دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴
۰ نفر

اصغر بادپر: فرض کنید همین الآن به شما خبر داده‌اند که قرار است تا چندساعت دیگر راهی یک سفر بشوید و فرصت زیادی برای جمع‌آوری وسایل ندارید.

دوچرخه شماره ۸۸۲

خب، شروع می‌کنید و حالا مهم‌ترین وسایلی که برمی‌دارید کدامند؟ یادتان باشد قرار نیست چیزی از قلم بیفتد.

سفر يکي از لذت‌هاي مهم زندگي است. همه‌ مي‌خواهيم در سفر به ما خوش بگذرد و البته براي برخورداري از يك سفر خوب، هركدام روشي مخصوص به خود داريم، اما روش‌هايي هم هست که شخصي نيست و همه با رعايت آن مي‌توانند راحت و بدون اضطراب سفر کنند.

يکي از کارهاي لازم سفر، بستن چمدان است و ديگري، همراه‌بودن و هم‌صدابودن با ديگر هم‌سفران.

حالا در مرحله‌ي جمع‌کردن وسايل مورد نياز و بستن چمدان، چه‌كار مي‌كنيد و به چه چيزهايي بيش‌تر اهميت مي‌دهيد؟ شماري از دوستان نوجوان به اين پرسش پاسخ داده‌اند:

هستي، 14 ساله: تبلتم را شارژ مي‌کنم، چون عادت دارم از همه‌ي سفر عکس بگيرم. بعد شارژر را برمي‌دارم. حتماً يک کتاب هم برمي‌دارم؛ يكي از كتاب‌هايي که دوست دارم. اگر فصل مدرسه‌ باشد، کتاب درسي هم برمي‌دارم. لباس‌هايي که دوست دارم در مرحله‌ي بعد و يادم هست که تخمه‌ي آفتابگردان هم بخرم.

اميرعلي، 15 ساله: چک مي‌کنم موبايلم شارژ داشته باشد. اگر نداشت اول گوشي‌ام را شارژ مي‌کنم و بعد هم بسته به جايي که قرار است بروم عينک و کلاه و ... آهان کيف شطرنج را هم با خودم مي‌برم.

سامان، 15 ساله: خب اول بايد حواسم به گوشي‌ام باشد؛ چون خيلي نياز مي‌شود. من عکاسي را دوست دارم و از گوشي‌ام زياد استفاده مي‌کنم. بعد يکي دوتا وسيله‌ي بازي برمي‌دارم و بعد هم خوراکي براي توي راه.

فاطمه، 16 ساله: خب مسلم است که گوشي از همه مهم‌تر است. هم براي تماس با بقيه و هم براي عکاسي و فعاليت در شبکه‌هاي اجتماعي و گروه‌ها و... بعد چند دست لباس و روسري و البته من معمولاً لپ‌تاپم رو هم با خودم مي‌برم. هم توش بازي دارم و هم کلي يادداشت و برنامه که مي‌خواهم همراهم باشد.

عليرضا، 16 ساله: اول حتماً گوشي موبايل، چندتا کتاب، يك دفترچه و خودکار بعد هم لباس و مسواک.

خب، جواب‌هاي شما تکليف ادامه‌ي گزارش را مشخص کرد. ما مي‌خواستيم درباره‌ي مهم‌ترين وسيله‌اي که در سفر برمي‌داريد، نظرتان را بدانيم كه گفتيد و حالا ادامه‌ي اين بحث مي‌شود استفاده از گوشي موبايل و عکاسي در سفر.

 

  • اول: استفاده از گوشي موبايل

حالا که قرار است اول موبايل‌هايتان را شارژ کنيد و بعد راه بيفتيد، يعني در راه هم به اين وسيله نياز داريد. اگر با ماشين به سفر مي‌رويد و راه طولاني است حتماً بخشي از سفر، سرتان در گوشي فرو رفته است؟ درست نمي‌گويم؟

حالا سرتان را از گوشي بالا بياوريد. اين هم براي سلامت چشم‌هايتان مفيد است هم باعث مي‌شود به گردن و ستون فقراتتان آسيب وارد نشود و هم در جمع حضور داشته باشيد.

حالا مي‌توانيد مسير را تماشا کنيد و لذت ببريد و احتمالاً عکس بگيريد و به‌سرعت عکس را در شبکه‌هاي اجتماعي منتشر کرده يا براي دوستانتان بفرستيد و بعد براي اين که نظرها و لايک‌ها را بخوانيد دوباره سرهايتان را در گوشي فرو مي‌بريد. درست نمي‌گويم؟

حالا كه اين‌طور است و همه‌ي ماجراها به گوشي موبايل برمي‌گردد پس حداقل هرچند دقيقه يک‌بار سرتان را از گوشي بيرون بياوريد و به نقطه‌اي دور نگاه کنيد و بگذاريد اين فشار از روي چشم و گردنتان برداشته شود.

دوباره که سراغ گوشي رفتيد آن را بالا بياوريد تا جايي که نيازي به خم‌کردن گردنتان نباشد و در آخر يادتان باشد که ماشين حرکت دارد و در حالت حرکت بهتر است که به گوشي و تبلت نگاه نکنيد.

 

دوچرخه شماره ۸۸۲

 

  • دوم: عکاسي

حالا وقت سلفي‌گرفتن  و هنرنمايي در عکاسي است. تکنيک‌هاي عکاسي را بلد هستيد؟

عکاسان حرفه‌اي يکي از اشتباه‌هاي متداول در عکاسي با موبايل را، دور بودن از سوژه مي‌دانند و معتقدند بهتر است به سوژه نزديک شويم تا بعداً مجبور نباشيم در ويرايش، عکس را ببريم يا کراپ کنيم. اين کار باعث پايين آمدن کيفيت عکس مي‌شود.

مرحله‌ي بعد لرزش دست است. هر چه‌قدردوربين را بي‌تحرک‌تر نگه داريد عکس شما واضح‌تر مي‌شود؛ به‌خصوص در شرايطي که نور کم‌تري داريد. با تکيه‌دادن موبايل در هنگام عکاسي به جايي، يا چسباندن آرنج‌ها به بدن هم مي‌توانيد در حد امکان جلوي حرکت و لرزش را بگيريد.

استفاده از زوم در عكاسي با موبايل گرچه جذاب است اما به همان اندازه کيفيت عكس را پايين مي‌آورد، چون در اين حالت، عکس شما پيکسل‌هاي کم‌تري دارد.

مي‌توانيد از يک سوژه و يک حالت تعداد زيادي عکس بگيريد با کادرها و تنظيم‌هاي مختلف و بعداً آن‌هايي را که مي‌خواهيد، نگه داريد.

موقع عکاسي حواستان به تميزي لنز دوربين گوشي باشد؛ چون موبايل مدت زيادي در جيب ما يا کيف و يا در دست ماست ودر نتيجه به راحتي کثيف مي‌شود و يا اثر انگشت بر روي لنز مي‌افتد و عکس کدر مي‌شود.

قوانين ترکيب‌بندي عکس را ياد بگيريد، مثلاً قانون يک سوم مي‌تواند عکس‌هاي زيبايي به شما بدهد. در قانون يک سوم، سوژه‌ي خود را در مرکز کادر قرار نمي‌دهيد، بلکه آن را در قسمت يک سوم از يک سمت کادر قرار دهيد تا عکس شما جلوه‌ي بيش‌تري داشته باشد.

وقتي اين قوانين را ياد گرفتيد و تجربه کرديد، مي‌توانيد با دقت و درک درست از عکاسي و با هدف رسيدن به عکسي بهتر، اين قوانين را بشکنيد.

عکس‌هايتان را در آلبوم بگذاريد. بسياري از عکس‌ها در گوشي‌ها مي‌مانند و گاه بر اثر اشتباه پاک مي‌شوند. مي‌توانيد تعدادي از عکس‌ها را انتخاب کرده و چاپ کنيد. با اين کار عکس و سفرتان را جاودانه مي‌کنيد.

کد خبر 374716

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha