سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: در مراسم «روز قلم» با بیان این‌که ما به راحتی یادگارهای فرهنگی‌مان را از دست می‌دهیم، ابراز امیدواری شد، شورای شهر جدید به کارهای فرهنگی توجه کند تا خانه و چیزهای مربوط به اهل قلم حفظ شود.

کتاب

به گزارش ایسنا،‌ به مناسبت روز قلم (۱۴ تیرماه)، مراسم بزرگداشت جمعی از اهل قلم به همراه رونمایی کتاب «یادگار ماندگار؛ پرتره یکصد و ده نفر از پیشکسوتان اهل قلم» روز سه‌شنبه ۱۳ تیرماه در مرکز همایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد.

در این مراسم، مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب که این کتاب زیر نظر او در این موسسه منتشر شده است، با تکریم اهل قلم گفت: هرچقدر درباره آن‌ها بگوییم و آن‌ها را تکریم کنیم ذره‌ای بیش در برابر کارهای آن‌ها نخواهد بود. اتفاق خوبی که سال گذشته به همت خانه کتاب انجام شد این بود که با کمک عکاس خوش‌ذوق امید طاری‌فرد مجموعه‌ای از پرتره‌های نویسندگان و اهل قلم را برای ثبت در تاریخ و استفاده از آن‌ها در موضوعات مختلف گردآوردی کردیم. با توجه به خلأیی که برای به تصویر کشیدن اهل قلم در رسانه‌های مختلف وجود دارد، این کار، کار بایسته‌ای بود.

او با اشاره به انتقادهایی که درباره این مجموعه وجود داشته اظهار کرد: خانه کتاب فارغ از هر نوع نگاهی وظیفه خود می‌داند سراغ اهل قلم برود و عکسی از آن‌ها ثبت کند

مدیرعامل خانه کتاب افزود:‌ این عکس‌ها کپی‌رایت ندارند و برای خانه کتاب نیستند. ما همه این عکس‌ها را بر روی وب‌سایتی قرار خواهیم داد تا همه رسانه‌ها بتوانند از آن‌ها استفاده کنند. با توجه به این‌که بسیاری از اهل قلم انسان‌های متواضعی هستند و علاقه‌ای نداشتند که تصویری از آن‌ها ثبت شود، ثبت این تصاویر کار مشکلی بود. به نظر من تهیه این مجموعه برای اهل قلم کار کوچکی است و کار خارق‌العادی نیست. امیدوارم سال آینده سال خوبی باشد و شاهد حضور اهل قلم در عرصه‌های مختلف باشیم. برای آن‌ها صحت و سلامتی و طول عمر خواستاریم.

غلامرضا امیرخانی معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز در بخش دیگری از این مراسم با بیان این‌که کتابخانه ملی منزل و جایگاه اهل قلم است گفت:‌ این صحبت که باید اهالی قلم پاس‌ داشته شوند صحبتی تکراری است. آیا برگزاری یک مراسم در طول سال کفایت می‌کند؟

او در ادامه بیان کرد: نویسندگان و اهل قلم زمانی که به سن کهولت می‌رسند چه کسانی از آن‌ها حمایت خواهند کرد؟ اهل قلم به خدمات رفاهی و درمانی نیازمند هستند. شاید وزارت ارشاد و خانه کتاب کارهای خوبی انجام داده باشند اما این کارها کم است و باید اقدامات بیشتری انجام شود.

امیرخانی با بیان این‌که ناشران و مولفان جزو اهل قلم حساب می‌شوند گفت:‌ متاسفانه حق و حقوق آن‌ها رعایت نمی‌شود. همچنین برای ایران وجهه خوبی ندارد که عضو کپی‌رایت نباشد.

او همچنین گفت: امروزه سرقت ادبی و رونویسی خیلی راحت شده است. البته سرقت ادبی در دوره‌های مختلف وجود داشته اما امروزه با کپی پیست کردن این کار را راحت کرده‌اند.

معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی با انتقاد از تغییر کاربری کتاب‌فروشی‌ها بیان کرد: ‌امروزه بسیاری از کتاب‌فروشی‌هایی که در گذشته وجود داشتند تغییر کاربری داده و به لوازم‌تحریرفروشی تبدیل شده‌اند. نمی‌دانم بنیاد مستضعفان با انتشارات علمی فرهنگی چه کار کرد که عملا این انتشارات نابود شد.

امیرخانی در ادامه اظهار کرد:‌ منزل بسیاری از اهل قلم تخریب شده و آن‌ها را از بین برده‌اند و به صورت متروک درآمده‌اند، در حالی که در کشورهای دیگر به طور مثال همینگوی یک شب را در هتل سر کرده و آن‌ها این مکان را به خوبی نگه‌داری می‌کنند. امیدوارم شورای شهر جدید با ترکیب جدید به کارهای فرهنگی توجه کند تا چیزهای مربوط به اهل قلم حفظ شود زیرا آن‌ها و خود اهل قلم سرمایه‌های فرهنگی جامعه ما هستند و نباید آن‌ها را از دست بدهیم. باید آن‌ها را برای آیندگان حفظ کنیم. ما به راحتی یادگارهای فرهنگی‌مان را به خاطر ندانم‌کاری از دست می‌دهیم.

در ادامه مراسم، احمد سمیعی گیلانی مترجم و ویراستار پیشکسوت گفت: کسانی هستند که قدر و ارزش‌شان با نبودن‌شان احساس می‌شود نه با حضورشان، مانند هوا که ارزش آن را درک نمی‌کنیم اما اگر راه تنفس ما بسته شود ارزشش را درک می‌کنیم. قلم نیز در همه جا حضور دارد اما هرگاه در عالم خیال تصور کنیم اگر قلم از کار بیفتد چه کوهی از نابسامانی و کمبود پیش می‌آید آن‌گاه قدر و قیمت قلم را می‌شناسیم.

او اظهار کرد: در مورد جایگاه قلم همین بس که سوره قلم اولین سوره و به قولی دومین سوره بعد از فاتحه نازل شد و با ذکر مایسطرون به اهل قلم اشاره شده است. مخاطبان اولیه این سوره با کتابت آشنا نبودند لذا می‌توان متذکر شد این آیه از ظریف‌ترین مظاهر تجدد پیام وحی است.

سمیعی گیلانی افزود: سوگند به قلم تفسیر نمی‌خواهد. باید به یاد داشته باشیم که قلم با عقل برابری می‌کند. قدر و شان قلم روشن است. تمدن با کتابت آغاز شده است و نمی‌توان جامعه متمدنی را بدون قلم در نظر گرفت. رسانه‌ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم مدیون قلم هستند.

این مترجم با بیان این‌که منزلت قلم به هر نوشته‌ای تعلق نمی‌گیرد هرچند نوشته به لحاظ زبان در اوج فصاحت و بلاغت باشد اظهار کرد: نوشته و سروده‌ای ارزش دارد که ذهنیت خیر داشته باشد و در خدمت صلح و آسایش جهان باشد و نه در خدمت ظلم و تفرقه‌افکنی و مصالح جهان‌خواران. قلم باید در راه گشودن کمال انسانی باشد، در خدمت توحید و وحدت‌گرایی و نه در خدمت شرک. دریغا که امروزه قلم بیشتر در دست دشمنان بنی‌آدم و بالاخص در تصرف قلمرو شیطان است و وظیفه اهل قلم مبارزه با شیطان است. اهل قلم باید تلاش کند تا سهمی در این مبارزه داشته باشد.

در بخش دیگری از مراسم به دلیل حضور نداشتن سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رفتن او به مجلس، همایون امیرزاده مشاور معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به برنامه‌های معاونت فرهنگی گفت: خروجی جلسه‌ای که حدود یک سال و نیم داشته‌ایم ۱۴ برنامه راهبردی تا پایان دولت یازدهم بود. معاونت فرهنگی به صورت جدی به دنبال تقویت و ارتقای نظام ارزش‌گذاری اجتماعی به اهل قلم است و امیدواریم نظام ارزش‌گذاری اجتماعی به سمتی برود که قلم و کسانی که قلم را به دست می‌گیرند و باعث ماندگاری اندیشه‌های بزرگ می‌شوند مورد حرمت قرار بگیرند. باید نظام ارزش‌گذاری را تقویت کنیم. البته کارهایی را مانند اهدای کارت منزلت در نظر گرفته بودیم اما این کارها ماندگاری نداشت. امیدواریم ارزش‌گذاری واقعی را متجلی کنیم.

او با بیان این‌که فعالیت‌های سیاست‌گذاری در حوزه اهل قلم با توجه به ظرفیت‌های خانه کتاب به غلامی جلیسه واگذار شد گفت: او با توجه به علاقه شخصی که به کتاب داشت و همچنین ظرفیت خانه کتاب و توان این مجموعه توانست اقداماتی را در این حوزه انجام دهد.

امیرزاده با ا شاره به صحبت‌های منصوره اتحادیه در این مراسم که درباره تاریخ صحبت کرد گفت:‌ ما در دل کویر و در دورترین نقاط این سرزمین اهل قلمی داریم که فرصت حضور در این مجالس را ندارند. ما به دنبال راه‌اندازی سامانه‌ای هستیم که از همه ۱۴هزار اهل قلمی که در نقاط مختلف ایران حضور دارند و همت والایی در گسترش فرهنگ دارند حمایت کنیم.
او در ادامه با بیان این‌که «ز تعارف کم کن و بر مبلغ افزا» افزود:‌ معاونت فرهنگی با توجه به محدودیت‌هایی که دارد، کارهایی را که شروع کرده است ادامه خواهد داد.

امیرزاده افزود:‌ معاونت فرهنگی طرح‌های حمایتی بسیاری را ارائه داده است. حدود ۱۲ سال طرح‌ها متوقف شده بود که ما حمایت از نشر و ارائه تسهیلات را آغاز کردیم تا کتاب‌فروشی‌ها تغییر کاربری ندهند. البته با راه‌اندازی این تسهیلات مانند طرح‌های عیدانه و تابستانه کتاب روند تغییر کاربری کتاب‌فروشی‌ها کمتر شده که این نوید خوبی است. این طرح‌ها افزایش خواهد یافت و مرحله بعدی ارائه تسهیلات به اهل قلم را به زودی آغاز خواهیم کرد.
در انتهای این مراسم کتاب‌ «یادگار ماندگار» با حضور ژاله آموزگار،؛ اشرف بروجردی، احمد سمیعی گیلانی و مجید غلامی جلیسه رونمایی شد.

همچنین ضیاء موحد،‌ اسماعیل کهرم، میرجلال‌الدین کزازی، علی موسوی گرماوردی، جواد مجابی، احمد پوری، نوش‌آفرین انصاری، هوشنگ مرادی کرمانی، راضیه تجار، جواد محقق، یعقوب آژند و... از حاضران در این مراسم بودند.

کد خبر 375138

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha