مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: تلسکوپ فضایی جیمز وب، جانشین هابل دوست‌داشتنی، درون یک اتاقک بزرگ محبوس شده‌است تا تحت مجموعه آزمایش‌هایی برای شبیه سازی شرایط حاکم در فضا قرار گیرد.

جیمز وب

براساس گزارش BBC، براي آغاز اين آزمايش مهندسان ابتدا باید تمامي هوای محفظه را خالی کنند و بعد دمای آن را در حد فوق العاده‌ای پایین آورند.

تلسکوپ پس از گذشت 30 روز از اين وضعيت براي آغاز آزمایش‌هایی آماده مي‌شود كه طي آنها توانايي‌هاي آینه تلسکوپ و كيفيت  آن در متمرکز ساختن نور آزموده خواهد شد.

به گفته جولی لندر مهندس ناسا در این پروژه دمایی که تلسکوپ در مدار تجربه خواهد کرد 30 درجه بالاتر از صفر مطلق است؛ اما تلسکوپ در دمای کمی پایین‌تر مورد آزمايش قرار خواهد گرفت.

قرار است تلسکوپ جیمز وب درحدود يك و نيم سال ديگر با موشک اروپایی آریان به فضا فرستاده شود. این تلسکوپ به تجهیزاتی برای نفوذ بيشتر در دل فضا مجهز است، تا حدي كه مي‌خواهد نور اولين ستاره‌هايي كه در جهان متولد شده‌اند را رصد كند.

آخرین مراحل آماده‌سازی تلسکوپ در مرکز فضایی جانسون در تگزاس انجام خواهد‌شد تا دانشمندان از عدم وجود مشكلاتي مانند مشكلات هابل اطمينان حاصل كنند. دانشمندان در سال 1990 و پس از پرتاب هابل به فضا دريافتند آينهخ آن دچار انحرافي كوچك است و همين موضوع باعث ارسال تصاويري كدر به زمين مي‌شود. فضانوردان بعد‌ها با افزودن عدسی‌های ترمیمی اين مشکل را برطرف کردند.

تلسکوپ جیمز وب به گونه‌اي طراحی شده که امکان تکرار چنين اشتباهي در آن وجود ندارد اما در هر صورت تجهيزات آن بايد پيش از پرتاب در شرايطي مشابه با فضا مورد آزمايش قرار گيرند. آينه جيمز‌وب داري 18 قطعه مجزا است و هر آینه موتورهایی مستقل دارد که امكان تنظيم جداگانه هريك براي داشتن بيشترين تمركز نوري را ايجاد مي‌كند.

قرار است این تلسکوپ در فاصله یک و نیم میلیون کیلومتری از زمین مستقر شود. پس از انجام آزمایش‌ها، جيمز‌وب به کارخانه ماهواره سازی نورتروپ گرامن در کالیفرنیا منتقل خواهد شد تا در آنجا به اتوبوس فضایی که با آن به مدار خواهد رفت و همچنين يك سايه‌بان بزرگ براي محافظت در برابر نور خورشيد وصل شود.

کد خبر 376002

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha