چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: چندین نفر از قانونگذاران سوئدی دادخواستی علیه رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهور ترکیه تنظیم و در این دادخواست او را به ارتکاب نسل کشی، جرم علیه بشریت و جرائم جنگی متهم کرده‌اند که می‌تواند صدور حکم جلب او را درپی داشته‌باشد.

 پنج تن از قانونگذاران سوئدی دادخواستی را به دادستان کل سوئد علیه نقش رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه در درگیری‌های خونین میان نیروهای نظامي اين كشور و شبه‌نظامیان کرد ارائه کرده‌اند.

این دادخواست شکایت برای اولین بار در سوئد علیه رئیس یک دولت تنظیم شده است. البته در این پرونده نام بنعالی ییلدیریم، نخست‌وزیر و چند تن از وزرای ترکیه نیز به عنوان متهمان پرونده ذکر شده است.

اگر این دادخواست مورد پیگیری قرار گیرد در این صورت حکم بازداشت اردوغان صادر می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از ایندیپندنت،یکی از نمایندگان حزب چپ سوئد در کنفرانس خبری در استکهلم اعلام کرد: ما پنج نماینده پارلمان دادخواستی را تنظیم کردیم که در آن خواستار مجازات اردوغان به اتهام ارتکاب نسل‌کشی، جرم علیه بشریت و جرائم جنگی شدیم.

در سال ۲۰۱۴ قانونی در سوئد تصویب شد که این اجازه را به دادگاه‌های کشور داد تا هر پرونده شکایتی علیه موارد جرم علیه بشریت بدون توجه به این‌که جرم مورد نظر در چه منطقه‌ای اتفاق افتاده است را پیگیری کنند.

در حال حاضر دادستان سوئد درباره آغاز تحقیقات درباره این شکایت تصمیم خواهد گرفت. اگر تصمیم به پیگیری این ادعاها شود، در این صورت ممکن است اردوغان با حکم بازداشت در سوئد مواجه شود.

کد خبر 375988

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha