همشهری آنلاین: سازمان ملل متحد روز جمعه اولین معاهده با هدف تحمیل ممنوعیت جهانی و کلی سلاح‌های اتمی را به تصویب رساند درحالی که اصلی‌ترین مالکان سلاح‌های هسته ای جهان با آن به مخالفت پرداختند.

سلاح هسته‌ای

براساس گزارش تايم،‌ اين معاهده در شرايطي تصويب شد كه كره شمالي به آزمايش موشك‌هاي بالستيك ميان‌قاره‌اي خود كه از قابليت حمل كلاهك‌هاي هسته‌اي برخوردارند ادامه مي‌دهد.

الاين ويت گومز دبير كنفرانس سازمان ملل در نشستي مطبوعاتي اعلام كرد ما در آستانه تصويب معاهده‌اي در زمينه ممنوعيت استفاده از سلاح‌هاي اتمي هستيم. اين لحظه‌اي تاريخي است و اولين معاهده چند‌جانبه خلع سلاح هسته‌اي است كه طي 20 سال گذشته به نتيجه خواهد رسيد. جهان 70 سال در انتظار اين رويداد بوده‌است.

تصميم تصويب اين معاهده تصميمي تاريخي بوده‌است، سازمان ملل به تازگي و از ماه مارس مذاكرات درباره ممنوعيت جهاني سلاح‌هاي هسته‌اي را از سر گرفت،‌پس از آنكه بيش از 2500 دانشمند از 70 كشور جهان دادخواستي را براي منع سلاح جهاني امضا كردند.

به گفته گومز نسخه نهايي اين معاهده توجه اكثريت شركت‌كنندگان در كنفرانس،‌از جمله جامعه مدني را به خود جلب كرده‌است. اين معاهده 10 صفحه‌اي معاهده منع سلاح‌هاي هسته‌اي نام دارد و بيش از 120 كشور آماده پذيرش آن هستند،‌اگرچه كشورهاي مجهز به سلاح‌هاي هسته‌اي، از جمله آمريكا، روسيه، بريتانيا، فرانسه،‌چين،‌ هندوستان، پاكستان، و كره شمالي از امضاي آن سرباز زده‌اند.

اين كشورها خواستار تقويت معاهده منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي هستند كه به واسطه آن تنها پنج قدرت جهان، آمريكا، روسيه، بريتانيا،‌فرانسه و چين حق نگهداري از سلاح‌هاي هسته‌اي خود را دارند. با اين‌همه نتيجه راي‌گيري نشان مي‌دهد 122 عضو به مذاكره برسر ايجاد ابزاري قانوني و الزام‌آور براي منع سلاح‌هاي هسته‌اي راي موافق داده‌اند.

از ميان اين كشورها، تنها كره شمالي در راي‌گيري شركت نكرد و هشت كشور ديگر در راي‌گيري راي موافق دادند. فرانسه، آمريكا و بريتانيا با انتشار بيانيه‌اي مشترك پس از تصويب معاهده اعلام كردند قصد امضا، تصويب و يا مشاركت در اين معاهده را ندارند.

براساس اين بيانيه مشترك،‌ ممنوعيت سلاح‌هاي هسته‌اي كه در آن هيچ جنبه امنيتي كه خود منع استفاده از تجهيزات هسته‌اي را الزامي مي‌سازد، لحاظ نشده‌باشد نمي‌تواند به حذف يك سلاح هسته‌اي منجر شود و امنيت هيچ كشوري و نيز صلح و امنيت جهاني را نيز بهبود نخواهد بخشيد.

کد خبر 375850

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha