اسدالله افلاکی: کانون زبان پارسی (از موقوفات زنده‌یاد دکتر محمود افشار) واقع در خیابان ولی‌عصر میزبان تعداد پرشماری از دوستداران طبیعت بود.

تجلیل ازیک عمر تلاش برای حفاظت از محیط‌زیست

 كه گردهم آمده بودند تا در مراسمي كه تحت عنوان شب اسماعيل كهرم به همت علي دهباشي، سردبير مجله بخارا برگزار شد، از تلاش‌هاي اين استاد محيط‌زيست تقدير كنند. استقبال شركت‌كنندگان به اندازه‌اي بود كه درهمان لحظات نخست، تمام صندلي‌هاي سالن كانون زبان پارسي پر شد و بسياري ناگزير تا پايان مراسم كه 3ساعت (17الي 20) به طول انجاميد در گوشه و كنار سالن ايستادند.

شماري هم از شهرستان‌هاي اطراف خود را به مراسم رسانده بودند. علي دهباشي در آغاز مراسم درباره دكتر كهرم گفت: زندگي دكتر كهرم پر از شور و شوق است و كهرم اين شور و شوق را از چشمه وطن‌پرستي به‌دست آورده و تك‌تك سلول‌هايش آميخته با عشق به وطن است.

دكتر ميرفخرايي، چهره محبوب و مجري توانمند سال‌هاي دور تلويزيون هم در اين مراسم از توانايي‌هاي دكتر كهرم گفت. ميرفخرايي در بخشي از گفته‌هاي خود از محروم كردن مردم از كهرم سخن به ميان آورد و افزود: وقتي صدا وسيما به سراغ كهرم نمي‌رود و او را از مردم دريغ مي‌كند طبيعي است كه رسانه‌هاي فرامرزي اين خلأ را پر مي‌كنند.

ميترا حجار، هنرپيشه دوستدار محيط‌زيست نيز در سخناني كوتاه از زحمات دكتر كهرم تجليل كرد. محمد مجابي، معاون توسعه مديريت، حقوقي و امور مجلس سازمان حفاظت محيط‌زيست، از سخنرانان مراسم، به تلاش‌هاي بي‌وقفه كهرم اشاره كرد و او را موهبتي براي محيط‌زيست كشور دانست. محمد درويش، مديركل دفتر مشاركت‌هاي مردمي سازمان حفاظت محيط‌زيست هم از نقش اثر‌گذار دكتر كهرم در حفظ محيط‌زيست كشور سخن گفت.

دكتر كهرم متولد، 1325پس از اخذ ليسانس كشاورزي از دانشگاه شيراز براي ادامه تحصيل به انگلستان رفت و پس از دريافت دكتري بوم‌شناسي از دانشگاه ولز در سال ۱۹۸۷ به‌رغم پيشنهادهاي وسوسه‌كننده براي فعاليت در انگليس، به ايران برگشت. او طي همه اين سال‌ها علاوه بر آموزش دانشجويان، حضور فعالي در صحنه محيط‌زيست كشور داشته و از هيچ كوششي براي حفاظت و ارتقاي محيط‌زيست كشور دريغ نكرده است.

كهرم كارنامه درخشاني براي ماندگاري در تاريخ محيط‌زيست كشور دارد كه در اين مجال كوتاه نمي‌توان به آن پرداخت؛ اما يكي از برگ‌هاي زرين كارنامه او دفاع شجاعانه وي در مقابل تصميم رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست مبني بر واگذاري جزيره آشوراده براي اجراي طرح گردشگري بود.

موضع‌گيري بحق دكتر كهرم از آن رو ستودني است كه وي در حالي تمام قد با اجراي طرح گردشگري در آشوراده مخالفت كرد كه سمت مشاور رياست سازمان محيط‌زيست را برعهده داشت. (وي همچنان اين سمت را برعهده دارد) اين موضع‌گيري كهرم نشان داد كه وي تحت هيچ شرايطي مصالح محيط‌زيست را قرباني منافع شخصي يا گروهي نمي‌كند. اين منش و رويكردي است كه جامعه محيط‌زيست ما بيش از هر چيز ديگري نيازمند آن است.

کد خبر 375783

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha