كنون هيچ تغييري در آن حاصل نشده است.

کد خبر 376274

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha