از ۱۸ روز قبل مخالفان دولت ترکیه تظاهراتی ۴۵۰ کیلومتری را از آنکارا شروع کردند که حالا با نزدیک شدن به استانبول در مرز درگیری و اقدام خشن نیروهای امنیتی قرار گرفته است.

ترکیه

هزاران نفر از روزنامه‌نگاران و فعالان اجتماعي و مدني تركيه طي روزهاي گذشته به اين حركت كه به «راهپيمايي عدالت» مشهور شده، پيوسته‌اند. خبرنگاران همراه معترضان روز گذشته گزارش دادند كه نيروهاي امنيتي تركيه در حومه استانبول مانع از ادامه حركت آنها شده‌اند و احتمال درگيري ميان دو طرف افزايش پيدا كرده است.معترضان قصد دارند خود را به مقابل زندان مال‌تپه در استانبول برسانند كه انيس بربراوغلو، معاون حزب جمهوريت خلق در آن زنداني است.

كمال قليچداراوغلو، رهبر حزب جمهوريت خلق(مهم‌ترين حزب مخالف دولت) اين تظاهرات را پس از آن شروع كرد كه معاون اين حزب در دادگاه به ۲۵ سال حبس محكوم شد.رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه كه اكنون قدرت مطلق را در اين كشور در اختيار دارد طي 2 هفته اخير تلاش داشت تا اين تظاهرات را ناديده بگيرد اما با جدي شدن ماجرا و جلب نظر رسانه‌هاي جهان روز گذشته رسما به آن تاخت. اردوغان روز گذشته در سخنراني خود معترضان را حامي تروريسم خواند و اعلام كرد كه معترضان نمي‌توانند هيچ‌كسي را قانع كنند كه هدف‌شان برقراري عدالت است.

او گفت: اگر شما اقدام به برگزاري تظاهراتي براي حمايت از تروريست‌ها و حاميان‌ آنها كرده‌ايد نمي‌توانيد كسي را قانع كنيد كه هدف‌تان عدالت است. اردوغان همچنين اعلام كرده هر كسي كه عقل سليمي داشته باشد متوجه مي‌شود كه اين شرايط بخشي از نقشه‌‌اي است كه عليه اين كشور در سوريه، عراق و خليج‌فارس كشيده شده است. روز گذشته همچنين يكي از مقام‌هاي دولتي تركيه معترضان را تهديد كرد تا كار را به استفاده از قوه قهريه نيروهاي امنيتي نكشانند.

او با اعلام اينكه «صبر ملت» حدي دارد، هشدار داد كه معترضان از حقوق مدني داده شده سوءاستفاده نكنند. بنعلي ييلدريم، نخست‌وزير تركيه هم با اعلام اينكه اين تظاهرات همراهي با جدايي‌طلب‌ها و حاميان فتح‌الله گولن(مخالف ساكن پنسيلوانيا) به‌حساب مي‌آيد گفته است حركت مخالفان به جايي نخواهد رسيد. معترضان مي‌گويند اصول جمهوري و دمكراسي در تركيه ازجمله استقلال دستگاه قضايي از بين رفته است.

  • در آستانه سالگرد كودتا

انيس بربراوغلو، معاون حزب جمهوريت خلق كه سردبير سابق روزنامه حريت هم بوده نخستين فرد از اين حزب است كه در رابطه با كودتاي نافرجام سال گذشته محكوم شده است. مقام‌هاي قضايي تركيه مي‌گويند اين سياستمدار و روزنامه‌نگار تركيه كه متهم به جاسوسي شده از حاميان فتح‌الله گولن است و اطلاعات و فيلم مشهور ارسال تسليحات توسط دستگاه اطلاعاتي تركيه به گروه‌هاي افراطي سوريه را در اختيار روزنامه جمهوريت قرار داده است. اين فيلم كه جمهوريت سال ۲۰۱۴ آن را منتشر كرد كاميون‌هاي حامل تسليحات را نشان مي‌داد كه از مرزهاي تركيه به داخل سوريه ارسال مي‌شد.

انجين آلتاي، رئيس فراكسيون حزب جمهوريت خلق تركيه در پارلمان تركيه، پس از صدور حكم بربراوغلو اعلام كرد كه اين حكم براي زهر چشم گرفتن از مخالفان اين كشور صادر شده است. كمتر از 2هفته ديگر سالگرد كودتاي نافرجام ۱۵ جولاي تركيه است و دولت تركيه قصد برگزاري تظاهرات گسترده در شهرهاي مختلف را دارد. نهادهاي بين‌المللي و جامعه‌جهاني طي يك سال گذشته بارها از دولت تركيه به‌خاطر سركوب مخالفان به بهانه كودتا انتقاد كرده است.

انيس بربراوغلو يكي از ۵۰ هزار نفري است كه طي يك سال گذشته به اتهام دست داشتن در اين كودتا زنداني شده است. بيشتر از ۱۴۰ هزار نفر هم در ارتباط با اين كودتا از كارهايشان بركنار شده‌اند و اين جريان همچنان با برقراري وضعيت اضطراري ادامه دارد. نيروهاي امنيتي تركيه اكنون در تلاش هستند كه در بيرون از استانبول تظاهرات را متوقف كنند اما پيوستن كمال قليچداراوغلو، رهبر حزب جمهوريت خلق كار را براي آنها سخت كرده است.

امنيت جاني قليچداراوغلو بر عهده دولت تركيه است و درصورت آسيب رسيدن به او دولت تركيه تحت فشار شديد قرار مي‌گيرد. ۱۲ پليس لباس شخصي او را در تظاهرات احاطه‌كرده‌اند و هر لحظه با هيجاني شدن جمعيت او را محاصره مي‌كنند. قليچداراوغلو از ريسك به خشونت كشيده شدن تظاهرات آگاه است و چندين بار به معترضان درباره اقدام‌‌هاي تحريك‌كننده احتمالي و حفظ آرامش هشدار داده است.

کد خبر 374754

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha