همشهری آنلاین: معاون بهداشت وزیر بهداشت از تجویز بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها در نسخه‌ها ی پزشکی و تقاضای بیماران برای تجویز آنتی‌بیوتیک انتقاد کرد.

آنتی بیوتیک

به گزارش همشهري آنلاين، علي اكبر سياري، در اجلاس بین المللی بررسی چالش های نظام مراقبت مقاومت میکروبی، گفت: در 50 درصد نسخه‌ها آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود که این موضوع منجر به ایجاد مقاومت میکروبی می‌شود و برای سلامتی افراد مضر است.

وي با بیان اینکه پدیده مقاومت میکروبی یک مساله جهانی است، گفت: بحث مقاومت میکروبی به بخش‌های مختلفی مربوط است و ضرورت دارد که در سطح جهانی و ملی همکاری‌هایی در این زمینه صورت گیرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: تجویز بی‌رویه آنتی‌بیوتیک باعث شده برخی بیماری‌ها، دیگر با دارو و واکسن قابل کنترل نباشد، به عبارت دیگر تجویز بی رویه آنتی‌بیوتیک‌ها به خصوص مصرف این دارو در اموری که از حیث پزشکی ضروت ندارد، موجب مقاومت میکروبی باکتری شده و همین پدیده نیز منجر به افزایش هزینه درمان بیماری‌ها شده است.

وی افزود: زمانی که متخصصان، بی‌مورد و بی‌جا آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کنند، باعث می‌شود که تنها اسلحه برای نجات جان بیماران از دست برود.

سیاری گفت: طبق برآوردی در سال 1360، سالانه 10 هزار نوزاد به دلیل ابتلا به کزاز نوزادی فوت می‌کردند، درحالیکه اکنون، حتی یک مورد از فوت نوزادی به علت کزاز گزارش نشده است. به همین دلیل باید این دستاورد مهم را حفظ کنیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: اگر اپیدمی‌ها و بیماری‌ها در کشور کنترل شده است، بخشی از آن به کمک مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و واکسن‌ها بوده است. اما تجویز غیرضروری آنتی‌بیوتیک‌ها و همچنین تقاضای مردم باعث می‌شود، با ایجاد پدیده مقاومت دارویی، این کشف ارزشمند از دست رود.

وی با بیان اینکه در 50 درصد نسخه‌های پزشکان آنتی‌بیوتیک وجود دارد، ادامه داد: تجویز این مقدار آنتی‌بیوتیک بسیار زیاد است و باید کنترل شود که هیچ راهی به جز آموزش، ارایه دستورالعمل و نظارت و آموزش به مردم و پزشکان وجود ندارد و بدون آنها نمی‌توان بر مشکل مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک فائق آمد.

سیاری اصافه کرد: پیشگیری و کنترل عفونت بیمارستانی، افزایش اطلاع رسانی و آگاهی مردم برای پرهیز از مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها، مصرف کامل دوز و مدت زمان مصرف این داروها در صورتی که تجویز پزشک را داشته باشد، همچنین پرهیز پزشکان از تجویز غیرمنطقی آنتی‌بیوتیک‌ها از جمله مهم‌ترین محورهای سند جامع تدبیر و کنترل مقاومت میکروبی است که با همکاری بین‌بخشی سازمان‌های مسئول از جمله سازمان دامپزشکی، وزارت کشاورزی و بخش صنعت اجرا می‌شود.

سیاری افزود: در زمینه مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها باید اطلاع ‌رسانی گسترده ای صورت گیرد تا مردم بدانند آنتی‌‌بیوتیک اسلحه ‌ای است که هم سود و هم ضرر دارد و این نظریه که هرچه آنتی بیوتیک گران‌تر باشد، بهتر است، غلط است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در پایان تاکید کرد: برای حل این مشکل راهی جز اینکه جهانی بیندیشیم، وجود ندارد، چراکه مقاومت میکروبی نه تنها به سلامت مردم، بلکه به اقتصاد کشورها نیز آسیب‌ می ‌زند و مشکلاتی غیرقابل پیش‌بینی ایجاد می‌کند.

کد خبر 375136

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha