مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۳ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: مطالعات جدید محققان انگلیسی نشان می‌دهد که با تجزیه و تحلیل تصاویر سی‌تی‌اسکن می‌توان التهاب رگ‌های خونی را قبل از مشاهده اولین علایم حمله قلبی تشخیص داد.

تشخیص حمله قلبی

به گزارش ایرنا به نقل از مدیکال ساینس، معمولا التهاب رگ‌های خونی می‌تواند منجر به تشکیل پلاک و حمله قلبی شود؛ محققان دانشگاه آکسفورد به روشی دست یافتند که با آنالیز تصاویر سی‌تی اسکن می‌توان التهاب رگ‌های خونی را در مراحل اولیه تشخیص داد و با درمان آن از بروز مشکلا قلبی جلوگیری کرد.

در حال حاضر با استفاده از سی‌تی‌اسکن می‌توان باریک شدگی عروق خونی را تشخیص داد؛ ولی با این روش جدید می‌توان تشخیص داد کدام عروق مستعد پارگی هستند.

محققان در این روش جدید یک ابزار تشخیص توسعه داده‌اند که همراه با سی‌تی‌اسکن مورد استفاده قرار می‌گیرد. عملکرد این روش که FAI نام دارد، بر مبنای تغییرات اندازه سلول‌های چربی است.

سلول‌های چربی اطراف رگ‌های قلب التهاب موجود در رگ‌های مجاور را احساس می‌کنند و همین امر سبب تغییر اندازه آنان می‌شود که قابل تشخیص است.

مهمترین عامل بروز حمله قلبی التهاب رگ‌های خونی و ایجاد پلاک است که با این روش پیش از مشاهده علایم اولیه قابل تشخیص است.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، بیماری‌های قلبی مهمترین عامل مرگ و میر در سراسر جهان محسوب می‌شوند و حدود 80 درصد مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی با اتخاذ شیوه سالم زندگی و فعالیت بدنی قابل اجتناب هستند.

فشار خون، قند خون و کلسترول بالا، استعمال دخانیات، چاقی و مصرف ناکافی میوه و سبزیجات، از مهمترین عوامل خطر این عارضه محسوب می‌شوند.

نتایج این مطالعه در نشریه Science Translational Medicine منتشر شده است.

کد خبر 376124

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha