همشهری آنلاین: معاون اداره‌ کل منابع طبیعی خوزستان گفت: بیش از ۸۰ درصد گرد و غباری که به خوزستان و جنوب غرب کشور وارد می‌شود، از کشور عراق است و چشمه‌های آن در کشورهای سوریه و اردن قرار دارد و بیش‌ترین خسارات را تاکنون به بهداشت، کشاورزی، منابع زیستی و منابع آبی ما وارد کرده است.

گرد و غبار چه خسارت‌هایی به خوزستان وارد کرده است؟

به گزارش ایسنا، عبدالرضا دانایی در حاشیه بازدید جمعی از شرکت‌کنندگان کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار از شن‌زارهای تثبیت‌شده منطقه "ام‌الدبس" اظهار کرد: شن‌زارها و ماسه‌های روان در منطقه ام‌الدبس تا ۲۰ سال پیش کاملا فعال بودند. یک بار نیز روستای ام‌الدبس بر اثر شن‌های روان کاملا مدفون شد.

وی ادامه داد: پس از آن به درخواست اهالی و مسئولان منطقه، در سال ۷۷ عملیات مالچ‌پاشی در منطقه ام‌الدبس آغاز شد و روستا از تپه‌های ماسه‌ای و شن روانی که قبلا وارد منطقه می‌شد، نجات یافت و اکنون اهالی این روستا در کمال آرامش در منطقه ساکن هستند.

معاون اداره‌ کل منابع طبیعی خوزستان با اشاره به تثبیت ۱۵ هزار هکتار از شن‌زارهای ام‌الدبس اظهار کرد: از این رقم در سطح ۱۰ هزار هکتار عملیات مالچ‌پاشی و نهال‌کاری و در سطح ۵ هزار هکتار صرفا عملیات نهال‌کاری انجام شد. این نقطه از نظر مسافت زمانی، یک ساعت با مرز عراق فاصله دارد یعنی اگر ۷۰ کیلومتر به سمت غرب حرکت کنیم، اولین نقطه مرزی آغاز می‌شود. عقبه‌های ماسه و شن‌های منطقه ام‌الدبس دقیقا در استان ناصریه عراق قرار دارد و حرکت این ماسه‌ها به سمت استان خوزستان و کشور ایران است.

وی اظهار کرد:‌ اقداماتی برای مقابله با پدیده گرد و غبار انجام شده است و کانون‌های بحرانی درون استان خوزستان و کشور را تثبیت کرده‌ایم همچنان نیز این تلاش‌ها ادامه دارد.

معاون اداره‌ کل منابع طبیعی خوزستان در ادامه گفت: منشا ریزگردها و گرد و غباری که اکنون کشور ما را آزار می‌دهد و ۲۱ استان کشور را تحت تاثیر قرار داده است، در کشور همسایه ما یعنی کشور عراق است بنابر این خواهش می‌کنیم که برنامه‌ریزی شود تا کشورهای عراق، عربستان، ‌کویت و سوریه مانند ما عملیات‌های بیابان‌زدایی و تثبیت کانون‌های گرد و غبار را در عرصه‌های داخلی خود انجام دهند و ما بتوانیم از موج مهاجرت از استان خوزستان جلوگیری و منابع اقتصادی، کشاورزی و آبی خود را حفظ کنیم.

  • کاهش اراضی زیر کشت دشت‌آزادگان در پی پدیده گرد و غبار

در این بازدید عبدالرضا سعیدی‌نیا - فرماندار دشت‌آزادگان- اظهار کرد:‌ تا قبل از انقلاب دشت ‌آزادگان یکی از مناطق کشاورزی خوزستان بود و اقتصاد این منطقه عمدتا از راه کشاورزی تامین می‌شد اما متاسفانه به علت خشکسالی‌های دو دهه اخیر سطح اراضی کشاورزی و محصولات کشاورزی منطقه کاهش یافته است. پدیده ریزگردها عمدتا منشا خارجی دارد و این موضوع، مشکلات ما را دو چندان کرده است.

وی افزود: بر اساس بررسی‌ها و پایش‌های انجام شده، منشا حدود ۸۰ درصد از ریزگردها به علت نزدیکی با کشور عراق، خارج از کشور ما قرار دارند. این وضعیت به گونه‌ای بوده است که اکنون سطح زیر کشت اراضی ما به کمتر از یک ‌سوم کاهش یافته است.

سعیدی‌نیا در پایان تاکید کرد:‌ این وضعیت علاوه بر مشکلات زیست‌محیطی، مشکلات خاصی را برای استقرار مردم منطقه به وجود آورده است. اگر برنامه‌ریزی بین‌المللی برای مهار منشا خارجی این پدیده صورت نگیرد، مشکلات مردم افزایش خواهد یافت.

کد خبر 375251

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha