مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان موفق شده‌اند در فاصله ۶۰۰ سال نوری از زمین، کوچکترین ستاره شناخته شده در جهان را با ابعادی تقریبا برابر سیاره زحل کشف کنند.

ستاره

براساس گزارش اسپيس، ستاره EBLM J0555-57Ab بخشي از سيستم دوتايي است، زيرا در مدار ستاره‌اي بزرگتر در گردش است، و محققان مي‌گويند اين جرم به اندازه‌اي كم‌فروغ است كه از كمترين ويژگي‌هاي لازم براي ستاره بودن برخوردار است.

به گفته محققان دانشگاه كمبريج اين كشف بعد ديگري را در زمينه ابعاد ستاره‌ها نشان مي‌دهد. از آنجايي كه ستاره‌هاي كوچك با جرم كمتري تشكيل مي‌شوند، واكنش‌هاي همجوشي هيدروژن در هسته آنها نمي‌تواند پايدار بماند و ستاره به تدريج به يك كوتوله قهوه‌اي تبديل مي‌شود.

از اين رو كوتوله‌هاي قهوه‌اي را معمولا ستاره‌هاي ناقص مي‌نامند، اما با وجود ابعاد كوچكي كه EBLM J0555-57Ab دارد، جرم كافي براي حفظ همجوشي هيدروژن را در هسته خود حفظ كرده‌است.

اگرچه اين جرم حداقل ويژگي‌هاي لازم براي ستاره بودن را به دست آورده‌است، شدت نور در آن بسيار كماست، يعني دو تا سه هزار برابر كم‌نورتر از خورشيد.

نزديكي بيش‌از اندازه اين ستاره به ستاره بزرگتر و پرنورتر هم‌جوارش،‌ EBLM J0555-57A كشف اين ستاره را به چالشي بزرگ تبديل كرده‌بود. پيش از اينكه دانشمندان درك كنند درحال رصد چه هستند،‌حتي نسبت به ستاره بودن اين جرم مشكوك هم نبودند، تا اينكه اين ستاره از برابر ستاره هم‌جوارش عبور كرد.

بررسي‌هاي بيشتر نشان داد اين ستاره كوچك از جرمي قابل مقايسه با سياره TRAPPIST-1 دارد كه اوايل سال جاري كشف شد، اما شعاع اين ستاره 30 درصد كوچكتر از سياره نامبرده است.

کد خبر 375973

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha