معاون سابق سازمان خصوصی‌سازی‌ که بخش زیادی از واگذاری‌های مورد‌اشاره رئیس‌جمهور در زمان او و با نظارت مستقیم او برای قیمت‌گذاری واگذار شده، مدعی شد همه واگذاری‌ها به سپاه قانونی بوده است.

سازمان خصوصی‌سازی‌

هفته پيش حسن روحاني، رئيس‌جمهور از نحوه واگذاري‌هاي انجام شده در دولت قبل انتقاد كرد. اشاره او به نهاد‌هاي نظامي و انتظامي و شركت‌هاي شبه‌دولتي بود. در همين رابطه اسماعيل غلامي، معاون سابق سازمان خصوصي‌سازي‌ در انتقادي بسيار تند در پاسخ به سخنان رئيس‌جمهور به فارس گفت:

آمار واگذاري‌ها در بخش رد ديون در دولت قبل در مدت 12سال از 17هزار ميليارد تومان فراتر نرفت اما براساس گزارش‌هاي رسمي سازمان خصوصي‌سازي، از سال 1392 تا به امروز و همزمان با روي كار آمدن دولت تدبير، اين رقم از بابت رد ديون دولتي به حدود 13هزار ميليارد تومان رسيده است.

غلامي كه مسئول مستقيم قيمت‌گذاري و واگذاري سهام در دولت‌هاي نهم و دهم بوده و در دوره او هزاران ميليارد تومان سهام فروخته شد، ادامه داد:واگذاري سهام از محل رد ديون دولتي در طول 4سال دولت يازدهم به حدود 77درصد كل واگذاري‌ها در 12سال گذشته رسيده است.

  • نحوه واگذاري سهام به سپاه

به باور وي، هر آنچه به سپاه پاسداران و نهاد‌هاي انقلابي وابسته به آن در واگذاري‌ها واگذار شده، همگي از طريق آگهي مزايده و تشريفات قانوني واگذاري در شرايطي برابر و عادلانه بوده و زمينه براي رقابت ساير خريداران نيز فراهم بوده است.

اين كارشناس رسمي دادگستري ادامه داد: از سال 1392 تا‌كنون هر آنچه به‌عنوان رد ديون به نهادهاي عمومي يا غيردولتي واگذار شده به‌طور مستقيم بوده درحالي‌كه تا پيش از روي كار آمدن دولت فعلي هر آنچه بابت رد ديون درنظر گرفته مي‌شد، ابتدا آگهي و طي 2مرحله عرضه مي‌شد و در نهايت وقتي خريداري براي آن پيدا نمي‌شد بابت تسويه بدهي و رد ديون دولت به نهادهاي عمومي به قيمت درج شده در آگهي واگذار مي‌شد.

  • ماجراي صدرا

غلامي با اشاره به ماجراي واگذاري شركت صدرا به قرارگاه خاتم‌الانبياء سپاه پاسداران، گفت: بزرگ‌ترين بدهي دولت به شركت صدرا بود كه با دستور وزير اقتصاد دولت خاتمي به‌طور دستوري و با هدف جبران كسري بودجه به سرمايه‌گذاري گروه توسعه ملي وابسته به بانك ملي به 9برابر قيمت واگذار شد اما درنهايت با اين واگذاري بسياري از مردم در بورس به خاك سياه نشستند.

او با بيان اينكه سپاه منجي شركت صدرا بوده است گفت: اگر سپاه و قرار گاه خاتم الانبياء به داد صدرا نمي‌رسيد امروز اثري از بزرگ‌ترين شركت تاسيسات دريايي نبود و سهامي كه به 50تومان در آن زمان رسيده بود با ورود سپاه به 300تومان نيز افزايش يافت. وي تصريح كرد: اگر سهام شركت مخابرات ايران به مبلغ 8هزار ميليارد تومان به سپاه فروخته شده بايد دانست كه هلدينگ خليج‌فارس نيز به ارزش 9هزار ميليارد تومان به صندوق بازنشستگي كاركنان نفت وابسته به وزارت نفت واگذار شده است.

  • واگذاري دخانيات

غلامي در مورد واگذاري سهام دخانيات گفت: واگذاري سهام دخانيات به قيمت 5هزار ميليارد تومان به صندوق بازنشستگي كاركنان فولاد به‌عنوان يك نهاد عمومي يك رسوايي بزرگ است چون اين دارايي فقط 3هزار‌ميليارد تومان ارزش داشت.آيا صندوق بازنشستگي فولاد مي‌تواند زير بار 2هزار ميليارد توماني ناشي از اختلاف قيمت‌گذاري دوباره كمر راست كند؟

  • هيچ سهامي در بورس فروخته نشده است

معاون سابق سازمان خصوصي سازي ضمن انتقاد شديد از نحوه واگذاري‌ها در دولت جديد به واگذار نشدن سهام هيچ شركتي در بورس و فرابورس اشاره كرد و گفت:دولت بايد پاسخ دهد كه به‌طور دقيق طي 4سال اخير چه شركت يا بنگاه دولتي را براي عرضه سهام روانه ميز فروش بورس و فرابورس كرده است؟

کد خبر 375164

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha