پنجشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: فرماندهی یگان‌های مدافع خلق، هسته اصلی گروه نیروهای دموکراتیک سوریه در مورد احتمال درگیری با ترکیه خبر داد و اظهار داشت، اقدامات نظامی اخیر ترکیه در شمال سوریه به‌معنی اعلان جنگ است.

ترکیه

سپان حمو فرمانده شبه‌نظامیان کُرد سوریه، که در جریان نبردها علیه داعش از حمایت ائتلاف برخوردار هستند، اقدامات نظامی اخیر ترکیه در شمال سوریه را به مثابه اعلان جنگ برشمرد و هشدار داد که این گروه در برابر خشونت احتمالی، بی‌تفاوت نخواهد بود.

همو، فرمانده یگان‌های مدافع خلق، اخیرا در گفت‌وگو با روزنامه ینی اوزگور پولتیکا گفته بود این گروه حضور ترکیه از اعزاز تا جرابلس را نمی‌پذیرد و هدف نهایی؛ آزادسازی این مناطق است.

سپان همو همچنین در سخنان روز گذشته‌اش، ترکیه را متهم کرده در حال آماده‌سازی یک کارزار نظامی بزرگ در حلب و منطقه عفرین از شهرستان‌های سوریه در حلب، واقع در شمال غرب سوریه است.

وی اظهار داشت، تجدید قوا و موضع‌گیری نیروهای ارتش ترکیه در مناطق تحت کنترل کُردها در شمال‌غرب سوریه، احتمالا در روزهای پیش‌رو به درگیری خواهد انجامید.

در حالی‌که نعمان کورتولموش معاون نخست‌وزیر ترکیه گفته است کشورش اعلان جنگ نکرده اما در عین‌حال نیروهای نظامی این کشور، به هرگونه اقدام خصومت‌آمیز یگان‌های مدافع خلق، واکنش نشان خواهند داد.

کورتولموش گفت: هیچگونه اعلان جنگی وجود ندارد. ما در حال آماده شدن در مقابل تهدیدهای بالقوه هستیم. این یک اقدام مشروع است تا ما بتوانیم از استقلالمان حفاظت کنیم. ما در مقابل آنهایی که از عفرین موشک می‌فرستند نمی‌توانیم ساکت بمانیم.

ترکیه همواره از افزایش نفوذ شبه‌نظامیان کُرد در شمال سوریه، در نزدیکی مرزهای خود، ابراز نارضایتی کرده‌است. آنکارا «نیروهای دموکراتیک سوریه» را شاخه‌ای از «پ‌ک‌ک» و یک گروه «تروریستی» می‌داند. «نیروهای دمکراتیک سوریه» در حال حاضر با داعش در مرکز اصلی این گروه در سوریه، یعنی شهر رقه، در نبرد هستند.

در همین حال، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه، روز چهارشنبه 14 تیر ماه به شبکه تلویزیونی فرانس 24 گفته است: «در صورتی‌که هدف هرگونه تهدیدی قرار بگیریم، ارتش ما، با کمک "ارتش آزاد سوریه" در محل، عملیات انجام خواهد داد.»

در سال گذشته نیروهای ارتش ترکیه، با حمایت از شماری از گروه‌های وابسته به «ارتش آزاد سوریه»، وارد خاک سوریه شده و عناصر گروه تروریستی داعش را از مناطق مرزی اطراف «جرابلس» بیرون کردند. اما درگیری‌ها با عناصر داعش و همزمان، با شبه‌نظامیان کُرد تا مدتی پس از آن ادامه پیدا کرد.

کمتر از دو هفته پیش گروه موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» (وابسته به معارضان) گزارش داده بود که ترکیه اقدام به تجدید قوا و اعزام شماری از نیروهای نظامی، خودروی زرهی و جنگ‌افزار به منطقه‌ای بین اعزاز تا جرابلس کرده ‌است.

اعزاز در شمال غربی سوریه، در نزدیکی حلب و شهر مرزی کیلیس در ترکیه قرار دارد. جرابلس در نزدیکی رود فرات در نزدیکی شهر مرزی «قارقامیش» است.

کد خبر 375333

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha