همشهری‌آنلاین: عبدالله بن حمد العطیه، معاون نخست وزیر قطر گفت:‌ ما شورای همکاری خلیج‌فارس را در سال ۱۹۸۱ تاسیس کردیم و از نظر من اعتبار این شورا به پایان رسیده است.

عبدالله بن حمد بن العطيه، معاون نخست‌وزیر قطر ضمن ابراز امیدواری نسبت به موفقیت‌آمیز بودن میانجیگری‌ کویت که با رهبری صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر این کشور انجام می‌شود، تاکید کرد دوحه برای هم‌زیستی و مواجهه با تمامی احتمال‌هاي بحران خلیج‌فارس و محاصره اعمال شده بر آن آماده است.

معاون نخست وزیر قطر و وزیر سابق انرژی و صنعت این کشور اظهار داشت:‌ دوحه از بحران کنونی منطقه درسی سخت اما مفید گرفت و فهمید چگونه با اقتصاد و بازار خود تعامل کند و این‌که اعتماد ما به خودمان بیشتر از اعتمادمان بر دیگران است.

العطیه تاکید کرد:‌ قطر هرگز به گذشته باز نخواهد گشت و یاد گرفته به برادران خودش که این محاصره را تحمیل کرده‌اند، تکیه نکند.

به گزارش ایسنا به نقل از رای الیوم،این مسئول قطری افزود:‌ کشورهای محاصره‌کننده قطر اقدام‌هاي غیرعقلانی را علیه قطر انجام دادند و نشست اخیر در قاهره در نطفه خفه شد. آنها در این کنفرانس درباره اقدام هاي آتی خود صحبت کردند و عجیب بود که یکی از وزرا در این نشست گفت، کل جهان مخالف قطر است و تمام کشورهای جهان می‌دانند قطر کشوری تروریستی است، سوال این است که منظور او از جهان چیست، آیا جیبوتی، مالدیو،‌ جمهوری سیشل و کشورهایی که رشوه بر موضعگیری‌هایشان تاثیر دارد، جهان مورد نظر اوست؟ مسئولانی عالی رتبه در این کشورها با من تماس گرفته و مخالفت خود را با قطعنامه‌های تحریم اعلام کردند و خواستار بخشش شدند و ما نیز نمی‌خواهیم آنها به دردسر بیفتند.

العطیه در ادامه نسبت به تصمیم‌هاي اتخاذ شده از سوی کشورهای محاصره‌کننده برای تحریم اقتصادی، زمینی، هوایی و دریایی قطر ابراز تعجب کرده و این تصمیم‌ها و اقدام‌ها را عجیب و گزینشی توصیف کرد و گفت:‌ امارات تا الان گاز قطر را تحریم نکرده است، چرا... زیرا ۳۰ درصد از تولید برقش بر پایه گاز قطر است، آنها بر اساس گرایش و میل خودشان و آنچه برایشان اهمیت دارد، تحریم می‌کنند. اگر ما کشوری تروریستی بودیم چرا از ما گاز می‌خرید و صدها میلیون دلار به ما می‌پردازید؟

او در واکنش به سخنان عبدالله بن زاید، وزیر خارجه امارات در کنفرانس مطبوعاتی در قاهره مبنی بر ای‌که "قطر لبخند بر چهره‌ها نمی‌نشاند"، گفت:‌ ما لبخندساز نیستیم، اگر ناراحت هستی، این مشکل توست نه ما، ‌خواسته‌های شما که غرب و وزارت خارجه آمریکا از آنها سخن می‌گویند، خواسته‌هایی غیرقابل اجرا هستند.

معاون نخست‌وزیر قطر با اشاره به اظهارات وزیر خارجه بحرین که اتهاماتی را متوجه جنبش اخوان المسلمین کرده و آنها را به مجازات تهدید کرده بود، گفت:‌ اخوانی‌ها در بحرین نیز حضور دارند، آنها در این کشور روزنامه "النبأ"‌ را دارند که به اظهارات وزیر خارجه پاسخ داد و از موضعگیری او انتقاد کرد، امیدوارم که آنها به زندان نیفتند و این روزنامه توقیف نشود و فراموش نکنیم که این جنبش در کنار دولت منامه در برابر آنچه در جریان تنش‌های اخیر در بحرین رخ داد، ایستاد.

او افزود: ناراحت‌کننده است که می‌بینیم عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در کنفرانس قاهره در آخرین صف بود، نقش عربستان بزرگ‌تر و بیشتر از اینهاست.

کد خبر 375601

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha