مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: مطالعه‌ای جدید ارتباط میان دو نوع از باکتری‌های روده و چگونگی تاثیرگذاری آنها بر واکنش‌های احساسی انسان را کشف کرده‌است.

احساسات

براساس گزارش ساينس الرت، محققان مي‌گويند اين اولين نشانه از تفاوت‌هاي رفتاري مرتبط با تركيباتي ميكروبي در بدن انسان‌هاي سالم است.

تا به امروز بيشتر تحقيقاتي كه درمورد تاثيرگذاري باكتري‌هاي روده روي احساسات و عواطف انجام گرفته‌بود،‌ در فاز حيواني بوده‌است و دانشمندان دريافته‌اند كه تركيبات باكتريايي روده جوندگان بر احساسات اين جانداران اثرگذار است.

اكنون گروهي از محققان دانشگاه كاليفرنيا لس‌آنجلس نشان داده‌اند كه ارتباطي مشابه بر واكنش‌هاي احساسي انسان نيز اثرگذار است.

محققان با بررسي باكتري روده 40 داوطلب 18 تا 55 ساله، آنها را از نظر تركيب باكتريايي به دو گروه تقسيم كردند. در يكي از گروه‌ها فراواني گروه باكتري باكترويدس و در گروه ديگر فراواني گروهي به نام پريوتلا زيادتر بود.

در مرحله بعد محققان مغز داوطلبان را درحالي كه مشغول تماشاي تصاويري كه برانگيزاننده احساسات مثبت،‌منفي يا خنثي بودند،‌با استفاده از سيستم fMRI اسكن كردند. آنچه نتايج بررسي‌ها نشان داد اين بود كه ضخامت قشر جلويي ماده خاكستري و انسولا،‌منطقه‌اي در مغز كه اطلاعات پيچيده را پردازش مي‌كند، و همچنين حجم هيپوكامپ در گروه باكترويدس بيشتر از حد معمول بود.

در مقابل حجم اين مناطق در گروه دوم پايين‌تر بود و درعوض اتصال ميان مناطق احساسي، توجهي و حسي مغز در اين افراد بيشتر بود. زماني كه اين گروه عكس‌هاي منفي را مشاهده مي‌كردند،‌ فعاليت هيپوكامپ در آنها كاهش داشت اما شدت اضطراب، ناراحتي و تحريك‌پذيري در آنها افزايش پيدا مي‌كرد.

به گفته محققان اين پديده از آن رو رخ مي‌دهد كه هيپوكامپ به كنترل احساسات كمك مي‌كند از اين رو كاهش فعاليت آن احساسات را تشديد مي‌كند و كاهش فعاليت هيپوكامپ رويدادي است كه با ساختار باكتريايي روده در ارتباط است.

کد خبر 374962

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha