معاون محیط انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست روز گذشته با اشاره به تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران برای مقابله با گردوخاک در سازمان ملل گفت: راهکار مقابله با گردوغبار، توقف طرح‌های انتقال آب است.

آلودگی

به گزارش همشهري، راهكار انتقال آب كه چندي است در مديريت كلان كشور و براساس همان تفكر سازه‌اي آرام آرام جايگزين سدسازي مي‌شود، به باور كارشناسان حوزه آب، منابع طبيعي و محيط‌زيست براي طبيعت رو‌به احتضار كشور به‌مراتب فاجعه‌بارتر از سدسازي است.

طرح انتقال آب خزر به سمنان ازجمله همين طرح‌ها بود كه به‌رغم انتقادات و اعتراضات كارشناسان، سازمان حفاظت محيط‌زيست و به‌ويژه سعيد متصدي، معاون محيط‌زيست انساني اين سازمان تمام‌قد از آن دفاع مي‌كرد اما با تلاش‌هاي منتقدان دلسوز محيط‌زيست كشور و پيگيري‌هاي رسانه‌ها، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي دي ماه سال گذشته در ادامه بررسي لايحه ششم توسعه، در اقدامي قابل تحسين با حذف بند «ح» ماده۴۵ يكي از مواد الحاقي كميسيون تلفيق، با اجراي اين طرح مخالفت كردند و مانع از وقوع يكي از بزرگ‌ترين فجايع زيست‌محيطي در كشور شدند.

سي‌ام ارديبهشت‌ماه95 سعيد متصدي، معاون انساني سازمان حفاظت محيط‌زيست در جمع خبرنگاران به صراحت اعلام كرد: «سازمان حفاظت محيط‌زيست معتقد است نيازي به انتقال آب درياي خزر به سمنان و آب خليج‌فارس و درياي عمان به فلات مركزي وجود ندارد.»

يك روز پس از اين موضع‌گيري، رئيس‌جمهور كه به سمنان سفر كرده بود درجمع مردم سمنان از طرح انتقال آب خزر حمايت كرد و همين حمايت باعث تغيير موضع متصدي شد؛ به‌طوري‌كه وي با چرخش 180درجه‌اي و در يك موضع‌گيري كاملا متفاوت‌ گفت: «هرگونه اظهارنظر قطعي سازمان محيط‌زيست درباره انتقال آب خزر تكذيب مي‌شود.» اكنون متصدي با اين پيشينه، توقف طرح‌هاي انتقال آب را راهكار مقابله با گردوغبار مي‌داند اما بايد منتظر ماند و ديد كه وي تا چه زماني بر سر موضع خود باقي مي‌ماند؟

متصدي روز گذشته با بيان اينكه رخداد خشكسالي و كاستي‌هاي مديريتي در كشورهاي عراق، عربستان، سوريه و كشورهاي جنوبي خليج‌فارس، راهي شدن هر چه بيشتر ريزگردها به سمت كشورمان را در پي دارد، به ايسنا گفت: اكثر اين كانون‌ها در شمال و غرب عراق و همچنين شرق سوريه قرار دارند.

وي در ادامه گفت: يكي از كانون‌هاي توليد و انتشار گردوغبار در داخل كشور پديده بادي محلي - فصلي ۱۲۰روزه در استان‌هاي جنوب شرق ايران ازجمله استان سيستان و بلوچستان و دامنه كوه‌هاي استان‌هاي خراسان جنوبي، خراسان رضوي و دو كوير بزرگ ايران در حاشيه استان‌هاي كرمان و يزد و اراضي بياباني در جنوب و جنوب‌غرب است.

  • كنترل گردوغبار با مشاركت مردم

معاون آبخيزداري، امور مراتع و بيابان سازمان جنگل‌ها درباره مهار كانون‌هاي گردوغبار داخلي به همشهري گفت: امسال 940ميلياردتومان اعتبار از منابع مختلف براي مهار بيابان‌زايي و كنترل گردوغبار داخلي در 22استان كشور پيش‌بيني شده كه سهم خوزستان حدود 60ميليارد تومان و سهم سيستان و بلوچستان 40ميليارد تومان است. پرويز گرشاسبي، ميزان تخصيص اعتبار براي خوزستان را مطلوب ارزيابي كرد و افزود:

براي مهار كانون‌هاي ريزگرد و كنترل بيابان‌زايي در گام نخست بايد مطالعات لازم انجام شود و سپس با تهيه نهال سازگار با زيست‌بوم نسبت به اجراي اين طرح‌ها اقدام شود. گرشاسبي هزينه عمليات هر هكتار بيابانزدايي در خوزستان را 4.5ميليون و براي ساير استان‌ها 3.200ميليون تومان اعلام و خاطرنشان كرد:

هر هكتار نهال در خوزستان به 51مرحله آبياري در 3سال نيازدارد اما در استان البرز و قزوين دوره آبياري كوتاه‌تر و اين هزينه 2ميليون تومان است. اين مقام مسئول در سازمان جنگل‌ها گفت: براساس تجارب و تكليفي كه ستاد اقتصاد مقاومتي براي اجراي پروژه‌هاي آبخيزداري و مهار گردوغبار براي سازمان جنگل‌ها و مراتع درنظر گرفته، غيراز اجراي 276هزار هكتار مهار گردوغبار و اجراي 800هزار هكتار عمليات آبخيزداري،

اين سازمان ملزم به اجراي 950هزار هكتار طرح‌هاي آبخيزداري و مهار گردوغبار با مشاركت بخش خصوصي است كه با همكاري شهرداري‌ها و بخش خصوصي اجرايي مي‌شود. به گفته وي سهم سازمان جنگل‌ها در تأمين اعتبار براي اجراي اين طرح‌ها 30درصد است و بقيه را بخش خصوصي تأمين مي‌كند.

کد خبر 376138

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha