همشهری آنلاین: رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل، سه برنامه این سازمان برای حل مشکل گرد و غبار در ایران و خوزستان را تشریح کرد.

اریک سولهایم

به گزارش مهر، اریک سولهایم عصر ديروز در همایش مقابله با گرد و غبار در اهواز اظهار کرد: اساس آمدن من به ایران از فوریه بود و به خاطر تصاویر و مطالب منتشر شده در فضای مجازی از جمله اینستاگرام برای سفر به ایران مشتاق شدم. به همراه گری لوئیس به رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران قول دادیم که برای جلسه به ایران بیاییم.

سولهایم عنوان کرد: هدف اصلی من از آمدن به اهواز این بوده که از نزدیک با مردم و مسائل اجتماعی اینجا آشنا شوم که به کاهش مشکل گرد و خاک کمک کنم. یک جلسه‌ای در تهران داشتیم و با همسایه‌های ایران از جمله ترکیه و عراق در ارتباط با مسائل گرد و غبار در ایران رایزنی کردیم.

وی با تأکید بر این که نیاز هست برای مسئله گرد و خاک سه برنامه عملی داشته باشیم، گفت: در مرحله اول یک سری کارها را در اهواز انجام می‌دهیم تا مشکلات کاهش پیدا کنند از جمله احیای تالاب‌ها، دریاچه‌ها و انجام کشت‌های مختلف. در مرحله دوم باید ایران تجربه خوبی برای کنترل گرد و خاک و انتقال آن به کشورهای همسایه داشته باشد. در مرحله سوم نیز باید با کشورهای اطراف ایران به ویژه عربستان، ترکیه، عراق و عربستان رایزنی داشته باشیم.

معاون دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: در قدم بعدی باید از توان سازمان ملل استفاده کنیم و افراد متخصص و تجربیات بین‌المللی را به کار بگیریم تا برای مهار این پدیده وارد فازهای بعدی شویم. گرد و خاک را یک مسئله جهانی می‌دانیم؛ مثل چین و آفریقا که اکنون آفریقا در حال تأثیرگذاشتن روی خاورمیانه است.

سولهایم عنوان کرد: بخشی از مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به همین موضوع خواهد پرداخت. در نهایت این که یک مرکز جهانی بین‌المللی با محوریت ما در منطقه داشته باشیم تا کارهای بعدی را انجام دهیم. به علاوه ایران یک سری تجربیات دیگر هم برای کشورهای مختلف از جمله چین به منظور کنترل گرد و غبار استفاده شده که از آنها نیز باید بهره‌مند شد. در نهایت همه منجر به کاهش مشکلات گرد و غبار در زمین خواهند شد.

کد خبر 375235

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha