چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰
۰ نفر

ترجمه‌ی سپنتا سلیمی: تابستان امسال برای دوست‌داران سینما در برخی کشورها فقط فصل فیلم‌دیدن نیست، بلکه فصل واردشدن به دنیای فیلم‌هاست.

دوچرخه شماره ۸۸۳

برای این‌که می توانند لحظه‌لحظه‌ی رویدادهای فیلم‌ها را با همه‌ی حس‌هایش درک کنند.

لابد مي‌دانيد كه به‌تازگي شرکت «پيکسار» و «سوني» سومين قسمت از مجموعه‌ي انيميشن «ماشين‌ها» را روانه‌ي سينماها کرده‌اند، اما اين‌بار يک تفاوت بزرگ هست.

اين‌بار قرار است ماشين‌ها با فناوري چندبعدي «چهاردي‌ايكس» (4DX) بر روي پرده‌ برود. اين فناوري اولين‌بار در کره‌ي ‌جنوبي در دسترس عموم قرار گرفت و بعد از اين‌که حسابي از آن استقبال شد حالا به آمريكا رسيده است.

در اين فناوري زنجيره‌اي از ابزارک‌ها به‌کار گرفته مي‌شود تا کاربر با پوست و گوشتش فيلم را حس کند. البته اين فناوري در يک سينماي معمولي قابل بارگزاري نيست، چون براي اين‌كار به صندلي‌هاي مخصوص نياز است و سيستم هوشمندي که از اين صندلي‌ها به يک مرکز کنترل اصلي متصل مي‌شوند. به اين ترتيب کاربر در اين صندلي‌ها احساس مي‌کند به عمق فيلم رسوخ کرده است.

اين صندلي‌ها با صندلي‌هاي سينماي چندبعدي معمولي متفاوتند و تقريباً شبيه صندلي‌هاي يک «رولر کاستر» يا ترن‌هوايي عمل مي‌کنند. تکانه‌هايي که کاربر در طول فيلم حس مي‌کند، هماهنگ با جريان فيلم است و هرکدام با ديگري متفاوت است. از تکانه‌هاي لرزشي و ريز گرفته تا حرکت دوار صندلي به چندجهت و بالا و پايين‌شدن آن.

مه، دود، بو، پاشيدن آب (برف و حباب)، احساس انفجار در محيط (در صحنه‌هاي انفجاري) و حتي رعد و برق و بارش باران، بخشي از جذابيت‌هاي فيلم ديدن با اين فناوري است.

اما يکي از ملزومات اين فناوري عينک‌هاي مخصوص است که معمولاً در سينماي سه‌بعدي به‌كار مي‌رود. اين عينک‌ها البته کيفيتي بهتر از نمونه‌هاي معمولي‌شان دارند و شايد براي اين‌که کاربر خودش را درميان هيجان فيلم احساس کند کافي باشد.

فناوري به‌کار رفته در صندلي‌هاي اين سينما نيز بسيار پيشرفته‌تر از نمونه‌هاي مشابه است و مي‌تواند حسي واقعي به کاربر بدهد.

يکي از مشکلات نمونه‌هاي مشابه در سينماهاي سه‌بعدي صندلي‌ها هستند که با حرکات مصنوعي مي‌خواهند حسي واقعي به کاربر بدهند. در حالي‌که حرکات عجيب و غريب و ترن هوايي‌وار اين فناوري مي‌تواند کاري کند كه در طول فيلم کاربر بارها و بارها از شدت هيجان فرياد بکشد و وقتي فيلم تمام مي‌شود احساس کند در حال فرودآمدن روي زمين است.

در دنياي شگفت‌انگيز امروزي اين فناوري مي‌تواند فرصت‌هاي تازه‌اي براي افزودن هيجان به سينما فراهم كند. اين فناوري در واقع يکي از تازه‌ترين تيرهاي در ترکش صنعت سينما براي جذب همه‌جانبه‌ي مخاطبان است.

 

دوچرخه شماره ۸۸۳

صندلي‌هايي که مي‌توانند کاربر را به آسمان ببرند؛ دست کم در خيال!

 

دوچرخه شماره ۸۸۳

انیمیشن «ماشین‌ها3»، با فناوری چندبعدي «چهاردي‌ايكس» (4DX) در سینماهای مخصوص روی پرده می‌رود.

 

دوچرخه شماره ۸۸۳

اگر از آب‌پاشي در هنگام تماشاي فيلم زياد خوشتان نمي‌آيد، مي‌توانيد آب‌پاش صندلي را خاموش کنيد!

کد خبر 375875

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha