همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان محیط زیست ضمن اعلام در معرض خطر انقراض بودن کوسه‌نهنگ‌ها، سوارشدن بر آن‌ را مصداق حیوان آزاری دانست که ممکن است به این‌ گونه ارزشمند آسیب بزند.

کوسه‌نهنگ سواری حیوان‌آزاری است

به گزارش مهر، مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اعلام این که کوسه‌نهنگ یکی از گونه‌های در معرض خطر انقراض است گفت: متأسفانه سوار شدن بر کوسه‌نهنگ‌ها محدود به آن یک بار که فیلمش در شبکه‌های اجتماعی گسترده شد، نبوده است و این اقدام که مکرر هم شده مصداق حیوان‌آزاری است و ما هم به همین دلیل نگران شدیم.

داوود میرشکار افزود: مکرر شدن این اتفاق به حیوان آسیب می‌رساند و صدا و سیما هم متأسفانه طوری قلمداد کرده که این کار عجیب و شجاعانه‌ای است در حالی که اگر در اینترنت جستجو کنید افراد بی‌شماری با این‌ گونه شنا کرده‌اند و عکس گرفته‌اند اما ملاحظاتی که یک گردشگر باید داشته باشد را در برخورد با این‌ گونه رعایت کرده‌اند.

وی توضیح داد: هرجای دنیا که از این گونه داشته باشند، با توجه به این که حیوانی در معرض خطر انقراض است برای آن یک سری ویژگی‌های حفاظتی قائل هستند. مثلاً گردشگران با آن شنا می‌کنند غواصی می‌کنند و از آن تصویر تهیه می‌کنند که البته آن هم قوانین و ضوابطی دارد. مثلا فاصله‌ای مشخص را باید حفظ کنند، دوربین توی صورت این‌ها نباید فلش بزند و حتی اگر با قایق دور این گونه تردد می‌کنند با فاصله ایمن را در نظر بگیرند که آسیب به این گونه نزنند.

مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: وقتی در فضای مجازی یک صیاد ما می‌رود و روی این می‌پرد و این را یک عمل شجاعانه قلمداد می‌کند این متأسفانه بابی می‌شود تا هرکسی به خودش اجازه دهد که این اتفاق را رقم بزند و نام خود را در فهرست افراد شجاع منظور کند. در حالی که اصلاً سوار شدن بر گونه‌ای که هیچ خطری برای هیچ کسی ندارد چه شجاعت و مزیتی می‌تواند داشته باشد؟ در صورتی که ما در تاریخ دیده‌ایم که صیادان زحمتکش ما خیلی جاهای دیگر شجاعت خود را نشان داده‌اند و غرور ملی ما اصلاً به ما اجازه نمی‌دهد که حیوان آزاری به عنوان شجاعت مطرح شود و این اقدام‌ها مصداق حیوان‌آزاری است.

میرشکار ادامه داد: من فکر می‌کنم ما باید آگاهی بیشتری در اختیار مردم قرار بدهیم تا از این دست اقدامات کمتر انجام شود و مردم بدانند که این هم مصداق حیوان آزاری است و امکان دارد صدماتی برای این جانور ایجاد بکند، آن هم جانوری که بسیار تعدادش محدود و در خطر انقراض است.

وی افزود: اگر فیلم‌های قدیمی را ببینید اصلاً روش صید این گونه در گذشته که به اهمیت این گونه پی نبرده بودند همین بوده است. یعنی سوارش می‌شدند و با چاقو آن را از بین می‌بردند. اما اکنون چون گونه در معرض خطر انقراض ماست هر یک عدد آن سی میلیون تومان جریمه دارد و ما در چند موردی که صید این گونه دیده شده کارهای اطلاعاتی را انجام داده‌ایم و متخلف پیدا می‌شود و به مراجع قضایی نیز معرفی می‌شود.

مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: من از مردم عزیزمان می‌خواهم مد نظرشان باشد که دیدن این‌ها حق همه مردم کره زمین است و اجازه بدهیم که این گونه‌ها هم در کنار ما در دریاها زندگی کنند و کاری نکنیم نسل‌های آینده از دیدن این گونه‌ها محروم نشوند. در این زمینه هم سازمان حفاظت محیط زیست، هم سازمان شیلات ایران و هم رسانه‌ها نقشی اساسی دارند و می‌توانند کارهای بزرگی را رقم بزنند.

میرشکار درباره نقش سازمان محیط زیست در این باره توضیح داد: یکی از وظایف سازمان حفاظت محیط زیست بحث حفاظت از گونه‌هاست که گونه‌های در معرض انقراض از نظر حفاظتی برای ما حساسیت بیشتری نسبت به گونه‌های دیگر دارند.

وی تصریح کرد: متأسفانه در گونه‌های دریایی هم خیلی از گونه‌هایمان در معرض خطر انقراض هستند و این مساله به واسطه تخریب زیستگاه‌ها از سال‌های گذشته تا به امروز و همچنین بهره‌برداری‌های ناپایداری از ذخایر رخ داده است. البته این بهره‌برداری نه فقط در کشور ما بلکه در سراسر جهان و حتی از اقیانوس‌ها انجام شده است.

مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تغییر اقلیم را نیز در انقراض گونه‌های دریایی مؤثر دانست و توضیح داد: یکی از تأثیرات مستقیم تغییر اقلیم روی محیط زیست دریایی است که با گرم شدن کره زمین دمای آب هم افزایش چشمگیر پیدا می‌کند و این خود به نوعی بحث تعیین جنسیت گونه‌ها را رقم می‌زند و همین‌طور از بین رفتن زیستگاه‌ها را به دنبال دارد.

میرشکار ادامه داد: آسیب دیگری که تغییر اقلیم ایجاد می‌کند بحث اسیدی شدن اقیانوس‌هاست. با توجه به این که انسان تولید گاز دی اکسید کربن را به شدت افزایش داده و این تولید گاز دی اکسید کربن بخش اعظمش توسط اقیانوس‌ها جذب می‌شود، اسیدی شدن اقیانوس‌ها را به دنبال دارد که این خود خیلی از منابع و ذخایر و زیستگاه‌ها مثل آبسنگ‌های مرجانی را از بین می‌برد چرا که پوسته‌های کربنات کلسیمی دارند و آن‌ها را حل می‌کند و از بین می‌برد.

وی در پایان یادآوری کرد: این تهدیدها گونه‌های مختلف دریایی را در معرض خطر انقراض قرار داده و یکی از آن‌ها کوسه نهنگ است که طی سال‌های گذشته در خلیج فارس صید بی‌رویه بسیار به این گونه فشار آورده است. قبلاً از روغن جگر این گونه برای لنج‌سازی استفاده می‌کردند و این گونه عظیم‌الجثه را به خاطر همین روغن جگرش از بین می‌بردند و اکنون به جایی رسیده که ما تعداد خیلی محدودی از این گونه را در خلیج فارس داریم.

کد خبر 375998

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha