گروه اقتصادی: معاون تروریسم و اطلاعات مالی وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد: به علت اینکه بانک صادرات ایران اقدام به انتقال وجوه به گروه‌های مبارز حماس و حزب‌الله نموده است، از این پس رابطه غیرمستقیم این بانک و هر بانک دیگری که اقدام به این کار کنند نیز با سیستم مالی آمریکا قطع خواهد شد.

استوارت لوی‌ که تصمیم دارد به اروپا سفر کند تا مذاکرات در خصوص محدود کردن دسترسی ایران به سیستم‌های مالی جهان را آغاز کند، با اعلام مطلب فوق خاطرنشان کرد که موسسات مالی ایرانی در حال حاضر از دسترسی مستقیم به سیستم مالی آمریکا ممنوع شده‌اند، اما پیش از این قادر بودند تا از طریق بانک‌های کشور سومی به طور غیرمستقیم نقل و انتقالات مالی انجام دهند، ولی از این پس این رابطه غیرمستقیم نیز قطع خواهد شد.

وی با ادعای این که ایران از بانک صادرات برای نقل و انتقالات پول به گروه‌های حزب الله، حماس و دیگر گروه‌ها شامل جنبش جهاد اسلامی فلسطین استفاده می‌کند، مدعی شد: امروز دسترسی یکی از بزرگ‌ترین بانک دولتی ایران به سیستم مالی خود را ممنوع کردیم؛ زیرا این بانک که در حدود سه هزار و 400 شعبه دارد، برای انتقال پول به این سازمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

لوی گفت: ما دیگر به یک بانک همچون بانک صادرات ایران اجازه نخواهیم داد تا حتی به صورت غیرمستقیم در سیستم مالی آمریکا فعالیت داشته باشد.

وی در این سخنرانی در موسسه اینترپرایز آمریکا، بانک صادرات ایران را به انتقال بودجه برای گروه های مبارزه فلسطینی و حزب الله لبنان متهم کرد.

استوارت لوی در این باره خاطرنشان کرد که ممنوعیت معامله با بانک صادرات درباره بانکهای دیگر ایرانی اعمال نخواهد شد.

وی ادعا کرد که از سال 2001حزب‌الله لبنان 50 میلیون دلار آمریکا به طور مستقیم از ایران از طریق بانک صادرات دریافت کرد.

معاون خزانه داری آمریکا همچنین تصریح کرد که دولت آمریکا بانک‌ها و موسسات مالی اروپایی را ترغیب خواهد کرد که با ایران معامله نکنند.

کد خبر 3750

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز