همشهری آنلاین: فرانسه در برنامه‌ای جدید با هدف مقابله با با تغییرات اقلیمی قصد دارد فروش انواع خودروهای بنزینی با گازوئیلی را از سال ۲۰۴۰ در این کشور ممنوع کند.

براساس گزارش رويترز، پس از خروج ایالات متحده آمریکا از پیمان تغییرات اقلیمی پاریس، فرانسه تصميمي جدي‌تر در زمينه مقابله با گرمايش زمين برخواهد داشت، براي مثال مي‌خواهد تا سال 2050 میزان تولید دی‌اکسید کربن را به صفر برساند.

نیکولا هیلو رئيس سازمان محیط زیست فرانسه اعلام کرد این کشور مي‌خواهد تا سال 2040 فروش خودروهای بنزینی و گازوئیلی را ممنوع کند. نزدیک به 95 درصد خودروهای پلاک شده در شش ماهه نخست امسال در فرانسه از نوع خودروهای دیزلی و بنزینی بوده‌اند درحالي‌كه تنها 1.2 درصد از خودروها برقي، و 3.5 درصد از آنها هيبريدي بوده‌اند.

کارشناسان زيست‌محيطي تخمين زده‌اند كه تصويب قوانين سختگيرانه در اين كشور در چند دهه آینده منجر به كاهش تقاضا برای خودروهای دیزلی و بنزینی خواهد‌شد. خودروهای برقی به دلیل قیمت بالا و فراگیر نبودن همچنان درصد كوچكي از بازار فروش خودرو را در اختیار دارند.

در اين ميان دو شركت خودروسازی مشهور دایملر و فولکس واگن اعلام كرده‌اند که تا سال 2050 نزديك به یک چهارم از فروش خودروهای سواری خود را به خودروهای برقی اختصاص می‌دهند. شركت ولوو نيز از توقف توليد خودروهاي بنزيني خبر داده و اعلام كرد از سال 2019 به بعد تمامی خودروهای جدید این شركت برقي يا هیبریدی خواهند بود.

به جز فرانسه کشورهای دیگري نیز به دنبال کنار گذاشتن خودروهایی هستند که از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند. هند قصد دارد از سال 2030 به بعد تنها به خودروهای برقی اجازه تردد بدهد. نروژ نیز اعلام کرده که از سال 2025 به بعد تمامی خودروهای جدید این کشور برقي خواهند بود.

پس از ارائه طرح جدید دولت فرانسه برای کنار گذاشتن خودروهای سوخت فسیلی، مبهم بودن اجرايي شدن اين طرح انتقادات فراوان گروه‌هاي فعال محيط زيست از جمله گروه صلح سبز را به دنبال داشته‌است.

کد خبر 375477

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha