رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه در دولت یازدهم به‌منظور توجه به چرخه پسماند و تفکیک زباله و اقتصادی کردن مدیریت پسماند هیأت وزیران مصوبه‌ای را امضا کرده است، گفت: امیدواریم این لایحه در مجلس تبدیل به مصوبه شود تا برای معافیت مالیاتی فعالیت‌های مرتبط با پسماند اقدام‌های لازم صورت گیرد. امروز یکی از امور مهم در زندگی، سلامت مردم است؛ از این‌رو باید معافیت مالیاتی داشته باشیم.

آنطور كه در گزارش ايسنا آمده است، معصومه ابتكار در جلسه شوراي اداري استانداري مازندران با اشاره به امضاي تفاهمنامه با استانداران براي طرح «مسير سبز ساحل پاك» و مديريت پسماند در استان‌هاي شمالي خاطرنشان كرد: يكي از مولفه‌هاي اقتصاد مقاومتي مديريت پسماند است و از محل پسماند خانگي، نخاله‌ها و پسماند صنعتي مي‌توان الگوي اقتصادي را به يك گردش اقتصادي تبديل كرد.

ابتكار درباره ارزشگذاري طبيعي و زيست‌محيطي كشور گفت: ۱۴تالاب ايران در استان‌ها ارزشگذاري اقتصادي شده كه بيش از ۱۲ درصد توليد ناخالص داخلي ايران ارزش اين تالاب‌هاست اما در كشورمان بيش از ۲۰۰ تالاب وجود دارد كه ارزش بالاي اقتصادي دارند. در مازندران نيز ۳۰۰تالاب وجود دارد و اين ثروت مازندران است و بايد مديريت شود.

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست با بيان اينكه بي‌‌توجهي به مسائل زيست‌محيطي مشكلاتي را به‌وجود مي‌آورد كه بعدها جبران‌ناپذير خواهد بود، گفت: اگرچه ريزگردها از دلايل متعددي ناشي مي‌شود اما مطمئن هستيم كه يكي از دلايل آن سدسازي‌هايي بوده كه بدون توجه به ضوابط صورت گرفته است؛ اين در حالي است كه براي سدسازي بايد ارزيابي زيست‌محيطي صورت گيرد.

  • تأكيد بر سرمايه‌گذاري و رونق گردشگري در مناطق حفاظت شده

رئيس سازمان محيط‌زيست در بخش ديگري از سخنانش با اعلام اينكه قانون هواي پاك به‌زودي ابلاغ مي‌شود، گفت: بايد ضوابط استقرار واحدهاي صنعتي رعايت شود و در اين زمينه محيط‌زيست كم‌كار است و به واحدهايي كه با اولويت شهرك‌هاي صنعتي داير مي‌شوند، مجوز مي‌‌دهد اما بايد قوانين زيست‌محيطي رعايت شود.

ابتكار از امكان سرمايه‌گذاري و رونق گردشگري در مناطق آزاد و مناطق حفاظت‌شده در كشور خبر داد و گفت: آمادگي براي سرمايه‌گذاري در مناطق حفاظت شده وجود دارد. در شوراي‌عالي محيط‌زيست قرق‌هاي اختصاصي داراي مجوز شده است و امكان سرمايه‌گذاري مردم در مناطق آزاد و خارج از مناطق حفاظت‌شده وجود دارد تا همه از منافع آن منتفع شوند. تمام اين فعاليت‌ها بايد با رعايت قوانين مربوط به محيط‌زيست صورت گيرد.

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست با بيان اينكه گفته مي‌شود براي توسعه نبايد ترمز داشت، اظهاركرد: اين گفته صحيح نيست؛ زيرا هيچ روندي بدون توقف و ترمز نيست؛ از اين‌رو به جاي ترمز بايد از ضوابط استفاده كرد. براي توسعه بايد ضابطه داشت و از ضوابط استفاده كرد. به‌عنوان مثال در سدسازي ضوابطي وجود دارد كه بايد رعايت شود. در دولت يازدهم طبق فرمايشات مقام معظم رهبري تأكيد شد كه حفاظت از محيط‌زيست به چرخه توسعه در كشور صدمه مي‌زند. همچنين به‌دليل بي‌توجهي به ملاحظات زيست‌محيطي و پافشاري بر توسعه و چرخش دوره‌اي آسيب‌هاي زيادي به كشور وارد شد. در ابتداي دولت يازدهم وضعيت درياچه اروميه زنگ بيدارباش بود و امروز نيز در مازندران، ميانكاله به سرنوشت اروميه دچار مي‌شود.

وي با تأكيد بر اينكه دولت يازدهم به اشتغال در كنار حفظ محيط‌زيست توجه دارد، گفت: مازندران يك استان گردشگري است اما اگر به محيط‌زيست آن توجه نشود، گردشگري مازندران نيز نابود مي‌شود. بزرگ‌ترين مزيت مازندران و بزرگ‌ترين منبع درآمد آن گردشگري است و اين گردشگري از طريق سرمايه‌هاي طبيعي مازندران حاصل شده است.

کد خبر 375424

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha