رسیدگی قضایی به پرونده حادثه آتش‌سوزی در مسجد ارک با گذشت سال‌ها از حادثه ادامه دارد و در تازه‌ترین مرحله آن، پرونده که با مطرح شدن ۳ایراد از دادگاه تجدید نظر به دادسرای جنایی تهران فرستاده شده بود، با رفع نقص مجددا به دادگاه برگشت.

آتش سوزی

اين حادثه محرم سال 83رخ داد و تعدادي از عزاداران كه آن شب در مسجد حضور داشتند در آتش سوختند. آتش‌سوزي هنگام برگزاري نماز مغرب رخ داد. بر اثر سنگيني برف‌هاي جمع شده روي سقف برزنتي حياط مسجد، سقف روي بخاري بزرگ گازي افتاد و آتش گرفت. در قسمت زنانه مسجد سقف پارچه‌اي حياط مشتعل شد و بر سر نمازگزاران و عزاداران فرو ريخت.

در جريان اين حادثه 78نفر جانشان را از دست دادند و تعدادي زيادي مجروح شدند. پس از آن پرونده‌اي در اين خصوص تشكيل و براي رسيدگي به شعبه 1155دادگاه بعثت فرستاده شد. پس از تحقيقات، هيأت امناي مسجد ۴۰‌درصد، هيأت امناي عزاداران 40درصد و نهادهاي بالا دستي و نظارت بر مساجد 20درصد در اين حادثه مقصر شناخته شدند.

از طرفي مقداري پول به اولياي دم قربانيان پرداخت شد و در نهايت پرونده به دادگاه تجديدنظر فرستاده شد. قضات دادگاه پس از بررسي به‌خاطر وجود 3ايراد پرونده را به دادسراي جنايي تهران فرستادند تا قاضي جنايي نواقص پرونده را برطرف كند. يكي از نقص‌ها اين بود كه تعداد دقيق قربانيان مشخص شود كه با انجام تحقيقات معلوم شد كه 78نفرجان باخته‌اند.

دومين نقص اين بود كه بررسي شود چند نفر از اعضاي هيأت امنا كه مقصر شناخته شده‌اند، جان خود را در مدت اين 13 سال از دست داده‌اند كه مشخص شد 3نفر از آنها فوت شده‌اند. سومين و آخرين نقص اين بود كه در بررسي‌ها مشخص شود كه آيا پولي كه به خانواده قربانيان پرداخت شده بخشي از ديه بوده يا نه كه اين موضوع پس از بررسي مشخص و اعلام شد كه بخشي از ديه بوده است. به اين ترتيب پس از رفع نواقص موجود پرونده مجددا براي صدور رأي به دادگاه تجديد نظر فرستاده شد.

کد خبر 374601

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha