مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: بوستان فدک در محله‌ نارمک قرار دارد که چندان از ساختمان‌ها و خیابان‌های محله کم‌سن و سال‌تر نیست.

بوستان فدک

کم‌تر کسی است که ساکن شرق تهران باشد و این بوستان را نشناسد. این بوستان که ۴۶هزار و ۳۰۹ مترمربع مساحت دارد، بسیار مورد استفاده‌ی اهالی محله قرار می‌گیرد.

بوستان فدک، شاید بسیاری از امکانات بوستان‌های بزرگ و تازه تأسیس را نداشته باشد، اما فضای سرسبز و درختانش بسیار آرامش‌بخش است و امکانات فرهنگی و ورزشی قابل توجهی دارد.

کتاب‌خانه‌ی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، خانه‌ی فرهنگ فدک، زمین ورزشی، دستگاه‌های بدن‌سازی در محوطه‌ی روباز، تنیس روی میز و زمین والیبال این بوستان، بسیاری از اهالی محله را گرد هم می‌آورد. البته در مجاورت بوستان فدک، زمین چمن مصنوعی فوتبال هم وجود دارد.

معمولاً در این بوستان، جشنواره‌های محلی و دوره‌ای برگزار می‌شود و فرهنگ‌سرای خانواده که در ضلع شمال شرقی این بوستان قرار دارد، برگزارکننده‌ی اصلی این برنامه‌ها و مراسم است.

شاید باورتان نشود که احداث این بوستان ساده نزدیک به دو سال طول کشیده است. کار احداث بوستان فدک به همت سازمان مسکن و سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران در سال ۱۳۴۳ آغاز شد و در سال ۱۳۴۵ مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

در این بوستان زیبا درختان چنار، بلوط، گردو، سرو، کاج، توت، ارغوان، افرا، اقاقیا، ازگیل ژاپنی، ماگنولیا، ابریشم مصری، بید، صنوبر، کوئلروتریا (درخت باران طلایی)، نرگس درختی و گونه‌های گیاهی دیگری هست که طراوت چشم‌گیری به بوستان داده است.

بوستان فدک در خیابان جانبازان، میدان هلال‌احمر، خیابان گلستان، بالاتر از مترو فدک قرار دارد و دارای دو ورودی جنوبی و شمالی است.

محله‌ی نارمک تا قبل از دهه‌ی ۱۳۲۰ دهکده‌ای بود با زمین‌های کشاورزی بسیار. در دهه‌ی ۳۰ در این دهکده خانه‌هایی برای سکونت کارمندان آموزش و پرورش ساخته شد و در سال‌های بعد منطقه رشد کرد و دیگر از آن ده و قنات چیزی باقی نماند.

از آن‌جا که در گذشته نارمک باغ‌های انار زیادی داشت به آن نارمک گفتند و منظور از کلمه نارمک یعنی محلی که انارهای درشت در آن می‌روید. البته برخی هم می‌گویند مفهوم کلمه‌ی نارمک یعنی مکیدن انار.


عکس‌ا: رزا اعتمادی‌مقدم - سایت همگردی

کد خبر 375863

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha